Tado X Slimme Thermostaat communiceert niet met Bosch HRC 35
Hi,
Ik heb gisteren geprobeerd de Tado X te installeren op mijn ketel. Had gehoopt dat dit gemakkelijk ging, maar helaas. Uit de muur heb ik een geel, rood en blauw draad. Op mijn vorige thermostaat (de Bosch FR 100) zat het gele draad niet bevestigd.
Rood op COM en blauw op NO was schijnbaar niet voldoende, want ineens bleef de temperatuur oplopen binnen. Ik heb een Bosch HRC 35 zwbr 35-3 ketel.
Wat ook opvalt tijdens installatie in de app is dat je middels de installatiegids kan aangeven welke thermostaat je gaat vervangen. Bij het selecteren van de Bosch FR 100 krijg ik de melding dat het niet compatibel is met Tado X, maar dan vraag ik mij af de Tado X moet toch gewoon compatibel zijn met mijn ketel onafhankelijk welke oude thermostaat ik heb ophangen?
Alvast bedankt voor tips/oplossingen
Antwoorden
-
Nee dat klopt echt, Tado X is niet compatibel met die thermostaat en ketel. Tado V3+ waarschijnlijk wel.
Men heeft bij het nieuwe Tado X besloten om niet meer al die fabrikant-specifieke protocollen te ondersteunen maar alleen nog maar OpenTherm. En niet alle ketels kunnen al OpenTherm…
Soms is er wel een converter mogelijk van het eigen protocol naar OpenTherm (een aparte module) maar dat werkt dan ook nog niet goed met Tado X ivm software problemen.
Je zult inderdaad de boel opnieuw moeten configureren voor aan/uit bedrijf (dus opgeven dat je een thermostaat had die alleen aan/uit kan) en dan wellicht ook in de ketel anders aansluiten.
0 -
Hi Rob2,
Bedankt voor je gedetailleerde antwoord, ik dacht juist te hebben gelezen dat mijn ketel zowel OpenTherm als Aan/uit ondersteunde en dat ik wellicht de aansluiting op de ketel moet aanpassen.
Hoe kan het eigenlijk dat je op de Tado X zowel NO COM etc kan selecteren voor de bedrading als +/- voor OpenTherm.
Mvg, Sofiën
0 -
Oh misschien kan jouw ketel ook OpenTherm, ik heb gegoogled en een handboek gevonden maar daar stond dat niet in.
Aansluiting op NO en COM is de relais aansturing dus geen OpenTherm. Dat is voor super antieke ketels, en soms is het de uitwijk als het met het bus systeem niet werkt.
Maar denk eraan: Tado gaat NIET vanzelf werken! Je moet het altijd configureren voor jouw situatie met https://tado.com/start
0 -
Dit is wat ik op
tegenkwam:Ik ga er dan vanuit dat ik die module nog nodig heb. Wat me verder opvalt is dat ze in het instructiefilmpje hoe te installeren juist de bedrading op COM/NO bevestigen terwijl het dus eigenlijk OpenTherm nastreeft.
0