w.Intercom = i;Vreemd gedrag tado icm vloerverwarming? — tado° Community

Vreemd gedrag tado icm vloerverwarming?

Goedeavond,
Ik heb het idee dat er bij mijn vloerverwarming icm tado iets niet helemaal klopt.

Situatie is alsvolgt :

Tado v3+ draadloze thermostaat die via de relais contacten de honeywell zoneklep van de vloerverwarming in de woonkamer aanstuurt.

Daarnaast word de draadloze ontvanger aangestuurd, welke de ketel (intergas) opentherm aanstuurt.

Het valt me op dat regelmatig als de woonkamer op temperatuur is (staat 24/7 op 19,5 graad) of zelfs al voorbij dit punt op bijv 19,7graad, de ketel nog steeds aangestuurd word en 1 tot 3 golfjes in de app zichtbaar zijn.

Mijnsinziens zou er dan vanuit de thermostaat toch geen wamtevraag meer mogen/kunnen zijn?

Of is dit normaal gedrag?

Ik lees soms ook dat het beter is in sommige gevallen om de ketel aan/uit aan te sluiten ipv opentherm icm zonekleppen, iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Reacties

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Dat heet moduleren. Zoek op dit forum voor meer informatie
  • Ok, dat is logisch dan, maar dat komt ook voor terwijl de zoneklep voor de vv verdeler al dicht is en er dus warm water via de bypass direct terug naar de ketel gaat.

En die situatie lijkt me niet wenselijk, maar hoe kan dat?
  • Douwe

Omdat ook die moduleert. Je kunt contact opnemen met de helpdesk van TADO, zij kunnen de instellingen voor de zone klep aanpassen in de draadloze ontvanger

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    En dat is overigens ook precies waarom je een bypass moet hebben.
    Klep stuur je aan/uit aan,maar Douwe doelt op Pulse Width Modulation.
    Thermostaat altijd met digitaal protocol indien mogelijk (Altijd Opentherm in geval van X), dan krijg je nauwkeurigere en efficiëntere regeling.
  • De zoneklep word direct door de draadloze v3+ thermostaat in de woonkamer aangestuurd, aangesloten op de relaiscontacten, dit is toch alleen aan/uit?

Communicatie ketel verloopt via de draadloze ontvanger, dat gaat via opentherm
  • Blijkt een tado issue te zijn wat veel vaker voorkomt en gemeld is.
    Vaak word bij minimale warmte vraag de zoneklep niet geopend terwijl de ketel wel word aangestuurd.
    Zou ik de zone klep op een andere manier kunnen aansturen zodat deze altijd open blijft totdat de gewenste temperatuur bereikt is?

Met bijvoorbeeld gewoon een losse thermostaat die alleen de zoneklep aanstuurt?
  • Douwe
    Lees even mijn eerdere antwoord op deze vraag en laat het aanpassen door de servicedesk i.pv. de vraag meerdere keren in verschillende threads te stellen