Kan een zoneklep ook op de retourleiding van de vloerverwarming geplaatst worden?
Goedemiddag! Ik heb al verschillende discussies binnen deze community afgespeurd, maar ik ben er helaas nog steeds niet helemaal over uit. Mijn situatie is alsvolgt (en vergelijkbaar met vele anderen):
- Ik heb op 6 radiatoren een Tado X Slimme thermostaatknop geïnstalleerd en de oude bedrade thermostaat in de woonkamer vervangen door een Tado X thermostaat
- Ik heb eveneens een Tado X draadloze thermostaat met ontvanger gekocht voor aansturing van de vloerverwarming beneden in combinatie met een Honeywel zoneklep
Ik wil nu graag weten waar ik de zoneklep het beste kan installeren. Op plek 1 (aanvoer vloerverwarming, vóór de by-pass) is het meeste ruimte en heeft mijn voorkeur, maar ik lees op een aantal plekken dat de klep na de by-pass (plek 2) geïnstalleerd dient te worden. Wat is daarvoor de reden? En zou de klep ook nog op de retour leiding geïnstalleerd kunnen worden? Ik lees op sommige plekken dat dat i.v.m. lagere temperatuur van het water beter is voor de klep.
Tot slot: moet ik Tado X helpdesk vragen om de draadloze thermostaat om te zetten naar vloerverwarming regeling? Of is dat niet nodig?
Veel dank voor jullie hulp!
Erik
Antwoorden
-
De enige goede plek in die foto is plek 2.
Of ie in aanvoer of retour zit maakt niet uit maar hij moet wel na de bypass zitten.
1 -
Anders werkt de bypass niet meer. Daar moet juist water door stromen als alle kranen dicht zitten.0