Nieuwe Tado X thermostaat communiceert niet met Vaillant plus ketel
Is open therm aangesloten, ik vraag me ook af of de tekentjes rechts bovenin de juiste zijn? Hulp wordt zeer gewaardeerd momenteel geen CV…
Antwoorden
-
Thermostaat heeft geen verbinding met uw bridge.
https://help.tado.com/nl/articles/9000255-wat-betekenen-de-symbolen-op-de-bedrade-slimme-thermostaat-x-of-de-draadloze-temperatuursensor-x0 -
Goedemorgen Stefan,
dank voor je snelle reactie, zojuist weer van alles geprobeerd en nu lijkt het erop dat er verbinding is, klopt dat (zie ook de bijlagen voor wat er achtereenvolgens gebeurd)? Heb jij een idee wat er nu niet zou kunne werken?
0 -
Ik ga er even vanuit dat uw ketel een opentherm module heeft aangezien u aangeeft opentherm te hebben aangesloten. Is de bedrading van de thermostaat aangesloten op + en -? Wellicht goed om te checken of de bedrading goed vast zit. Wel even stroomloos maken voordat u weer aan de bedrading zit. Ook ketel even stroomloos maken.
Misschien ook de installatie nog eens doorlopen waarin u aangeeft welke thermostaat er eerst hing. Op basis van deze keuze wordt de Tado X thermostaat ingeregeld namelijk (opentherm of aan/uit).
Als dit niet helpt denk ik dat u contact moet opnemen met support via de chat. Daar kunnen ze zien of er verbinding is tussen uw thermostaat en ketel of wat daarvoor misschien nog moet gebeuren.0 -
Ik heb even naar het tado account gekeken dat hoort bij het forum-emailadres. Ik zie dat de thermostaat een signaal ontvangt dat op Opentherm lijkt, maar dat er geen behoorlijke Opentherm communicatie is tussen ketel en thermostaat. Wat de reden zal zijn dat het niet goed werkt.
Vanwege de Vaillant ketel en de gegevens die ik binnen krijg, vermoed ik dat de ketel geen Opentherm ketel is, maar dat er gebruik wordt gemaakt van een Opentherm converter of dat er direct aangesloten is op de Vaillant eBus aansluitingen. Dat laatste (Vaillant eBus) werkt sowieso niet met X (staat ook in de specificaties),
een Opentherm converter werkt momenteel ook niet. Die dingen lijken zich niet aan Opentherm standaards te houden, waardoor het mis gaat in de communicatie met onze thermostaat. Ik vermoed dat daar wel een oplossing voor komt, maar zeker niet korte termijn.Wanneer het hier inderdaad om een Vaillant ketel gaat die zelfstandig geen Opentherm ondersteunt, dan raden we voor nu de relais (aan/uit) aansturing aan.0 -
Goedemiddag Rob, Stefan,
gelukkig weten we nu meer, dank voor de check.
Ik heb de vraag even bij Vaillant en de installateur neergelegd en hou jullie op de hoogte van het vervolg.
@Rob , begrijp ik het goed dat mocht de Vaillant ketel zelfstandig geen Opentherm ondersteunen de Tado X thermostaat met de Vaillant ketel kan communiceren d.m.v. relais aansluiting en dat de relais aansluiting reeds op de Tado X voorzien is?
0 -
Goedenavond Rob,
hieronder de reactie van de installateur:
De Vaillant cv ketel is inderdaad voorzien van een Opentherm converter. Deze werkt letterlijk met alle Opentherm thermostaten die er op de markt zijn, behalve dus met Tado. Tado geeft Vaillant daar de schuld van maar omdat het probleem zich enkel en alleen met Tado voordoet is mijn mening dat het een Tado probleem is i.p.v. andersom. U kunt de ketel inderdaad aan/uit aansluiten maar dan zal uw gasverbruik 5 tot 7% hoger zijn dus dat is niet te adviseren.
Ervan uitgaande dat het gasverbruik daadwerkelijk hoger zal liggen is aansturen via het aan/uit relais mijn inziens geen optie.
- Kun je inschatten binnen welk tijdsbestek de Thermostaat X en Vaillant wel via Opentherm kunnen communiceren?
- Heb jij een idee of voorstel hoe nu verder?
0 -
Is inderdaad wel vreemd dat Tado's OpenTherm implementatie wel werkt met ketels die fabrieksmatig al OpenTherm gebruiken, maar niet met ketels die dat via een converter doen.
Heeft Tado nou nog steeds geen officiele toegang tot OpenTherm zodat ze dezelfde kwaliteit van implementatie kunnen leveren als de gevestigde thermostaat fabrikanten?
0 -
Ik heb een Bulex ketel, maar dat is qua electronica identiek aan Vaillant als ik het goed begrijp.
Om met Tado X te kunnen werken, heb ik de X33 module geïnstalleerd om OpenTherm te vertalen naar eBus. Werkt sindsdien perfect en zou ook ondersteund moeten zijn volgens Tado Support.
Wat meer info hier: https://www.dailybits.be/item/vaillant-gasketel-moduleren-met-opentherm-via-vr33-printplaatje/
0 -
Ik heb mijn laatste reactie een beetje aangepast (geen tekst aangepast, wel doorgehaald).
Ik was verkeerd voorgelicht. De VR33 Opentherm translatie module die standaard in veel Vaillant ketels is ingebouwd in NL zou WEL moeten werken met tado.
Dan begrijp ik niet helemaal wat hier mis gaat. Is de thermostaat meer dan een paar minuten aan een stuk aangesloten geweest op de ketel? Zit er misschien nog een apparaat tussen van een oude thermostaat (Toon Ketelmodule oid)? Wanneer daar niets duidelijk mis gaat, dan zou ik aanraden om contact op te nemen met support.
0 -
Goedemorgen Rob,
de thermostaat is meerdere uren aan een stuk aangesloten geweest op de ketel en het is een directe verbinding naar de ketel toe zonder dat er een ander apparaat tussen zit.
Ik kan eventueel foto´s toesturen van hoe de bedrading in de ketel zit, helpt dat?
Of dien ik dat naar support te sturen?
@tlight_ ook bedankt voor je reactie, dat helpt.
0