w.Intercom = i;Moeilijk om Tado (opnieuw) toe te voegen aan Homekit — tado° Community

Moeilijk om Tado (opnieuw) toe te voegen aan Homekit

Breadpaw
Breadpaw
5 november aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Onlangs heb ik thuis een Tado X-systeem geinstalleerd. Het systeem werkt naar behoren, ik gebruik onze homepod als Thread border router. Ik heb alle matter-accessoires dan ook toegevoegd via homekit, en niet via Tado, aangezien het laatstgenoemde errors gaf bij het toevoegen en Homekit niet.

Een dag of 3 later werkt het systeem goed maar staat er bij alle devices van Tado X "no response" in Homekit. In de Tado-app werkt alles gewoon.

Op de website van apple staat de volgende informatie over het niet werken van Matter-devices in Homekit:

Bottom line: alles verwijderen, dan weer toevoegen en als het dan niet werkt contact opnemen met de fabrikant.

Ik heb de accessoires verwijderd uit Homekit en ze weer proberen toe te voegen en daarbij krijg ik de volgende error:

Dit was met dezelfde iPhone 15 pro waarmee ik initieel de Tado's heb toegevoegd aan Homekit. Uiteindelijk heb ik gek genoeg met de iPad van mijn vrouw alle Tado's weer kunnen toevoegen aan Homekit, zonder problemen.

Fast forward een paar dagen later: enkele sensoren staan weer op "geen reactie" in Homekit. Dit is best frustrerend.

Ik heb gezien dat er andere posts zijn over dit item en dat hier geen oplossing voor is vanuit Tado. Ik heb er wel een paar andere vragen over voor anderen:

Mijn vragen:
- Zijn er mensen die dezelfde error hebben bij het opnieuw toevoegen van Tado-items? (Ik wil niet dat de iPad van mijn vrouw dadelijk dezelfde error 15 geeft en ik zonder smart verwarming zit)
- Zijn er anderen die Tado probleemloos over hun Homepod hebben lopen, waarbij de indicaties wél beschikbaar blijven in Homekit/Apple Home?
- Zijn er mensen overgestapt op een Tado Bridge X, en hoe is dit bevallen?

Getagd:

Antwoorden

• Mijn nieuwe xBridge en xTermostaat werken prima in de Tado app. Het invoeren van de X thermostaat in de Apple home kit is een wanhoop. Van de Helpdesk krijg ik onduidelijke instructies. (Het lijkt wel of hier een AI robot achterzit.) In de Tado app zou een knop zitten "Apparaat koppelen" waaronder eenkoppelingscode zit.

Ik houdt mij aanbevolen voor een heldere instructie.

• Hi @joep1120 , dank voor je inzicht over de Tado X Bridge, ik denk dat ik een volgende ook gewoon een Tado-bridge zou aanraden.

Het lek is hier onderhand boven. Error code 15 is geen Tado-code maar een issue van Homekit, waarbij de software op mijn telefoon geavanceerder bleek dan die op de HomePod/thread router.

Ik zie nu dat, na het updaten van alle software in Apple Home, alle indicaties in de Home-app blijven staan. De Tado-app heeft het de hele tijd gewoon keurig gedaan.

Voor wat betreft jouw issue, het toevoegen van thermostaten etc. aan Homekit, kan het zijn dat "Apparaat koppelen" te zien is in de Tado-app als je gaat naar Instellingen>Kamers & Apparaten >[Apparaat dat je wilt toevoegen] > en daar zou je die optie moeten zien, ervan uit gaande dat het apparaat gekoppeld is aan de Tado X Bridge. Ik heb die optie daar niet staan omdat mijn apparaten gekoppeld zijn via mijn HomePod.

• Het is jammer dat je niet zelf Tado updates kan doorvoeren. Daardoor weet je ook niet of Tado praat met de nieuwe updates van Apple. Zo is deze week de IPad niet meer bruikbaar als HomeKit hub. Alleen de allernieuwste AppleTV heeft deze functie, die blijkbaar noodzakelijk is om deHomekit met Tado te kunnen laten praten. Vreemd want met met Somfy Tohoma switch werkt wel.

Ik heb mijn Thermostaat en bridge nieuwe fabrieksinstellingen gegeven. De Tado app werkt weer prima. Mijn Apple HomeKit herkent Tado nog steeds niet. Zie https://www.appletips.nl/homekit-hub-instellen-woning/#h-apple-tv-of-homepod-instellen-als-matter-hub.