Ketel (aan/uit) sturing en aantal streepjes
Ik merk dat de ketel niet aangestuurd wordt als de thermostaat warmte vraagt met 1 streepje. Dit veroorzaakt nogal temperatuur schommelingen.
Getagd:
0
Antwoorden
-
Dat kun je waarschijnlijk in je ketel configureren. De ketel kan niet lager dan een bepaald percentage moduleren en als Tado daar onder zit blijft de ketel uit of gaat op het minimum, afhankelijk hoe je dat in de ketel ingesteld hebt.
Dus even het handboek van de ketel erbij pakken.
0 -
In mijn ervaring is het zeker niet alleen een eventuele beperking van de ketel.
Op mijn ketel (Intergas xtreme 30) kan ik prima zien of er een warmtevraag is en zo ja welke temperatuur dat is en of de ketel eventueel 'stopt' omdat het water te heet wordt.
Echter, bij zowel 1 als 2 streepjes, met Tado X in mijn geval, is het de thermostaat die heel bewust tijdenlang niks vraagt aan de ketel terwijl de grafiek in de app letterlijk uren van aaneengesloten vraag toont.
In werkelijkheid vraagt tado dan 5 minuten 30 graden, dan 20 minuten niks en dan pas weer 5 minuten 30. En zo verder.
Mijn huis wordt er warm mee, maar ik vind het heel bijzonder gedrag. Zeker omdat ook de vloerverwarming dus steeds maar nauwelijks 5 minuten water krijgt (zoneklep) en dat kán gewoonweg nauwelijks werken.
Ik heb Tado support gevraagd om dit 'pwm' (pulse width modulation' gedrag instelbaar te maken zodat de regelstrategie meer gaat lijken op echt moduleren middels gevraagde watertemperatuur, en niet 'aan/uit pulsen'.
Voor Chris: gedrag is dus 'normaal', voor tado. Overigen ervaar ik geen echte schommelingen. Wel stookt 'ie meestal te ver door, dat wel.0 -
@ee_dee_oh hier is een ACV ketel gebruikt, met een eenvoudige aan/uit sturing op de pomp. Ik heb dit probleem ooit eens aangekaart bij Tado. Bij 1 streepje sturen ze niet bij om niet teveel opstart events te hebben op de CV, om slijtage te beperken. Maar deze ACV ketel leverde levert ook warm water zonder reservoir. Is dus gewoon om veel op te starten. Het is dus jammer dat daar niet een beetje meer controle over is.
0 -
De kamers moduleren via de slimme thermostaat knoppen en de zone regelaar gaat hier ook nog iets mee doen, vandaar dat het soms een beetje vreemd gaat ja0
-
Kijk bijv hier (https://community.tado.com/nl/search?domain=all_content&query=pwmo&scope=site&source=community) of andere topics over uitleg van tado en PWM.0