Nefit trendline 30 en Tado X
De Tado eerste versie die ik had werkte goed op de - en de + aansluiting. Nu over op Tado X vanwege de betere besturing mogelijkheden Thread / Matter.
Alleen na de aansluiting naar Tado X met allen thermostaatknoppen….werkt de communicatie naar de ketel niet meer. De ketel schakelt niet. De thermostaat is weer net als in V1 op de min en plus op de thermostaat gezet.
De kou valt nu nog mee maar om alles terug te zetten en terug te sturen das ook wat.
Iemand een oplossing?
Antwoorden
-
Controleer of de zoneregelaar juist is ingesteld bij de kamers in de app. Hiern moet het apparaat staan wat je ketel aanstuurt
Zie ook:
https://community.tado.com/nl/discussion/24460/nieuwe-default-instelling-voor-x-zone-regelaar-aan#latest0 -
Dat staat goed in de app.0
-
Heb je een OT converter ertussen?
De Nefit praat EMS, geen OT.
Anders op NO en COM en ketel op 1 en 2 (groene blokje)
De wizard gebruiken en ketel erna opnieuw opstarten0 -
Maar … waarom werkt de Tado V1 wel met - en +… en de Tado X dan niet?0
-
Tado X praat alleen Opentherm (en relais=aan/uit) en geen andere busprotocollen.0
-
Zelfs al zou je een OpenTherm converter er tussen steken, dan nog gaat hiet niet werken….
Op deze forum post kunnen jullie het verhaal volgen waarom niet. Kort samengevat, de Tado X is onderontwikkeld en praat niet goed samen met een EMS-OT converter van Bosch/Nefit.
Ik kan alleen maar vragen om hier ook op te reageren, om zo het belang van een goede ontwikkeling van Tado X aan te geven. Anders vrees ik dat de OT ontwikkeling van Tado X helemaal onderaan het prioriteiten lijstje komt.
2