Nieuwe default instelling voor X: Zone regelaar = aan
tldr: De standaard zone regelaar instelling van tado X is nu (voor nieuw aangemaakte kamers) hetzelfde zoals het al voor V3+ was.
Wat is een zone regelaar?
Een zone regelaar is het tado apparaat dat je met een kabel op de ketel (of vergelijkbaar) aansluit. Wanneer je bijvoorbeeld Slimme Radiatorknoppen in de kamers van je huis hebt en een draadloze Slimme Thermostaat plus Draadloze Ontvanger die is aangesloten op de ketel, dan is die Draadloze ontvanger de zone regelaar. Een kamer met Slimme Radiatorknop moet met de zone regelaar 'praten' om de ketel te activeren.
Wat gebeurt er wanneer een kamer geen ingestelde zoneregelaar heeft?
Wanneer voor een kamer geen zone regelaar is ingesteld, dan kan die kamer niet 'praten' met de ketel. Een Slimme Radiatorknop zal wel het ventiel van de radiator openen/sluiten op basis van je schema, maar de ketel zal niet (specifiek voor de kamer) verwarmen.
Moet je een zoneregelaar instellen?
Nee. Wanneer je geen ketel (of warmtepomp oid) hebt waar een tado apparaat met een kabel is aangesloten om actief aan te sturen, dan heb je ook geen zone regelaar nodig. Daarnaast, wanneer je niet wilt dat een specifieke kamer de ketel activeert, dan kan je deze instelling voor die kamer ook uit zetten.
Wat is de standaard instelling / wat is er veranderd?
Wanneer je 1 zoneregelaar hebt (dus niet 0 of meer dan 1), en je creëert een nieuwe kamer, dan krijgt deze kamer automatisch die ene zoneregelaar toegewezen. Dit was al zo voor V3+ en geldt nu ook voor tado X.
Waarom hebben jullie dit voor X veranderd?
We hadden het bewust uitgezet voor X, omdat we (nou ja, ik niet ;) ) verwachtten dat dit tot minder hulpvragen van klanten zou leiden. Het tegendeel bleek waar te zijn. Dus hebben we het gelijk getrokken met V3+.
Verandert er wat voor bestaande kamers?
Nee. Dit gaat over de standaard instelling voor nieuw aangemaakte kamers.
Reacties
-
Heel fijn!
En ik hoop dat er nog heel wat zaken in de pijplijn zitten die gelijk getrokken gaan worden aan V3+.
Dat functies als warmwater sturing en andere protocollen dan OpenTherm en aan/uit niet meer worden ondersteund is begrijpelijk en duidelijk gecommuniceerd. Valt ook nog wel te begrijpen omdat het moeilijk is ondersteuning te bieden bij een wildgroei aan mogelijkheden.
Vroege start, verwarmen op het moment dat je op basis van geolocatie je woning nadert, schittermodus en gelijkwaardige schema’s zijn functies die er natuurlijk wel gewoon in moeten zitten. Eigenlijk is het bijzonder dat je als bedrijf een nieuw en verbeterd product in de markt zet maar daarbij vrij basale functies van de V3+ achterwege laat. Het voelt dan een beetje alsof X niet “af” was en met alle geweld naar de markt moest.
Het kan natuurlijk een bewuste keuze zijn geweest om het op deze manier aan te vliegen. En wellicht willen jullie hierboven genoemde functies überhaupt niet terug brengen. Maar als dat zo is had die communicatie echt beter gemoeten. Het blijft echter angstvallig stil vanuit Tado m.b.t. de functies die ik hierboven beschrijf. Een soort van roadmap zou fijn zijn. Geen kritiek maar constructieve feedback!
Kort samengevat voelt X nu een beetje als een “light” versie van V3+. De prijsstelling is alleen niet light.
Ben overigens heel tevreden over de prestaties en functies van X die er wel zijn!2 -
Vroege start, verwarmen op het moment dat je op basis van geolocatie je woning nadert, schittermodus
(…)
Het blijft echter angstvallig stil vanuit Tado m.b.t. de functies die ik hierboven beschrijf. Een soort van roadmap zou fijn zijn.
Ik heb het in het forum vaker genoemd, maar ik kan me natuurlijk goed voorstellen dat je niet al mijn comments naloopt. Maar ja; die genoemde features komen nog. Die zijn niet verwijderd voor X, ze zijn simpelweg nog niet geïmplementeerd voor X. Management zag deze functies als secundair qua belangrijkheid, waardoor ze als laatste van de V3+ functies naar X komen.
Qua roadmap; een vaker besproken onderwerp. Aangezien onze interne roadmap telkens verandert vanwege veranderende inzichten, prioriteiten etc kunnen we zeker geen roadmap publiceren. Met een gepubliceerde roadmap bouw je verwachtingen op, en wanneer je die niet altijd waar kan maken wekt dat enkel frustratie op. Het wekt bij mij als medewerker zelfs al frustratie op wanneer ik zie dat ze bijna met een uit mijn persoonlijke perspectief interessante functie bezig gaan… en het dan een paar blokken naar achteren geschoven wordt omdat een andere taak voorrang krijgt. Om dat telkens op een publiek forum uit te gaan leggen en te becommentariëren, dat is geen doen. Het is ook niet constructief. Voor niemand niet. Maar ik hoop dat mijn eerste alinea duidelijk is :)
0 -
@Stefan123 Ik zou al dolgelukkig zijn als Tado X correct zou werken met OpenTherm converters zoals die van Nefit/Bosch (EMS-OT). Momenteel zit ik (en nog een paar anderen op dit forum) met een niet correct werkende ketel hierdoor. Tado X voelt niet als een light V3+ maar een onafgewerkt product dat niet voldoende getest is voor mij. En het antwoord van de programmeur is dat ze er momenteel geen tijd voor hebben.
Zou Tado X niet beter geweest zijn met een release zomer 2025?
0 -
Ik denk dat er iemand gedacht heeft "we hebben die productielijn nu klaar en draaien, dan moeten we het maar vast gaan verkopen, de software afmaken komt dan wel. en met wat meer druk werkt de programmeur misschien ook wat sneller".
Dat kom je bij heel veel bedrijven tegen hoor…
0