w.Intercom = i;Aansluiting via Tempolec Sam 2004 ? — tado° Community

Aansluiting via Tempolec Sam 2004 ?

Vloerverwarming in de living en radiators in de kamers zijn aangestuurd door aparte thermostaten die aangesloten zijn op een regelaar Tempolec Sam 2004 die de Bulexketel Thermomaster HR TOP F28E aanstuurt.

Kan hiervoor de Tado X en kranen gebruikt worden ?

Antwoorden

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Een tado thermostaat kan met Opentherm op de ketel aangesloten worden.
    De regelaar en bestaande thermostaten kun je vervangen door die thermostaat en naar behoeven tado knoppen op de radiatoren.
    Ik neem aan dat er maar 1 CV circuit is ipv een hoge temp en lage temp gescheiden circuits.
    De vraag is hoe je de vloerverwarming kunt afsluiten als je alleen de kamers wilt verwarmen. Is er een elektrische klep aanwezig?
    Verder kun je per kamer de verwarming regelen als je tado knoppen op de radiator zet. De knop fungeert tevens als meettoestel om de temperatuur in de ruimte te meten. Is dat niet accuraat genoeg, dan kun je een draadloze temp sensor toevoegen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

"Een tado thermostaat kan met Opentherm op de ketel aangesloten worden."

Ik zou niet zo stellig zijn over dat soort samengestelde systemen… kennelijk kan er nog een boel mis gaan, zeker met Tado X.

• Het zijn 2 aparte circuits met een pomp voor de vloerverwarming en een pomp voor de radiators, elk afzonderlijk gestuurd door een thermostaat

De vloerverwarming wordt afgesloten via een gemotoriseerde mengkraan

https://www.tempolec.com/files/product-doc/4898/nl/tempolec-sam2002-nl.pdf

De SAM 2002 is geschikt voor warm water cv-installaties met twee afzonderlijke kringen, waarvanéén van beide een gemotoriseerde mengkraan bevat (woning met privé- en beroepsruimten, villamet één kring radiatoren en één kring vloerverwarming, enz.).De SAM 2002 stuurt de mengkraan volgens een stooklijn PI (integrerend proportioneel) en eenbrander volgens de stooklijn P. De circulatiepomp draait continu behalve in zomerbedrijf.Bij gebruik van een retourvoeler, wordt de circulatiepomp automatisch stilgelegd zodra er geenwarmte-uitwisseling meer plaatsvindt in de ketel.Als de verwarming gedurende een lange tijd uitgeschakeld is, vindt eenmaal per dag een antiblokkering van de circulatiepomp en de mengkraan plaats, op voorwaarde dat de keteltemperatuur.

Dank u wel om dit nog eens te bekijken of Tado kan werken via dit systeem

• Andreplusplus
    @Rob2 weer een weinig helpend antwoord. Ik heb gewoon de handleiding van de ketel erbij gepakt en de tado pro app. Opentherm wordt ondersteund, punt.
    Als je verder leest, zie je dat ik aangeef de rest te verwijderen/vervangen door tado.

@neeka Het is dus iets ingewikkelder dan ik veronderstelde. Is het een vloerverwarmingverdeler (hydraulisch neutraal) met ingebouwde pomp, of iets anders? Zo op afstand kan ik er helaas niets over zeggen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

@Andreplusplus fijn dat jij zo goed weet dat dit gaat werken (terwijl je geen ervaring hebt met Tado X) maar ik zou er voorzichtig mee zijn, gezien de andere topics van bijv de Nefit ketels die ook Opentherm doen via een adapter maar werken doet het mooi niet.

Ik zou Tado X voorlopig niet met niet-standaard situaties (thermostaat of ontvanger direct aan een ketel die native OpenTherm doet) gaan adviseren. Misschien werkt het, misschien werkt het niet, en dan kom je in de rij wachtenden op software fixes. Net nu het koud gaat worden.

• Andreplusplus
    Bulex ketel doet 'native' OT, geen converter of niks ertussen nodig.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

"Vloerverwarming in de living en radiators in de kamers zijn aangestuurd door aparte thermostaten die aangesloten zijn op een regelaar Tempolec Sam 2004 die de Bulexketel Thermomaster HR TOP F28E aanstuurt"

• Andreplusplus
    Ja @Rob2 , en
    "De regelaar en bestaande thermostaten kun je vervangen door die thermostaat en naar behoeven tado knoppen op de radiatoren."