w.Intercom = i;Manuele radiatorkranen — tado° Community

Manuele radiatorkranen

Rob
Rob Admin
24 oktober aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Negeer ajb even mijn status als administrator hier. Ik heb veel ervaring met tado, maar ben geen verwarmingsmonteur :)

Hoe dan ook, omdat ik het zat ben om in de kou te zitten wanneer ik familie in Nederland bezoek (tado = München), wil ik ook daar tado monteren. Zodat ook slaapkamers de ketel kunnen activeren. Echter, daarvoor heb je een thermostatisch ventiel voor nodig. Zo'n niet-thermostatisch ventiel zoals op de foto is niet compatibel.

Nu mijn vraag: wat is de meeste eenvoudige manier om dit wel compatibel te maken? Water uit het verwarmingssysteem en het T stuk buis inclusief ventiel vervangen? Of is er een meer eenvoudige manier waarvoor je het water niet moet aftappen?

Beste Antwoord

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

Heimeier Eclipse kranen kopen met dezelfde aansluitingen en vorm als deze, het systeem aftappen en de kranen vervangen, en dan weer vullen en ontluchten.

Dan heb je nog de mazzel dat dit kranen zijn die je gewoon met de juiste sleutel of bahco kan vervangen, dus geen gedoe met hennep en pasta enzo.

Aan verwarmingen werken zonder af te tappen dat is werk voor echte professionals. Die bevriezen de leiding met een koudemiddel en verwisselen dan vlug de kraan.

Antwoorden

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator

Je kunt geen Heimeier kranen er 1 op 1 op monteren, je zult ook iets aan het leidingwerk moeten doen. Als je al de mazzel hebt dat de steekmaat gelijk is, dan nog zit je er mee dat Heimeier afwijkende knelringen nodig heeft.

• B79
    B79 Volunteer Moderator
    Een haakse kraan is redelijk eenvoudig om te zetten. Ik heb zelf heimeier eclips thermostaat ventielen er tussen gezet en die zijn net wat groter dan normale kranen.
    Voor de rechte kranen heb ik wat verloopstukken moeten maken en de radiator iets moeten opschuiven.
    Mijn cv systeem is aangelegd in de jaren 70 met gelaste leidingen waar draad op getapt is.
    Dus alle knel hulpstukken heb ik weg kunnen gooien.
    Ik ben ook geen verwarmingsmonteur maar mij is het ook gelukt.
    Een alternatief is om de leidingen wat in te korten.
    Voordeel als je de eclips variant aanschaft je direct waterzijdig kan inregelen.
    Google kan daar mooie filmpjes van laten zien.
    Indien geen behoefte hier aan, ik heb nog een doos over met normale thermostaat ventielen hier in de schuur liggen.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    24 oktober aangepast
    Dat van die knelringen was bij mij niet van toepassing, maar sowieso goed om altijd nieuwe te gebruiken.
    In mijn geval moest er een klein stukje (4mm) van de pijp af, maar met een kleine pijpsnijder die in een kleine ruimte rind kan draaien lukt dat wel. Daarna even goed de braam verwijderen (binnenzijde buis), nieuwe knelring erop en "Bob's your uncle".
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator

Voorbeeld van zo'n pijpsnijder

• B79
    B79 Volunteer Moderator
    Nog een tip. Vergeet niet een bypass te installeren als je alle kranen gaat vervangen.
  • Rob
    Rob Admin

@allen, bedankt voor de feedback.

@B79 In mijn geval zou ik dat oplossen door gewoon enkele manuele kranen te laten zitten en om die ook open te houden. Voor anderen die dit lezen is dit wel een aandachtspunt. Zo'n huis met enkel manuele kranen zoals op mijn foto heeft regelmatig geen bypass. Wanneer je dan op ALLE radiatoren het ventiel vervangt en een slimme radiatorknop monteert, dan heb je wel een bypass nodig om overdruk te voorkomen.