Tado icm Remeha Avanta Ace 28C
Ik heb een woning gekocht waar ze vorige bewoners de oude thermostaat al hadden verwijderd, gelukkig kon ik mijn Tado meeverhuizen. Nu wil deze aansluiten maar doet hij niks.
Ik maakte altijd gebruik van mijn Tado in de vorige woning me blauw op de NO, en rood om de COM. hier reageert de Remeha helaas niet op.
Iemand die de juiste manier van aansluiten weet?
Beste Antwoord
-
Koud! Dat moeten we snel oplossen.
Ik zie voor 29 oktober, zo rond 19:50, dat het kort gewerkt heeft. Zo kort dat je het mogelijk niet eens gemerkt hebt. Ik zie vanaf 19:36 tot 19:53 digitale Opentherm communicatie met de ketel, maar de eerste minuten (10?) merk je dat nog niet. De communicatie moet nog 'opstarten'. Daarom verwacht ik dat je die avond misschien 5-10 minuten een werkende ketel gehad hebt. Om 19:53 heb je toen (via de installatie instructies in de app, voor een andere oude thermostaat) de instellingen gewijzigd, en werkte het niet meer. Gezien de temperatuur in de woning versus de door jouw ingestelde temp heeft het daarna ook niet meer gewerkt.
Ik heb alles zojuist weer ingesteld op Opentherm. Zoals toen, 29 okt voor 19:53.
Het enige wat jij hoeft te doen is aansluiten op + en - bij de tado thermostaat. En dan een kop koffie oid drinken, en pas daarna kijken of alles werkt.
0
Antwoorden
-
Dat hangt af van hoe de bedrading op de ketel is aangesloten.
Deze ketel kan Opentherm, aansluiten op stekker R-bus:M2, 7+8. Op tado aansluiten op + en -.
Gebruik dan de wizard voor het toevoegen van de thermostaat en doe net of er een Honeywell Round Modulation T87M hing.0 -
Ja wat hier mis gaat is dat de configuratie en bekabeling van de tado thermostaat nog ingesteld is als voor de oude ketel, terwijl de Remeha mogelijk/waarschijnlijk iets anders verlangt. Dan werkt het niet.
De oplossing is wat Andre beschrijft; In de tado app naar instellingen → kamers & apparaten → Slimme thermostaat, en daar installatie instrucies opvragen voor het vervangen van een hypothetische Honeywell Round Modulation T87M thermostaat aanmaken en doorlopen. Dan gaat het waarschijnlijk goed. Indien niet, dan de bekabeling van de thermostaat bij de ketel nakijken, zoals Andre noemt. Maar omdat het nu met NO en COM niet werkt heb je eigenlijk 'geluk' en gok ik dat je bij de ketel helemaal niets hoeft te veranderen en dat je enkel die genoeme instructies in de app moet doorlopen (plus andere bekabeling van de thermostat, zoals uitgelegd tijdens die instructies in de app).
0 -
De thermostaat wordt inderdaad aangesloten op de R-bus. Maakt het nog uit of het blauw plus rood min (of dus andersom) is?0
-
Nee dat maakt niet uit.
Overigens is er wat bij de overdracht van de woning misgegaan (aankoopmakelaar moet controleren op dag van overdracht, voordat de akte passeert): een woning die je koopt moet bewoonbaar zijn, maw warm water en verwarming moet werken.
Oude bewoners zijn je dus nog een thermostaat schuldig0 -
Alles aangesloten, netjes op de plus min
Installatie gevolgd van de Honeywell Round. Helaas nog steeds geen verwarming. Wel gevonden dat de vorige thermostaat een chronetherm iv was. In de Tado installatie geeft die wel no en com aan?0 -
Honeywell Round of Honeywell Round Modulation (T87M)?0
-
Chronotherm IV is aan uit, dus idd no en com.0
-
Remeha Avanta ACE kan modulerend worden aangesloten, Rbus, connector M2, contact 7+8. Op tado + en -.
gebruik de wizard en doe alsof er een T87M hing. Schakel ketel uit en weer aan (stekker uit en in) en wacht 15 minuten.
pfff0 -
Ik heb een Chronotherm IV van iemand geleend en deze aangesloten, deze lijkt wel te werken. Ik zie de volgende bekabeling zien in de Remeha. Is hier uit te halen hoe hij aangesloten moet worden? Het liefst natuurlijk modulerend, maar aan uit is ook prima.
0 -
Inmiddels zit ik er lekker warmpies, bedankt voor de hulp!
0