Officiële aankondiging: Aanvoertemperatuur optimalisatie voor Opentherm nu beschikbaar (V & X)
Hallo community,
We zijn verheugd om de nieuwe functie voor optimalisatie van de aanvoertemperatuur aan te kondigen voor tado° klanten met V2, V3, V3+ en X apparaten die direct zijn aangesloten op een ketel of andere warmtebron.
Aanvoertemperatuur optimalisatie in een oogopslag
Met aanvoertemperatuuroptimalisatie kun je voorkomen dat je centrale verwarmingsketel of andere warmtebron oververhit raakt. Door het instellen van een maximale aanvoertemperatuur kun je ervoor zorgen dat aanvoertemperatuur van het water voor de radiatoren en/of vloerverwarming hoog genoeg is om je huis te verwarmen, maar niet zo hoog dat je ketel of warmtebron onnodig veel energie verbruikt.
Een typische maximale aanvoertemperatuur voor een verwarmingsketel is ongeveer 50°C - 60°C. In huizen met vloerverwarming kan 35°C - 45°C voldoende zijn voor een optimaal rendement. Als je direct op je ketel al een maximale aanvoertemperatuur hebt ingesteld, zal tado° die nooit overschrijden. Zelfs als je een hogere maximale aanvoertemperatuur instelt in de app, zal tado° het handmatig ingestelde maximum niet overschrijven.
🚨 OpenTherm vereist 🚨
Je kunt aanvoertemperatuur optimalisatie gebruiken als:
- Jouw ketel OpenTherm gebruikt
- Jouw ketel is verbonden met tado° via een Draadloze Ontvanger of bedrade Slimme Thermostaat
De functie kan bediend worden via de tado° app door naar Instellingen > Aanvoertemperatuur Optimalisatie te gaan.
Geautomatiseerde optimalisatie
Met Auto-Assist hebben gebruikers toegang tot een geavanceerde instelling binnen de optimalisatie van de aanvoertemperatuur genaamd Geautomatiseerde optimalisatie, die jouw maximale aanvoertemperatuur aanpast op basis van de huidige weersomstandigheden in jouw gebied.
Geautomatiseerde optimalisatie heeft geen invloed op de kamertemperatuur die je thuis instelt, maar de energiebesparingen kunnen aanzienlijk zijn.
Om meer te weten te komen over de optimalisatie van de aanvoertemperatuur, kun je onze speciale artikelen raadplegen in de tado° X Helpdesk en de V Helpdesk.
Reacties
-
I zie deze optie helmaal niet staan in de app.
0 -
Interessant. Ik zie het ook niet in jouw account, maar ik zie wel Opentherm.
Dus je zou het moeten hebben.Het kan zijn dat het komt doordat je een draadloze ontvanger X hebt met Opentherm en niet een bekabelde thermostaat met Opentherm. Voor de draadloze ontvanger X is de relevante firmware zeer recent (interne memo: release 20 minuten voor het moment dat ik dit schrijf) uitgekomen en het lijkt erop dat je die nog niet hebt. Waardoor je de functie nog niet hebt. Dat zal echter zeer binnenkort automatisch geupdate worden. Mensen met een bekabelde thermostaat X of met V2-V3+ ongeacht het apparaat (en een recente app versie!) zouden de functie al wel moeten hebben, sommigen al enkele weken.
Edit: Ik heb het even nagevraagd. Om deze feature te kunnen gebruiken heeft het tado apparaat dat op je ketel aangesloten is via Opentherm een firmware update nodig. De benodigde firmware voor alle relevante apparaten (op 1 na) is weken geleden al uitgekomen, dus alle apparaten met een enigszins stabiele internet verbinding (en indien van toepassing, okee batterijen) zullen deze update al (lang) hebben. De enige uitzondering is de Draadloze Ontvanger X (Serienummer TR…). Voor dit apparaat is de benodigde firmware update zojuist uitgekomen, waardoor op het moment dat ik dit schrijf de meeste van die apparaten de update nog niet ontvangen hebben. Deze apparaten zullen de update in de komende paar dagen automatisch krijgen. Daar hoef je niets voor te doen, zo lang het apparaat maar een internetverbinding heeft gaat het automatisch.
Voor de Draadloze Ontvanger X (Serienummer TR…) heb je de vandaag 23-10-2024 uitgekomen firmwareversie 240.2 of recenter nodig voor deze feature. Versienummer is zichtbaar in de app.
Je hebt daarnaast een recente versie van de app nodig.
0 -
Is er enig idee wanneer de firmware gepushed gaat worden. mijn draadloze ontvanger geeft nog versie 227.1 aan?
0 -
Ik zit nog steeds op versie 215.1, de firmware update is niet het sterkste punt van Tado. Geef ons naast de niet werkende auto update ook de mogelijkheid om de update zelf te pullen.0
-
Nog steeds geen firmware update ontvangen, internet en batterijen zijn ok. App is ook de laatste versie dus daar ligt het ook niet aan.0
-
Net deze feature geactiveerd op max 45°C en de Cv ketel staat instelling op max 50°C.
Versie: 192.1 zit in de draadloze ontvanger (BR....) en 92.1 in de internetbridge (IB.....). Ketel Intergas Extreme36. Ben benieuwd0 -
Kan deze optie ook zorgen voor een normaal stookgedrag in combinatie met een warmtepomp?
Ik verneem vanmiddag vanuit Tado dat de optimalisatie welke in een V3+ bedrade thermostaat kon worden verwerkt om voor langere runs met de warmtepomp te zorgen NIET in de X thermostaat zit en men ook niet weet wanneer dat er wel in komt. 🤬
Oftewel Tado adviseert klanten om over te stappen en deze klanten worden als ze overstappen geconfronteerd met een zooi aan gebreken.
Als ik de Remeha Elga Ace met OpenTherm wel lange runs kan laten maken zet ik de boel wel om, maar nu neig ik er erg sterk naar om alle V3+ spullen weer terug te hangen. Of Tado moet de Warmtepomp Optimizer X heel snel geschikt maken voor de Remeha Elga Ace warmtepompen. De optie om de warmtepomp echt goed aan te sturen is de hele reden waarom ik nu alvast naar Tado X ben overgestapt en dan ga ik er nu zwaar op achteruit.
0 -
Helaas werkt dit niet bij mij. Versie 240.1.
Optimalisatie aan op 65 graden. Vaillant cv met radiatoren. Bedrade versie thermostaat. Aangesloten op Opentherm, dus niet op ebus.
Veel last van overshoot van bijna 0.8 graden.
Niet echt heel tevreden. Mijn vorigethermostaat van Honeywell T6was beter0 -
Ik heb mijn ketel aanvoertempratuur ingesteld op 75 graden (en laag vermogen). De tado instelling gaat tot 70 graden.
Ben benieuwd wat de ketel doet (Intergat Extreme 36)
0 -
Het nut van de maximaal aanvoer temperatuur beperken is me niet helemaal duidelijk.
Is het net niet de sterkte van OpenTherm dat deze in realtime de geschikte aanvoertemperatuur gaat bepalen afhankelijk van de temperatuur volgens het internet of bij sommige systemen met de gemeten buitentemperatuur? en ook afhankelijk van hoe warm het binnen is en hoe snel het huis opwarmt.Als er weinig warmte vraag nodig is, gaat de thermostaat toch zoizo een lagere aanvoertemperatuur vragen ipv meteen de maximum?
0 -
Het idee van een maximum aanvoer temperatuur is dat je de ketel dwingt om op laag vermogen te draaien ook als er eigenlijk meer warmte nodig zou zijn om snel het huis op een ingestelde hogere temperatuur te brengen.
Dat kost dan minder gas.
0