w.Intercom = i;Tado warmt extreem op — tado° Community

Tado warmt extreem op

Ik woon in een gerenoveerd complex met stadsverwarming. Ik heb tado sinds begin zomer. Nou is het verbruik echt extreem schokkend omhoog gegaan. Tot wel 6000% per dag vergeleken met vorig jaar op diezelfde dag. Nou heb ik normaal dus altijd mijn verwarming op 18 graden staan, 17,5 als het avond is. En nu blijft die opwarmen tot 21,8 graden, zelfs als ik tado uit heb staan. Ik heb verder geen slimme knoppen gezien ik enkel gebruik maak van de verwarming in mijn woonkamer en de badkamer, heb die in de gang nog wel aanstaan maar thats it. Ik ben hier extreem geschrokken van en hoop dat dit niet iets is wat normaal is? Ik heb tado juist gekocht zodat ik betere controle over de verwarming heb en dat ik hem op afstand uit kan zetten. Als geen van beide werkt, wat is dan het nut van tado? Hopelijk kan ik geholpen worden.

Reacties

• Als toevoeging; ik zelfs de afgelopen dagen dat het warm was buiten, gaf het hetzelfde hoge verbruik aan. Ik kan hier geen foto’s plaatsen. Voor de gehele maand oktober geeft deze 600% meer verbruik aan dan vorig jaar terwijl we juist een warme maand hebben…
  • Wederom als toevoeging, ik heb een verbruik van 0,1GJ per dag volgens de Eneco app. Dit is sinds een week.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Om verschillende periodes te vergelijken kun je niet naar de datum alleen kijken, maar moet je de zgn graaddagen opzoeken.
    Maar inderdaad 6x zoveel verbruik is daar niet door te verklaren. 0,1 GJ per dag komt ongeveer overeen met 3m3 gas, en dat is voor een koude dag best aardig (we hadden nachtvorst deze week) - hangt ook van je woning af. Voor een appartement is het veel. Gebruik je naast verwarmen ook warm tapwater (bad, douche)? Is er behalve tado nog wat anders gewijzigd in installatie of verbruiksgewoonten?
    Dus is de vraag, is tado wel goed aangesloten en geconfigureerd? Wat heb je voor regelaars (klep of niet, was er voor tado een thermostaat?) en welke tado apparaten?
  • lifaya
    lifaya
    18 oktober aangepast
    De thermostaat warmt de hele dag op en staat dus ook aan wanneer ik hem uit zet via de app. Ik had hem vannacht uit gezet en ik werd wakker met warme radiatoren en nog steeds 21,7 graden in huis, wat ik nooit heb. Ik heb het altijd op 18 graden staan. Hetzelfde geld voor afwezigheidsmodus, deze staat ingesteld op 17 graden en nog steeds blijft die opwarmen.

Ik voel mij nu gewoon noodgedwongen om alle radiatoren handmatig uit te zetten. Heb gelijk met het plaatsen van Tado ook de warmteregelaar bij de warmtepomp vervangen want deze was stuk. De leiding bleef warmte lekken en als je dan nagaat dat mijn verbruik nu hoger is, is best schokkend.

Ik heb een appartement en verbruik qua warm water enkel warmte bij het douchen, 1 a 2 x per dag wat ik altijd doe. Ik heb enkel de slimme thermostaat van Tado, mijn situatie is niet veranderd. Ik vrees nu voor de winter dat het echt koud word🥲
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Jij hebt duidelijk iets verkeerd geinstalleerd of gebruikt het systeem verkeerd, ik zou contact opnemen met de servicedesk (chat op tado.com) en hen laten meekijken wat je verkeerd doet.

• Rob
    Rob Admin
    18 oktober aangepast

Wat ik kan zijn aan mijn kant ziet er normaal uit, in ieder geval qua aansturing. Tijdens koude dagen (11-13 Oktober) volgt de gemeten kamertemperatuur netjes jouw ingestelde temperatuur. Tijdens andere dagen (5-8 Oktober, 16-17 oktober) is er letterlijk 0 warmtevraag en schakelt het relais in de thermostaat ook niet. Tijdens die dagen zou je dus ook geen energieverbruik voor je verwarming moeten hebben. Ik zie wel relatief hoge gemeten temperaturen op sommige dagen, wat op een probleem kan duiden.

Ik heb een paar vragen:

Tijdens een warme dag voel je blijkbaar warme radiatoren. Wat gebeurt er wanneer je dan de thermostaat van zijn achterplaatje verwijdert (=verbinding tussen tado en bekabeling is verbroken), zodat je 100% zeker bent dat die de stadsverwarming niet meer kan aansturen. Worden de radiatoren dan nog steeds warm?

Hoe heb je de kabels aangesloten op de thermostaat?

De oude thermostaat is verwijderd, hoop ik?

Heb je inzicht in je energieverbruik voor verwarming per dag? Hoe was het energieverbruik op 5-8 oktober en 16-17 oktober? Dat zou nul (plus warm kraanwater) moeten zijn.

• lifaya
    lifaya
    18 oktober aangepast
    Ik heb de slimme thermostaat verwijderd, heb het idee dat het dan wellicht toch in mijn installatie zit, maar heb de zonneklep regelaar in april vervangen, ook de leiding waar deze op zit. De Tado is toen ook geplaatst. Ik vermoedt dat er dus wellicht daar ergens iets fout zit. Ik ga even contact opnemen met mijn monteur maar blijf het wel frappant vinden.

Edit; In week 41 was het verbruik 0,36GJ volgens de Eneco app. In week 42 is dit 0,45GJ tot zover. Ik laat Eneco langskomen volgende week om de stadsverwarming te controleren en heb ook mijn eigen installateur navraag gedaan en deze vermoed dat de regelaar wederom weer stuk is gegaan door vuil, dus dat komt dan vanuit de installatie. De leiding waar de regelaar op zit is ook in april dus vervangen.

Edit2: cardridge zit niet vast, deze is schoon. De zonneklep regelaar blijft het niet doen, schuifje sluit niet. Maar het probleem kan ook nog steeds in de stadsverwarming zelf zitten, heb de rode kraan dichtgedraaid en er blijft warmte door komen lijkt.

Conclusie tot zover; tado is niet het probleem gelukkig!