w.Intercom = i;Slimme thermostaat, verstoort demeting de temperatuur boven niet? — tado° Community

Slimme thermostaat, verstoort demeting de temperatuur boven niet?

Zie ook mijn andere vraag.

Als ik naast 3 slimme knoppen voor 2 verdiepingen óók een slimme thermostaat nodig heb, en die hangt beneden, wat gebeurt er dan als ik alleen boven wil stoken terwijl het beneden koel blijft? Kan ik dat dan wel instellen?

(Vanuit de gedachte dat de knop boven dan op 20° staat, en dat via de slimme thermostaat aan de ketel door moet geven, terwijl die beneden 15° meet en dat ook zo moet blijven.)

Of is dan een slimme ontvanger beter voor beide ruimtes?

Of twee slimme thermostaten?

Ik kom er niet uit wat ik nodig heb.

Een thermostaat die je even kunt draaien is natuurlijk wel praktisch.

Beste Antwoorden

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Elke ruimte heeft zijn eigen temperatuurmeting (je stelt een meettoestel in). Dat kan een thermostaat zijn, een slimme knop of een draadloze tempsensor.
    Ook in de ruimte met de thermostaat moet je tado knoppen plaatsen.
    Elke kamer kan dan afzonderlijk verwarmd worden zonder dat de woonkamer (met thermostaat) verwarmd hoeft te worden.
    Dus begin met een thermostaat (of draadloze ontvanger) om je warmtebron aan te sturen, plus knoppen in alle kamers die je afzonderlijk wil kunnen regelen.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Je gebruikt een bedrade thermostaat òf een draadloze ontvanger om de warmtebron aan te sturen.
    De thermostaat kan ook temperatuur meten, de ontvanger niet.
    Knoppen en draadloze temperatuursensor kunnen ook temperatuur meten.
  • Vero020
    Vero020
    Antwoord ✓
    Okee! Dank.

.............

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

En denk eraan dat "koel blijven" OOK "regelen" is!

Dus als je beneden een slimme thermostaat hebt en wilt dat het daar koel blijft als je boven via slimme knoppen wilt stoken, dan moet je beneden OOK slimme knoppen monteren!

• Ja, het staat er niet zo direct, maar ik lees daaruit dat de lokale regeling van de slimme thermostaat (en knoppen in die ruimte idd) NIET de aparte regeling van de kamer boven met alleen slimme knop verstoort.

De slimme thermostaat is OOK doorgeefluik voor de knop boven, wat hij ook beneden meet.

Okee. Wat is dan het goedkoopste apparaatje voor het "doorgeven en aansturen van de ketel"?

Is het voordeel van een centrale thermostaat to een centrale ontvanger dat hij de temperatuur beter meet (kort gezegd), laat zien, en ook snel met de hand draaibaar is en dan lokaal de twee knoppen in een keer goed staan?