Slimme sturing voor oversized radiator
Reacties
-
Of je regelt de radiator waterzijdig in (zodat er minder water doorheen stroomt)0
-
Ik ken natuurlijk jouw badkamer niet. In mijn woning is de badkamerdeur bijna altijd open, en is de radiator achter de deur. De deur is in de hoek van de badkamer. De radiator zit dus precies tussen muur en deur. Wanneer de radiator verwarmt is het dan tussen muur en deur warmer dan midden in de kamer; het warmt (achter de deur) ook zeer snel op. Hierdoor is de temperatuur die de radiatorknop meet niet representatief voor het midden van de badkamer. Oplossing in mijn geval: draadloze temperatuursensor.
In jouw specifieke badkamer met de snel stijgende -gemeten- temperatuur bij verwarming zie ik dat de radiatorknop al stopt met actief verwarmen (als in: hij sluit het ventiel compleet) wanneer de gemeten temperatuur 0.5-1 graad onder de gewenste temperatuur is. Voor die tijd heeft hij het ventiel al half dichtgedraaid. De al aanwezige warmte in de radiator doet dan de rest.
Nogmaals, ik ken de woning niet en ik weet niet of de badkamer ook daadwerkelijk zo warm wordt. Indien de badkamer ook in het midden inderdaad erg snel erg warm wordt, dan is de tip van Andre een goede. Wanneer de radiatorknop op een geïsoleerde locatie hangt (zoals in mijn woning) en de gemeten temperatuur is niet representatief voor het midden van de badkamer, dan is een temperatuursensor een oplossing.
0 -
En je kan een temperatuurcorrectie proberen in de instellingen van de badkamer, als het inderdaad gaat om te hoge temperatuur midden in de badkamer.0