Woonkamer/keuken lijkt niet op temperatuur te komen op ingestelde tijdstippen.
Beste,
Systeem: ATAG Q42C met TadoV3 slimme thermostaat + radiatorknoppen
Ik heb de indruk dat onze woonkamer/keuken niet op temperatuur komt. Staat ingesteld op verwarmen naar 19,5c in bloktijden (ingesteld op vroege start), anders 15c. De woonkamer/keuken (aan elkaar geschakelde ruimte) is geconfigureerd als 1 kamer in de Tado-app en bestaat uit twee slimme radiatorknoppen met 1 slimme thermostaat. Zowel in de woonkamer als in de keuken hangt 1 grote radiator, de thermostaat staat precies in het midden en is in de app geconfigureerd als leidend.
Als de woonkamer/keuken niet op temperatuur is verhoog ik de temperatuur in een andere ruimte handmatig omdat ik dan het idee heb dat de ketel dan wel aanslaat, maar dit weet ik niet zeker en lijkt me ook niet de bedoeling.
De configuratie is als volgt:
Ketel (ATAG Q42C): de ontvanger is gekoppeld aan 22/23 (aan/uit kamerthermostaat) en staat ingesteld op 01 bij parameter 60.
In totaal zijn er 9 kamers met 12 slimme radiatorknoppen. Overige kamers lijken allemaal goed te werken.
Antwoorden
-
Check of in de kamer als zoneregelaar de draadloze ontvanger staat ingesteld0
-
Hoi Douwe, dit is het geval. Nog andere mogelijkheden die ik kan uitsluiten?0
-
draadloze ontvanger of bedrade thermostaat? En waarom aan/uit?0
-
Hoi Andre, het is een draadloze ontvanger. Geen idee waarom hij is geschakeld op aan/uit, dit heeft de domotica installateur destijds gedaan.0
-
Heeft de tempsensor goed verbinding met de bridge?
kun je eens een grafiek posten van de wk/keuken?
Wat gebeurt er als je tijdelijk een knop benoemt als meettoestel?0 -
Hoi Andre,
De tempsensor heeft goed verbinding met de bridge.
Bijgevoegd een aantal screenshots:
IMG_7074.PNG: werkkamer (kamer boven), handmatig ingesteld (omstreeks 07:15 uur) op 20,5c omdat ik thuis werk. Dan haalt hij nog geen 16c graden en stopt hij met verwarmen.
IMG_7073.PNG: woonkamer/keuken, ingesteld op 19,5c (klokprogramma) tussen 06.30 en 08.30 uur. Wordt nooit gehaald. Omstreeks 07:15 uur handmatig ingesteld op 20,5c (tot 18:00 uur) omdat ik de hele dag thuis ben. Verwarmt kort even, maar stopt vervolgens. Resultaat: 16.3c om 09:30 uur in de woonkamer/keuken.
IMG_7071.PNG: handmatige instelling woonkamer naar 20,5c.
IMG_7072.PNG: klokprogramma woonkamer/keuken.
Hoe verhelp ik dit? Het lijkt wel of de ketel niet reageert op de warmtevraag, terwijl hij toch wel iets doet.
0 -
Is het niet de ketel die afslaat/in storing gaat? Wellicht is de aanvoertemp of het vermogen te hoog en kan de ketel de warmte niet kwijt (retourtemp te hoog) waardoor deze afslaat? Dan zou je dat kunnen instellen op de ketel naar lagere waarden.0