w.Intercom = i;Tado met CV systeem en airco — tado° Community

Tado met CV systeem en airco

Hallo (excuus voor het lange verhaal maar dat is even nodig),

Ik heb een CV systeem met vloerverwarming en radiatoren. Recent een airco aangeschaft voor verwarming van de kamer/keuken/aanbouw (1 binnen unit). Nu blaast de airco vanaf ca 4 m richting de CV kamer thermostaat, dus als ik bijv. de badkamer wil verwarmen (heeft een radiator) moet ik de kamer thermostaat hoog zetten zodat de CV aanspringt en de badkamer verwarmt. Dus ik wil de kamer thermostaat verplaatsen/vervangen/elimineren en de relevante radiatoren voorzien van de Tado thermostaat.

Setup is als volgt:

Beneden verdieping kamer/keuken/aanbouw (een grote ruimte) met vloerverwarming (deels hoofd- en deels bij verwarming) met radiatoren. In deze ruimte hangt de Daikin airco van 6 KW die zodanig gedimensioneerd is dat hij deze ruimte zou moeten kunnen verwarmen, behalve als het erg koud is buiten).

Beneden hal en badkamer met radiatoren en vloerverwarming en bijkeuken en slaapkamer met alleen radiator.

Boven 2 slaapkamers met alleen radiator.

Ik zou graag de airco zoveel mogelijk willen gebruiken om de kamer/keuken/aanbouw te verwarmen en de CV voor badkamer en andere ruimtes indien nodig en tevens kamer/keuken/aanbouw als de airco het niet aan kan (in de winter).

Dus ik had het idee om de relevante radiatoren te voorzien van Tado thermostaten en iets verzinnen waardoor ook de vloerverwarming nog meeloopt als ik het wil (hoeft niet echt veel te verwarmen maar vloer moet in koude periodes aangenaam aanvoelen). De vloerverwarming heeft (nog) geen zoneklep.

Ik heb al verschillende artikelen en discussies mbt vloerverwarming&airco gelezen maar nog geen duidelijk beeld in hoeverre ik met Tado mijn specifieke situatie kan aansturen.

Eisen:

• Het systeem hoeft niet de airco en CV te koppelen/automatiseren. Ik zet de airco op een bepaalde temperatuur maar wil wel dat de CV de vloer verwarmt als ik dat wil en de relevante radiatoren verwarmt als ik dat wil (bijv als ik de badkamer wil verwarmen of als de airco het niet redt wil ik dat de CV bijspringt - dat laatste hoeft niet automatisch).
  • Ik zou graag hebben dat in de winter de vloer aangenaam aanvoelt, ook als de airco de ruimte verwarmt.
  • Ik heb de airco aangeschaft om gas te besparen (heb ook zonnepanelen) maar dit hoeft niet tot in het extreme (verbruikte 1200 m3 gas en mag best de helft overblijven icm met airco).

Vragen:

• Heb ik nog een centrale kamer thermostaat nodig en zoja waarom en hoe is die gekoppeld (ik neem aan draadloos en verplaatsbaar)?
  • De Tado kamer thermostaat kun je alleen aan de muur bevestigen; is het handig/mogelijk/nodig om die ergens anders in de ruimte op tafel zetten?
  • Wat moet ik veranderen aan de vloerverwarming? Moet die aangestuurd worden door Tado en moet er perse een zoneklep tussen? Ik heb een kleine radiator in de kamer; als ik die (of een andere ruimte) met Tado zodanig instel dat die altijd iets verwarmt, loopt de vloer ook toch mee?
  • Kan ik het zo maken dat de vloer verwarming apart aan/uit te zetten is als ik dat wil, bijv. dat de vloer/CV automatisch aan gaat als de vloer temperatuur beneden een ingesteld waarde komt (bijv. een Tado radiator thermostaat bij de vloerverwarming plaatsen, echter die meet de ruimte temperatuur en niet de temperatuur van de vloer of komt dat enigszins overeen - VV unit hangt en kleine kelder ruimte).
  • Moet ik Tado V3 of X aanschaffen en zoja welke en waarom?

Ik wil ook wel stapsgewijs beginnen en evt later aanpassen, bijv. alleen een (draadloze/verplaatsbare) kamerthermostaat en een aantal radiator thermostaten.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips en tricks.

Mvg. Hans Hendrikx

Reacties

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Tado X alleen als je CV ketel Opentherm ondersteunt. X heeft nog wat kinderziektes, ookal werkt tado hard aan verbeteringen.
    V3+ kan prima in jouw geval.
    Draadloze ontvanger bij de ketel. Draadloze temperatuursensor ("thermostaat") voor de woonkamer, die kan je dan overal laten liggen.
    In de kamers die je afzonderlijk wilt regelen knoppen op de radiatoren.
    Als je de vloerverwarming niet kunt afsluiten met een klep, dan wordt de vloer ook verwarmd als er elders wordt verwarmd, terwijl dat misschien niet nodig is.
    Als de temp op bijv 20 staat op zowel de airco als tado, dan springt tado automatisch bij als de airco het niet redt.
    Wil je de vloer altijd mee laten doen, dan kun je zonder klep, maar je moet wat goochelen met de temperatuurinstellingen op tado en airco om te krijgen wat je wilt. Feitelijk moet je tado instellen op een temp die je met de vloer alleen niet kan bereiken (radiator dicht) en de airco laten verwarmen tot gewenste temp. Maar als je met de vloer die temp wel bereikt, doet de airco niets.
    Je kan nog met de watertemperatuur van de vloerverwarming experimenteren.
    Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
  • Andreplusplus, bedankt voor je tips. Ik heb nog een aantal vragen nav jouw tips:
    - tado x alleen als ketel OpenTherm ondersteunt; heb nefit met opentherm dus is ok. Kan tado x alleen OpenTherm dan?
    - v3+ spul is mogelijk op termijn niet meer leverbaar igv vervanging of uitbreiding dus toch beter tado x?
    - thermostaat in woonkamer die overal kan liggen. Voegt dit iets toch als ik toch al op 4 plekken een radiator heb hangen? Je kunt dan toch ook daar de temperatuur instellen?
    - kan (later) evt toch een klep bij vloerverwarming installeren. Wat en hoe moet ik dan nog meer installeren (van tado) en wat voegt dit toe? Kan ik dan bijv de vloerverwarming apart aan/uit zetten en moet dit dan een aparte zone zijn?
    - er zit nog geen bypass in het systeem, weet niet waarom niet maar zou dit met tado nu wel moeten?

Alvast bedankt voor de tips !!!
  • Andreplusplus
    - tado kan OT en aan/uit
    - mogelijk, ik heb geen weet van een end-of-life/end-of-sale planning
    - 1 vd 4 radiatorknoppen kan ook als meettoestel aangewezen worden, dan is de temperatuursensor niet nodig.
    - klep voor vvw kun je aansturen met een tado bedrade thermostaat. Daarmee kan je de vvw ligt apart regelen (gelijk met de 4 knoppen), bijv als je alleen een werkkamer boven wilt verwarmen. Maar je gaf ook aan dat je de vvw altijd aan wil hebben, dan is het niet nodig. Masr vvw wordt dan ook warm als alleen de werkkamer verwarmd hoeft te worden.
    - bypass is altijd nodig als het zo kan zijn dat alle radiatoren dicht kunnen staan (terwijl de ketel nog nadraait), omdat er overal thermostatische knoppen op zitten (al dan niet van tado). De vvw verdeler heeft dat ook, dus die geldt niet als altijd open
  • Dan toch nog (hopelijk een laatste) vraag:
    Stel dat ik alleen de airco wil gebruiken en vvw om de vloer op aangename temperatuur te houden. Dan staan de radiatoren met thermostatische knoppen in de woonkamer (en in de rest van het huis) dus dicht. Dan heb ik een zoneklep met bedrade thermostaat zoals jij beschrijft. Die thermostaat hangt (neem ik aan) bij de vvw verdeler.
    Zover ik het begrijp zorgt het systeem met opentherm ervoor dat de ketel gaat moduleren op basis van warmtevraag. Die warmtevraag is voor de vvw niet hoog (itt de radiatoren).
    Hoe weet de ketel in dat geval dat die warmtevraag laag moet zijn? Komt neem ik aan via de bedrade thermostaat bij vvw naar draadloze ontvanger maar hoe bepaal je dan dat hij bijv maar 30 graden hoeft te vragen? Hij meet bij vvw unit de ruimtetemperatuur maar die is niet bepalend in dit geval? Of meet de bedrade thermostaat niets maar waar stel je dan in dat ie zeg 30 graden moet vragen?
    Gaat dat (alleen) via de tado app en kun je dat ergens instellen dan (vvw aan en ketel op 30 graden)?
  • Ik snap dat de vvw thermostaat de vloer op een maximum temperatuur houdt maar de warmtevraag van de ketel kan minder zijn dan als de radiatoren warmte vragen.
  • Andreplusplus
    Ja, maar daar houdt tado geen rekening mee.
    De watertemp in de vloer wordt geregeld door de verdeler. Als de CV minder heet water moet leveren, kun je het max vermogen (of de max watertemp) op de ketel lager instellen. Maar hou in de gaten dat dan de ruimtes met radiatoren nog wel voldoende opwarmen.
  • Ok, ga voor systeem met draadloze ontvanger bij ketel, draadloze thermostaat in kamer en aantal draadloze thermostaat kranen.
    Dus ik moet bij tado de tado x startset met draadloze ontvanger en draadloze sensor bestellen. Ik neem aan dat ik dan geen bridge x hoef te hebben want de draadloze ontvanger verzorgt zowel de communicatie met draadloze temperatuur sensor alswel verbinding met internet? Zoja, gaat dit met wifi of moet er een ethernet kabel in?
  • Andreplusplus
    Geen wifi of ethernet, maar matter. Daarvoor heb je wel een bridge of andere thread router voor nodig.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Kennelijk is bij het X systeem de "draadloze ontvanger" (het ding wat je bij de ketel zet) tevens thread router.

Dat staat heel onduidelijk op de site. Bij V3 was dat ook niet zo, daar waren "draadloze ontvanger" (vroeger "extensie kit") en "bridge" twee verschillende kastjes.

• Mbt wifi of ethernet bedoel ik de internet koppeling, niet hoe de dingen onderling communiceren. Dus heb ik bij x inderdaad zoals Rob2 zegt igv draadloze ontvanger geen bridge x nodig maar zit die functionaliteit in de draadloze ontvanger en gaat de internet verbinding dan met erhernet of wifi?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Als jij het niet uit de website kunt afleiden meld dat dan bij de servicedesk, want dan is het kennelijk te onduidelijk vermeld daar (ik ben dat met je eens).

• Heb uitgebreid met tado overlegd. Volgens hun kan ik mijn huidige bedrade thermostaat (nefit moduline 300 met Nefit topline cv) niet vervangen door een tado x systeem. Met een v3+ systeem zou het wel werken. Dus de vraag of de draadloze ontvanger van tado x tevens de bridge functie bevat is in mijn geval niet relevant.

Als je kijkt met welke cv's tado compatible is staat bij tado v3+ de nefit topline wel genoemd en bij tado x inderdaad niet.
    Wist niet dat die (nefit) ketels allemaal zo verschillend zijn qua aansturing/moduleren.

Nog effe nadenken of ik in een "verouderd" systeem ga investeren waarvoor je in de nabije toekomst mogelijk geen uitbreiding/vervanging kan aanschaffen.

Mogelijk toch voor een ander merk gaan?
  • Andreplusplus
    Eventueel zet je er een Nefit EMS-OT converter tussen.
    Nefit OpenTherm converter 7746901847