Aanvoer temperatuur optimalisatie
Ben in het bezit van een Remeha avanta
Heb enkele radiator thermostaten vervangen door Danfoss dv thermostaatkranen voor waterzijdig inregelen
Mijn ketel aanvoer temperatuur is ingesteld op 75 graden (na advies YouTube John Visser)
Deze 75 graden heb ik ingesteld bij tado aanvoer optimalisatie
Maar tado heeft deze aangepast naar 64 graden
Moet ik de danfoss kranen hierop aanpassen?
Reacties
-
Dit is een functie die kort geleden is ingebouwd.
Ik had hem zelf ook niet eerder gezien.
Maar ik ga er vanuit dat tado hiermee probeert om je cv ketel met een beter rendement te laten stoken. Doorgaans heb je met deze buiten temperatuur nog geen heel heet water nodig.
Als je via opentherm of ander protocol je cv ketel aanstuurt zal de warmte vraag temperatuur ook constant veranderen.
Wat betreft je instellingen van je danfoss kranen zou ik niks aanpassen. Deze staan nu zo ingesteld dat er altijd de juiste delta T over radiator staat. Deze ga je instellen met als uitgangspunt van de hoogste temperatuur die de ketel levert.
Dat is alleen als je hele huis opgewarmd moet worden en je bv van 15 naar 20 graden wil verwarmen.
Als het huis eenmaal op temperatuur is verandert de gevraagde warm water ook continu.
Dit kan zomaar 50 graden zijn als je thermostaat dat nodig vindt.
Mocht de optimalisatie van tado niet naar je wens werken, kan je het ook uit zetten.0 -
Ik zag vandaag pas dat er ook een optie is automatische optimalisatie is.
Ik heb mijn maximaal temperatuur op 50° gezet. Dan neem ik aan dat Tado niet hoger gaat alleen lager? Vandaag gaf Tado 45° aan
0 -
@B79 en @Befajomo56 en @Peter67
Dit is inderdaad een nieuwe feature, voor tado X en ook V3+ (en V2-V3). Enkel voor Opentherm.
Wanneer je de Geautomatiseerde optimalisatie aan hebt staan (Auto Assist feature), dan wordt de buitentemperatuur ook meegenomen. In het engelse forum heb ik hier wat meer info toegevoegd.
Wanneer je de maximale aanvoertemperatuur instelt op 75, dan zullen we nooit om warmer water voor de radiatoren/vloerverwarming vragen dan die 75 graden. Die 75 graden vragen we dan enkel wanneer het EN buiten erg koud is EN je een erg hoge warmtevraag hebt. Wanneer het buiten niet zo koud is, dan verlagen we de maximale aanvoertemperatuur, zoals in de gelinkte screenshots te zien is. Dit verlaagt energieverbruik.
Wanneer je warmtevraag niet zo hoog is, dan vragen we aanvoertemperatuur die lager is dan de aangegeven maximale aanvoertemperatuur. Dit is het moduleren.
In de screenshot van Peter is de handmatige maximale aanvoertemperatuur 75 graden, en de aangepaste maximale aanvoertemperatuur 64 graden. Vanwege de niet-lage buitentemperatuur. Wanneer er op dat moment een lage warmtevraag is (bijvoorbeeld: Je wilt een kamertemperatuur verhogen van 19.6 naar 20.0 graden), zullen we dus om een nog lagere temperatuur vragen dan die 64 graden.
0 -
Is de aanvoertemperatuur optimalisatie een betaalde functie? Ik heb het idee dat ik het nu ook al heb omdat mijn ketel continu een andere temperatuur aangeeft tijdens het verwarmen.
Bovendien heb ik een modulerende ketel dus lijkt aanvoertemperatuuroptimalisatie mij een beetje dubbel op, is het niet? Dat doet de ketel toch al?
0