Vaillant Ecotec + VR33 = opentherm --> toch koppelen met tado X ?
Reacties
-
Nieuwe gebruiker hier van Tado, maar wilde even melden dat de setup van Timbs ook prima werkt bij mijn installatie.
Vorige maand een Vaillant EcoTec Plus VCW32 CS (BE model) laten hangen. Ik woon op de grens met Nederland. Nederlandse installateur laten komen, omdat hij direct de VR33 kon plaatsen en hier ervaring mee had. Ketel herkent de thermostaat en moduleren lijkt fatsoenlijk te werken.
Laatst verscheen er een tegel in de app om de warmwater temperatuur bij te stellen via Opentherm.
Dit werkt ook perfect. Op display van de ketel blijft wel de originele waarde (in mijn geval 60C) staan, maar temperatuur van kraanwater wordt wel gewijzigd.Ik heb nog wel een probleem met de optie "Flow Optimization" in de app. Standaard aanvoertemperatuur is op 75C gezet in de instellingen van de ketel. Wanneer ik de optie aanzet in de app en een willekeurige waarde kies (65,55 etc) dan stopt de ketel met verwarmen. Radiatoren blijven koud, ook al wacht ik een aantal uur. Zodra de optie weer uit staat, moet ik even een aantal minuten wachten en worden de radiatoren weer warm gestookt. Beetje jammer.
Heeft iemand anders de Flow Optimization al eens getest?
0 -
Ook hier een nieuwe TadoX gebruiker, ik stootte op problemen met de installatie van de VR33 (wat mede te maken had met de zéér merkwaardige bedrading van mijn voorganger), maar kon voort dankzij de samenvattingen van @Timbs, waarvoor dank!
0 -
Ik zie bij flow optimization het volgende gedrag:
Instelling aan en temp hoger dan max van de ketel, tado setpoint bij 100% is precies max van de ketel.
Instelling aan en temp lager dan ketelmax: setpoint bij 100% is de ingestelde max van flow optimization.
Setting uitgeschakeld: zelfde als 1e geval.1 -
Enkele jaren geleden heb ik de VR33 module geplaatst (Vaillant VC 306/5-5) en die heeft prima gewerkt met plugwise Anna thermostaat en de Smile gateway. Ik wil overstappen op Tado X en heb de volgende vraag omdat Tado geen instructies heeft om de Anna thermostaat te vervangen:
Kan ik de kabels (OT) uit boiler rechtstreeks aansluiten op de OT klemmen van de Tado X? Bij Plugwise zat de Smile gateway ertussen. Of is het beter om een draadloze ontvanger te gebruiken?0 -
@Harrie_jr als je de VR33 module hebt en de anna thermostaat is OT dan kan je die recthstreeks aansluiten.
Volgorde maakt (in theorie) zelfs niet uit maar best wel gelijk houden.0