w.Intercom = i;Tado met zoneregeling op Vaillant warmtepomp met vloerverwarming — tado° Community

Tado met zoneregeling op Vaillant warmtepomp met vloerverwarming

Hallo allemaal, ik ben al jarenlang Tado gebruiker en mijn vorige woning had stadsverwarming met beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Dat werkte perfect en ik was er erg blij mee.

Inmiddels zijn wij verhuisd naar een veel modernere woning en staat hier een Vaillant aroTherm Plus warmtepomp met sensoComfort aansturing/thermostaat. We hebben 2 verdiepingen en allebei alleen vloerverwarming. De meeste losse kamers hebben ook een klein thermostaatje hangen. De bevatten een draaiwiel voor de temperatuur en knop om te schakelen tussen verwarmen of koelen, deze zijn bedraad aangesloten met bruin/zwart/blauw draad en zetten de klep op de vloerverwarmingsverdeler open (of dicht).

Volgens mij is het nu zo dat als de sensoComfort thermostaat en wp-regelaar warmte- of koelvraag heeft, dat de andere zones ook allemaal warmte of koelte krijgen en die kunnen zichzelf dus dichtzetten naar gelang de instelling op die thermostaatjes. Maar als de woonkamer met opwarmen zeg 21C bereikt heeft maar een andere kamer is nog maar 19C, dan krijgt die geen warmte meer omdat de sensoComfort het dichtzet.

Bij mijn vorige huis was het allemaal zo geregeld dat de radiatoren nog los van de vloerverwarmingsverdeler aangestuurd konden worden en gewoon warmte bleven krijgen. Of dit nu ook mogelijk is? Ik weet het niet.

Wat ik graag wil, is een Tado X Warmtepomp Optimizer gebruiken, met voor elke kamer waar nu zo'n basic thermostaatje bekabeld aangesloten staat een Slimme Thermostaat X. En natuurlijk een Bridge X erbij.

Mijn eerste vraag is: gaat dit werken? Kan de Slimme Thermostaat X zo'n thermische klep op de vloerverwarming aansturen middels de eerder genoemde blauw/bruin/zwarte draden die ernaar toe gaan?

Dan: kan Tado hiermee ook koelen?

En als laatste: hoe los ik het op als de woonkamer geen thermische kleppen op de vloerverwarmingsverdeler heeft zitten? Dat zijn namelijk 3 groepen die volgens mij nu door de sensoComfort thermostaat geregeld worden. Tado heeft hier zelf niks voor, en kabels erbij trekken is geen optie aangezien het huis al af is (wij hebben hem ook zo gekocht, geen nieuwbouw voor ons). Zou dat draadloos kunnen als ik wel thermische kleppen erop plaats? Alle thermische kleppen die er nu op zitten hebben draden die vervolgens de grond in lopen en volgens mij dus naar elke kamer gaan, maar dus met uitzondering de woonkamer omdat dat de hoofdzone is.

Ik hoor graag of ik hier met Tado X een oplossing voor kan creëren, eventueel aangevuld met andere hardware natuurlijk.

Edit: ik zie dat ik met de Warmtepomp Optimizer X geen Bridge X nodig heb, dat scheelt weer. En om aan te vullen: mijn idee met de woonkamer is eventueel om dezelfde thermische kleppen te kopen en die aan te sluiten op een Draadloze Thermostaat X, met dus de tempsensor in de woonkamer en de unit aangesloten op de 3 kleppen. Dat is het idee, maar of dat ook zo gaat werken? Daar hoor ik graag jullie advies over.