w.Intercom = i;Tado op Viessmann Vitodens100 met Vitoconnect — tado° Community

Tado op Viessmann Vitodens100 met Vitoconnect

Hoi Allemaal,

Ik probeer mijn thermostaat (Viessman 7637401) te vervangen door een tado v3+. Op zich is dit relatief eenvoudig gelukt (aangesloten volgens OpenTherm protocol). De ketel zelf is intern ook bekabeld voor Opentherm. tot hiertoe liep alles goed.

Wanneer ik echter via de tado of de app de temperatuur probeer te wijzigen, dan doet de ketel niets. De Vitodens100 is echter wel voorzien van een Vitoconnect OPTO2 en ik vermoed dat hier ergens iets misloopt. de bekabeling van mijn termostaat komt namelijk niet rechstreeks toe in de ketel maar komt binnen op de Vitoconnect en die is dan weer bekabeld met de ketel zelf.

Heeft iemand van jullie een idee hoe ik mijn setup werkende krijg? is het 'gewoon' de Vitoconnect ertussenuit halen of zou dit gewoon moeten kunnen blijven zitten?

Thomas

Beste Antwoord

• DenThomas
    DenThomas
    Antwoord ✓

Intussen werkt de tado en kan die de ketel aansturen (zowel verwarming als warm water), hoera!

Oplossing: Vitoconnect er tussenuit gehaald en bedrading rechstreeks voorzien van tado naar ketel, zo eenvoudig was het. De vitoconnect was dus duidelijk de boosdoener :)

Antwoorden

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Ik weet niet wat die vitoconnect precies is of doet, maar ik zou hem ertussen uithalen als het alleen tussen thermostaat en ketel zit. Ik neem dan aan dat de ketel inderdaad Opentherm praat, en dat die vitoconnect geen converter is van Opentherm naar busprotocol van de ketel. (ik heb nu geen tijd om uitgebreid manuals op te zoeken en te lezen)
  • De vitoconnect zorgt ervoor dat ik de viessman via de app van vicare (viessman) kan aansturen. Ik vrees ook dat de vitoconnect het issue is omdat de ketel nu aanstuurbaar is via app van vicare maar ook via app van tado en het lijkt alsof de ketel nu enkel wil luisteren naar vicare. ik zal mijn vakman eens aanspreken om de bedrading door te trekken naar de ketel en niet naar de vitoconnect.

• De Viessmann 7637401 is een rebranded generieke Honeywell Opentherm thermostaat. Die kunnen we prima vervangen. De Viessmann 7637401 staat ook gewoon in onze database, en kun je kiezen tijdens het genereren van de installatie instructies in onze app.

De Vitoconnect lijkt me niet zo relevant, aangezien we simpelweg de rol van de oude Viessmann 7637401 overnemen. Wanneer het met die thermostaat werkte en de Vitoconnect daar geen stoorzender was, dan moet het met onze thermostaat ook zo werken.

Kijkend naar het account lijkt alles ook te werken. Ik zie Opentherm communicatie met de ketel en ik zie de ketel warm water genereren tijdens een significante warmtevraag. Bedenk wel dat er soms wat vertraging is; wanneer je op de thermostaat een hogere temperatuur aangeeft, dan staat de ketel niet 1 seconde later al op vol vermogen te draaien.

• Hoi Rob, de Tado krijgt inderdaad de juiste info terug van de ketel maar aansturen zelf lijkt niet te werken, ik kan via de tado app (of de thermostaat zelf) bvb 25 graden aanvragen mar de ketel reageert daar niet op. Dus ik vermoed dat de vitoconnect toch mogelijks ergens stoorzender is. Ik kan ook nog steeds via de vicare app de ketel aansturen dus beide systemen naast mekaar geven misschien issues?

• Rob
    Rob Admin
    19 september aangepast

@DenThomas Ik zie wat je bedoelt. Daar lijkt iets mis te gaan. Je kan het proberen zonder Vitodens. Vitoconnect. Wanneer dat niet de oplossing is, dan zou ik aanraden om contact op te nemen met onze support via chat.

• DenThomas
    DenThomas
    19 september aangepast

Ik was net nog eens in de app aan het kijken. ik heb deze nacht rond 12u gedoucht dus dan was er zeker warm water vraag maar dit zie ik niet in de tado app. Kijk ik er ergens over of is dit niet beschikbaar in de app? Zien jullie achterliggend ergens dat de tado die actie geregistreerd heeft? ik twijfel hoe langer hoe meer dat de tado geen info van de ketel krijgt, alle info in de app lijken me zaken die de tado zelf 'meet' in de ruimte (temperatuur, luchtvochtigheid, …) wanneer ik douch of warm water vraag, dan zie ik daar niets van in de app.

ik zie nu ook dat de ketel geen temperatuur doorkrijgt van de Tado. Als ik in de app van de ketel ga zien krijgt die niet door dat het nu 20graden is in de woonkamer

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Inderdaad, de bus communicatie tussen de Tado en de ketel is alleen het absolute minimum.

Al die extra info die een fabrikant-specifieke thermostaat wel weergeeft die heb je bij Tado helemaal niet.

Bijvoorbeeld ook als de ketel een storing heeft dan heeft de Tado dat helemaal niet in de gaten, terwijl een andere thermostaat dan wel de storingscode weergeeft.