Temperatuur blijft oplopen in app, terwijl kamer alweer afkoelt (door locatie slimme kraan)
Hallo,
In mijn geval start de kamer met een correcte temperatuur voor het warmen, maar na het warmen geeft de app een veel warmere temperatuur aan dan de kamer is (waarschijnlijk omdat de slimme knop met hun sensoren direct naast de radiator zitten).
Bijvoorbeeld: we starten aan 19 gr, dat klopt. Dan warmen we naar 21gr, wat we kunstmatig te snel bereiken want de rest van de kamer is nog geen 21gr. En zo slaat de verwarming dus terug af want temperatuur zogezegd bereikt. Echter is de kamer nog niet volledig warm en doordat de knop dicht bij de radiator zit stijgt de temperatuur zogezegd nog door naar 22gr+. Terwijl de kamer zelf al begint verder af te koelen want de verwarming is al afgeslagen. Het lijkt de restwarmte van de chauffage zelf te zijn.
Een temperatuur compensatie doen in de app heeft geen zin want dan is de starttemperatuur volledig mis en zou de verwarming op foutieve momenten aanschieten.
Ik wil even luisteren naar jullie ervaringen hoe jullie nu net omgaan met de temperatuurmetingen van de slimme kranen. Je kan toch onmogelijk in elke kamer een temperatuursensor gaan monteren.
Reacties
-
"Je kan toch onmogelijk in elke kamer een temperatuursensor gaan monteren"
Toch is dat de enige echt afdoende oplossing. Anders kijken of je de knop zo kunt draaien of afschermen dat deze niet direct door de warmte van de radiator verwarmd wordt.
0 -
Heeft iedereen dit probleem dan? Hoe stellen jullie de temperatuur dan in zodat het een correcte weergave is?
0 -
Niet iedereen heeft echt een probleem, het hangt er vanaf hoe je kraan zit tov de radiator, soms zit die "opzij" van de radiator af en heb je er niet zo'n last van.
Het helpt ook niet als er een gordijn voor hangt, een vensterbank vlak boven zit, of zelfs een ombouw om de radiator zit.
Maar helemaal probleemloos werkt het ook nooit, want de temperatuur bij de radiator meten is nooit optimaal.
Met instellingen zoals temperatuurcompensatie kun je dit in ieder geval niet oplossen!
0 -
Dag Rob,
De radiatorknoppen zitten al aan de zijkant van de chauffages. Vandaar dat ik het zo frappant vind dat er niet meer van deze problemen te vinden zijn op het forum. Volgens mij is het zo bij 90% van de gebruikers, en ik begrijp niet goed hoe iedereen hier dan mee omgaat…Het zijn ook geen uitzonderlijke kamers. 15m2 in een nieuwbouw woning.
Dus ik hoor graag andere bevindingen of manieren hoe ze met deze metingen omgaan…
0 -
Geen probleem om de temp correctie toe te passen. Experimenteer er mee, totdat de ruimte aangenaam wordt zonder je druk te maken of het nu 21 of 21,5 graden is op de display.
Als je groot verval hebt in de ruimte, is dan de radiator wel voldoende groot bemeten of niet juist waterzijdig ingeregeld?0 -
Dag Rob, Andre,
Geen problemen met de radiatoren, nieuwbouw woning en alles werkte perfect tot voor tado.
kijken jullie anders even mee naar het voorbeeld van deze ochtend hoe extreem het is. En hoe jullie hiermee zouden omgaan indien dit jullie woonst was. Want ik zie niet in hoe ik hier een stabiel systeem van kan maken.
In de slaapkamer: om 7:07 is het 21.7gr. Ik zet manueel de verwarming aan om naar 22gr te warmen. Kleine warmtevraag dus (1 streepje). ketel schiet aan.7:11. 4 minuten later zet ik de chauffage al af. De temperatuur is nog niet gewijzigd. De chauffage is matig warm geworden. De kamer is zeker niet van temperatuur aan het wijzigen.
7:45. De kamer is na amper 4 minuten opwarmen en een kleine 35 minuten uit te staan zogezegd blijven opwarmen tot een zwoele 23 graden. Serieuze overshoot, maar in de kamertemperatuur absoluut niet het geval na 4 minuten warmen. Na een kleine 10 minuten geeft de grafiek ook aan dat de 22gr doeltemperatuur zou behaald zijn. En de thermostaat zou dus afgeslaan zijn dan. Ons achterlatend met een kamer die niet treffelijk opgewarmd is. Of het dus manueel / met schema zou geweest zijn het zelfde resultaat. Ik zou overshoot kunnen begrijpen als je al een hele tijd aan het warmen bent met een hete chauffage. Dat die daarna nog warmte geeft. Maar na 4 minuten, aan 1 streepje… Nog een uur erna zwoele temperaturen bereiken, dat klopt helemaal niet. Ik controleer de tempertatuur trouwens met onze babyfoon en een normale thermometer die we liggen hadden.
Het is een soort kunstmatige overshoot volgens de knop, maar de kamer in dit geval heeft na de 4 minuten absoluut geen temperatuur overshoot. Zodra er een mini beetje warmte gevraagd is, wordt onze doeltemperatuur enorm snel behaald, blijven de sensoren meten dat het warmer en warmer wordt, terwijl de kamer an sich niet volledig opgewarmd is. De thermostaat zou dus al snel uitgeslaan zijn terug. En lang duren vooraleer deze opnieuw warmte geeft. Als ik temperatuur correctie zou doen, dan maakt het niets uit want het is als hij begint te warmen dat het misloopt. De start temperatuur is in orde.
Ik ken 2 mensen met een tado systeem, en daar is dat niet het geval. Er is niets speciaal met de radiatoren, de kranen zitten aan de zijkanten zoals bij mijn kennissen.Hoe zouden jullie hiermee omgaan want op dit moment zie ik het niet mogelijk hier mijn huis treffelijk mee te warmen.
0 -
Als je technische problemen met het systeem hebt benader dan de servicedesk via de chat op de website (kantooruren).
0 -
Als ik naar je grafieken kijk, zie ik handmatig ingesteld, maar dat er helemaal geen warmtevraag is in jouw kamer. De opwarming komt dus van een andere bron.0
-
Dag Andre,
Het is een manuele warmtevraag van mezelf, er is dus wel een streepje warmte dat kan je zien op het 1e grafiekje. Daar zie je dat 1 van de 3 streepjes witgekleurd is. Ik vind het net goed dat je dit niet gezien hebt. Omdat het aantoont dat het systeem niet werkt. Want jij verwacht zelf ook niet dat het zo snel omhoog kan gaan zonder echte warmte input in de kamer.
Je misinterpreteert het dus:Ik heb zelf een warmtevraag ingesteld, er is effectief 4 minuten opgewarmd geweest door tado. De ketel is aangeschoten. Dat kan je zien op de grafiek. Dit heb ik manueel gedaan.
En ondanks die amper 4 minuten op 1 streepje warmte, zie je mijn kamtertemperatuur de hoogte in schieten, naar een zwoele 23.1 gr. Terwijl de effectieve temperatuur van de kamer nog altijd 21.6 -21. 7 was gemeten met andere thermometer.
Er is geen andere bron. die 4 minuten minimale warmtevraag (lauwe chauffage), doet de metingen denken dat mijn kamer heter en heter wordt. En zo gaat het systeem altijd veel te vroeg stoppen met warmen en ook niet bijwarmen als de effectieve kamertemperatuur weer begint te zakken (maar de tado's dus denken dat ze nog niet moeten bijwarmen).
Ik heb dit in elke kamer. En het zou me verbazen dat iedereen dit heeft.0 -
Dit is een balkje waarbij er warmtevraag is (3 golfjes, bij 1 gebeurt er niets of pas na een hele tijd, iig langer dan 4 minuten)
De piek komt misschien wel door het verwarmen, maar de temp in de keuken liep verder op door instraling van de zon.
0 -
Klopt ook niet dat je in 4 minuten stoken de ruimte warm krijgt, ook zit de knop verkeerd en meet deze onjuist.
Dan zou de radiator gloeiend heet moeten worden.
Mogelijk is e.e.a niet goed aangelegd0 -
Heren,
Hartelijk bedankt voor de feedback.
Mijn uiteindelijke doel is om de oplossing te vinden.
Ik hoop samen met jullie.
Dat het niet door de chauffage zelf is maar door de zon klopt niet. Onze badkamer zit aan de noordkant, daar hebben we het ook. En dan zou de kamer naast onze slaapkamer aan zelfde gevel hetzelfde moeten voorhebben en daar gebeurde niets.
Het systeem is volledig correct geinstalleerd (amper 2 draden en de knoppen allemaal correct gekallibreerd) en tado support heeft de instellingen al nagekeken. De knoppen zitten aan de zijkant zoals je hierboven kan zien. Wat zou hieraan vekeerd zijn. Kan enkel op deze manier en is in 90% van de huizen zo.
Die 4 minuten warmtevraag heeft de chauffage weldegelijk lauw gemaakt ik ben gaan voelen.
Deze ochtend met schema terug een mooi voorbeeld. Zie foto’s hieronder.
Om 6h vraag ik 22gr id badkamer die dan 20 is. Grote warmtevraag dus. Van 6:03 tot 6:18 krijg ik ook warmte en dan slaat het systeem af want meet 21,5gr. Vervolgens blijft de kamer zogezegd doorstijgen tot een tropische 24,4graden. Op amper kwartiertje warmen… werkelijke temp 21,3 met andere thermometer. Tegen ik in mijn douche stond had de radiator niet meer heel warm zelfs.
De reden waarom ik tado gekocht heb is omdat mijn dochtertje van 2 een koude is en dan slecht slaapt. Ik zou haar kamer graag 20gr houden in de winter. Met dit systeem nu (van 900€…) zou de tado haar kamer een kwartiertje warmen en dan doorstijgen. Urenlang denken dat het er lekker warm is maar in de realiteit slaapt ze in de koude dan.0 -
Je zegt lauw, bedoel je niet loeiheet?
Wat is je CV watertemperatuur? Ik zou die eens instellen op 45 graden bijv, en dan eens kijken.0 -
Dag Andre, nee effectief lauw.
Want op die 4 minuten was deze nog niet voldoende opgewarmd. Maar de knop denkt van wel.
Het lijkt alsof de tado kraan de temperatuur zodanig dicht tegen de radiator meet dat zelfs als er een mini beetje warmte doorkomt de temperatuur omhoog knalt. Maar dit zijn de klassieke radiatoren die ze overal in nieuwbouwwoningen zetten en heb ook geen adapters moeten gebruiken voor de knoppen.Keteltemperatuur gaat van 30 tal graden naar 50 tal graden bij het opwarmen heb ik gezien. Hangt af hoeveel en hoe lang hij moet draaien.
0 -
Je zegt dat je dit in alle ruimtes hebt. Anders zou ik eens een knop verwisselen, om te kijken wat er gebeurt.
Je kan ook een knop pakken en los ergens in de kamer leggen, plaats deze tijdelijk in een nieuwe ruimte in de app en kijk wat die meet (zorg dat die ruimte op onafhankelijk staat, of dat er iig geen warmtevraag van die knop komt)
Dan heb je twee grafiekjes van dezelfde ruimte 'op de tado manier', om te vergelijken. Misschien geeft dat meet inzicht.
(Zorg dat je de radiator waar je de tijdelijke knop af haalt wel sluit met een dop en thermostaatkraan, anders wordt het daar heet)
Anders zou ik, hoe stom het ook lijkt, helemaal opnieuw beginnen: alles uit de tado app verwijderen en weer stuk voor stuk toevoegen. Bridge, thermostaat, knoppen, in die volgorde.0 -
Dag Andre, Dat is geen slecht idee! Dan kunnen we direct zien of het aan de knoppen ligt of echt dat ze gebrekkig meten dicht bij de chauffages.
Ik hoor nog even wat de feedback van support is maar zal deze test ook wel eens ondernemen.
Hoef je achteraf nog setup te doen eigenlijk als ik bvb de knop van een slaapkamer tijdelijk in de badkamer leg. En ik wil hem daarna terug op de chauffage van de badkamer zetten. Die moet niet opnieuw kalibreren?0 -
Als je knop van de badkamer terugplaatst, gaat de calibratie vanzelf gebeuren. Mocht dat onverhoopt niet zo zijn, zie dit artikel https://support.tado.com/nl/articles/3453117-hoe-kan-ik-mijn-tado-apparaten-opnieuw-starten0