w.Intercom = i;tado X ervaring (tado v3 overstapper) — tado° Community

tado X ervaring (tado v3 overstapper)

Ik heb tado X nu drie dagen geïnstalleerd. Nog niet echt ervaring met verwarmen, het is te warm buiten, maar ik wilde mijn eerste ervaringen meedelen.

Ik ben overgestapt wand ik op een warmtepomp wacht en tado v3 kan geen warmtepomp aansturen.

90% van tado X is hetzelfde als tado v3.

Hier zijn de grote dingen, die anders/slechter zijn:

• Design: De zwarte vorderzijde is niet echt iets wat mooi is. Vindt mijn vrouw. En wit display is/was mooier.
  • tado X kan geen warm water over OpenTherm aansturen.
  • Als je meerderde radiator thermostaten hebt, kan je niet meer instellen, welke de temperatuur meet. Beide doen het nu en regelen los van elkaar.
  • Slimme thermostaten (bedraad en wireless) hebben een slechtere kwaliteit (achterkant is dunner)
  • Er is alleen ÉÉN schema mogelijk, ma, di, wo, do, vr, za, zo; maar en niet meer drie: "ma, di, wo, do, vr, za, zo", "ma-zo" en "ma-vr, za, zo".
  • Geen ethernetverbinding meer voor de bridge, moet in het bereik van een WiFi AP zijn.
  • Bereik is hetzelfde als voorheen als je alleen één bridge gebruikt. Met een tweede bridge (thread router) zou het beter zijn.

En dit vind ik beter:

• Radiatorenknoppen zijn nu vast aan de radiator
  • Display van radiator kan in vier richtingen gedraaid worden
  • Repeater (thread router) mogelijk
  • Meer kamers/zone controllers mogelijk

Reacties

• Tado V3 kan geen warmtepomp aansturen?

Wel bij mij werkt Tado v3 uitstekend samen met de Quatt warmtepomp.

Zie mijn bericht hier elders.

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Ze hadden ook een warmtepomp connector voor V3, maar die is niet meer leverbaar, Tado adviseert om i.g.v. een warmtepomp over te stappen naar Tado X
  • qmunity
    qmunity ✭✭✭

@MickelMoen Leuk om te horen dat het voor jou werkt.

Is je warmtepomp all-electric of hybride?

Als all-electric:
    Gebruik je een van de voormalige v3 optie voor warmtepomp zoals Douwe schrijft?
    Of gebruik je tado alleen om de warmte te verdelen en niet om te temperatuur van een all-electric warmtepomp te controleren?

Ik had voor mijn koop contact met de tado team en voor mijn all-electric bestond volgens tado alleen de optie om tado X te gebruiken.

• Probi
    Probi
    29 augustus aangepast

Ik heb zelf een eenvoudige cv-installatie, waterzijdig ingeregeld, en aangestuurd door V3+. Werkt super. Ga nu bij kennis die een hybride warmtepomp heeft Tado X warmtepomp Optimizer installeren. Domme vraag: is alleen die optimizer nodig en uiteraard de kamerthermostaten en radiatorknoppen? Stuurt de hybride warmtepomp dan de cv-installatie aan?

• qmunity
    qmunity ✭✭✭

@Probi

Niet zeker hoe het met een hybride oplossing werkt.

We krijgen een all-electric warmtepomp en dan heb je alleen de Warmtepomp Optimizer nodig.

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Tado stuurt de warmtepomp aan en de warmtepomp stuurt de ketel aan bij een hybride oplossing
  • MickelMoen
    MickelMoen ✭✭
    16 september aangepast

Ik had hier een poosje niet gekeken, vandaar de wat late reactie.

Ik heb inderdaad een hybride systeem met Tado V3. Alleen radiatoren. Uiterst tevreden. De thermostaat in de master-ruimte stuurt de CIC van de Quatt aan. Radiatoren staan hier geheel open, dus de thermostaat regelt voor deze ruimte te temperatuur. De meeste overige ruimtes worden geregeld door een Tado thermostaatknop, maar deze hebben zelf geen actieve warmtevraag. Kun je instellen. Zijn dus afhankelijk van de warmtevraag in de master-ruimte.

Ik ben uitermate tevreden. Voor meer:

https://mickelmoen.nl/quatt-warmtepomp/

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Oei ZWART!! Dat is toch ondertussen sterk gedateerd? Het lijkt me een minder goede keuze voor een thermostaat.
    Ik zou het zelf in ieder geval nooit kiezen.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Ik begrijp de opmerking van @Herres over zwart niet. Kwestie van smaak, toch? (en ik weet niet waaruit blijkt dat @MickelMoen een zwarte heeft?)
    I.i.g. hartelijk dank voor je uitgebreide verhaal over de warmtepomp. Zeer bruikbare informatie!
  • qmunity
    qmunity ✭✭✭

@Andreplusplus Ja, kwestie van smaak. Ik snap waarom het nu zwart is, het is nu een echte display (en geen led's meer). Maar de hele thermostaat in zwart of optioneel een wit klepje ervoor (de meeste mensen gebruiken toch de app) zou fijn gewest zijn.

Helaas werkt de wp aansturing van tado (nog) niet. Ik zou mijn ervaring delen als het (wel of niet) werkt.

• qmunity
    qmunity ✭✭✭

Update: tado werkt met mijn wp nu bijna zoals ik me had voorgesteld.

De instellingen van tado zijn nu zo dat tado de warmtepomp meestal goed regelt.

Als het toch misgaat, komt dat waarschijnlijk doordat de thermostaat van Daikin (Madoka) nog aan mijn warmtepomp zit. Helaas kan ik die Madoka niet zelf verwijderen, dus moet ik wachten tot mijn installateur ze verwijdert. Dat was het moeilijkste deel, hem ervan overtuigen dat tado dan de volledige controle kan overnemen.

Wat ik nog steeds niet goed vind:

• Ontwerp van de muurthermostaten (slimme thermostaat). Ik kan er nog steeds niet aan wennen. Vooral omdat het display toch al bijna altijd uit staat, zelfs bij aansluiting op 230V. Waarom niet wit, waarom geen wit klepje of cover, waarom niet zonder display?
    • Ik mis “profielen”. Het is weer schoolvakantie, dus of alle schema's veranderen of handmatig regelen. En maandag alles weer terug.
    • Support en ondersteunende documentatie. Instructies en best practices over hoe je het beste een wp&tado combo kunt installeren ontbraken al voor de installatie. De support was in het begin heel “moeilijk” (om het vriendelijk te zeggen) en tegenstrijdig. Nu is het goed.

Conclusie: sommige aspecten van tado X bevallen me erg goed (bv bijna geen geluid meer van de radiatorknoppen, bereik met twee Thread routers), maar andere niet (digitale experience en fysiek ontwerp/haptiek).

Zou ik het opnieuw kopen? Waarschijnlijk wel, want ik heb maar twee of drie merken op de markt gevonden (Homematic, plugwise, tado) die verwarmingsbesturing (cv, wp) EN radiatorregeling bieden.

• Ik ben sinds gisteren overgestapt van V3+ naar X, maar ik overweeg heel sterk om weer terug te stappen naar V3+.

Ik heb een Hybride verwarmingsoplossing met een Remeha Elga Ace 6KW en een Nefit ketel waarbij Tado de warmtepomp aan/uit schakelt. Daarnaast nog een elektrische boiler, maar dat staat los van de ellende waar ik nu mee zit. Ook nog een Homey Pro 2019 waarmee ik extra kan sturen. Pompen van vloerverwarming aan/uit op basis van warmtevraag in een ruimte.

Om te beginnen kan support van de bedrade X thermostaat niet net als de V3+ de intervallen tussen het schakelen van het relais aanpassen. Oftewel van een 3x per uur schakelen, schakelt de thermostaat nu ongeveer 30x per uur. Dit vind de warmtepomp helemaal niet leuk. Een functie welke al lange tijd in de V3+ zit, zit dus NIET in de nieuwere X. Ook het aansturen van andere protocollen dan alleen aan/uit en opentherm zit NIET in de veel nieuwere X. Men levert een nieuw "beter" apparaat met aanzienlijk minder functionaliteiten en rept daar met geen woord over!

Een volgend probleem is dat voor de X spullen de API verandert is. In plaats van gewoon toevoegen aan iets wat goed werkt is men het wiel opnieuw gaan uitvinden en kunnen ontwikkelaars niet meer aanhaken op wat er al was. Sterker nog ook de orginele ondersteunde Tado app voor Homey vindt geen apparaten. Ik ben dus mijn extra sturing kwijt.

De primaire reden waarom ik overgestapt ben is vanwege de Warmtepomp Optimizer X. Ik hoop ergens dat er binnenkort ondersteuning voor de Remeha Elga Ace warmtepompen wordt toegevoegd zodat ik de warmtepomp helemaal goed kan aansturen waarbij ook rekening wordt gehouden met een dynamisch energie tarief. De V3+ warmtepomp controller is door Tado de nek omgedraaid. Vervolgens krijg je aanbiedingen om met veel korting over te stappen en blijkt dat je er technisch een berg op achteruit gaat.

Als Remeha morgen een multi-room uitbreiding op hun eTwist theromostaat brengt gaat Tado er helemaal uit. Die gaat er echter bijna zeker nooit komen, dus blijf je eigenlijk kloten met een net-niet oplossing.