Tado en Quatt met twee zones?
Hoe kan ik met Quatt en Tado twee gescheiden zones behouden? Ik wil geen master-slave. Dan krijg ik koude voeten in de badkamer als de verwarming in de woonkamer een tijdje niet aan hoeft.
Reacties
-
Dat zou je san Quatt moeten vragen, want deze gaat aangestuurd worden door tado, en quatt stuurt vervolgens je cv ketel aan.
Ik vrees dat het niet 1.2.3 zal gaan0 -
Het is niet zo heel ingewikkeld. Je moet anders over het begrip zones denken. Met Tado is iedere kamer een zone.
Technische oplossing:
- aansturing CIC van de Quat met een draadloze Tado ontvanger
- aansturing klep van de badkamer met een Tado thermostaat (aan/uit ingesteld)
- de andere klep weghalen of op permanent open zetten, deze voormalige zone wordt dus opgeheven, en wordt een geheel met de rest
- per kamer minstens één Tado radiatorknop plaatsen
Afgezien daarvan heb je uiteraard een bypass nodig, mogelijk heb je die al.
Lees verder op het forum over de ervaringen van gebruikers met Quatt en Tado om een indruk te krijgen van mogelijkheden en beperkingen .0 -
Ik betracht dit soort dingen op een iets andere manier en ga uit van de oude situatie, mits die goed werkt.
Oude situatie (als ik het goed begrepen heb)
- 1 bedrade thermostaat aangesloten op zoneklep, vloerverwarming
- 1 bedrade thermostaat aangesloten op zoneklep, radiatoren
Ik neem aan dat er dan nog een bepaalde feedback loop is tussen zonekleppen en oude ketel of warmtepomp.
Ik zou dan voor tado het volgende aanraden:
Nieuwe situatie (mits aanwezige niet-tado feedback loop tussen zonekleppen en warmtepomp):
- 1 bedrade tado thermostaat aangesloten op zoneklep, vloerverwarming
- 1 bedrade tado thermostaat aangesloten op zoneklep, radiatoren
- Optioneel: Slimme radiatorknoppen die draadloos de radiator-wandthermostaat kunnen aansturen.
In principe doen we dan gewoon hetzelfde als de oude situatie, plus optioneel de slimme radiatorknoppen die de radiator-zone aan kunnen sturen.
Je hebt dan 2 streng gescheiden zones die onafhankelijk van elkaar zijn. Binnen de radiator-zone heb je dan als het ware sub-zones voor de kamers met Slimme Radiatorknop.
Wanneer er geen feedback loop is tussen zonekleppen en de warmtepomp, dan moet het anders:
Nieuwe situatie (zonder feedback loop tussen zonekleppen en warmtepomp):
- 1 bedrade tado thermostaat aangesloten op zoneklep, vloerverwarming
- De radiator-zoneklep verwijderen
- Een draadloze ontvanger aangesloten op de warmtepomp. Vanaf circa september kan dit ook tado X zijn aangezien dan de draadloze ontvanger voor X op de markt, tot die tijd moet het V3+ zijn.
- Draadloze thermostaat in (minimaal) 1 van de radiator-kamers
- Optioneel: Slimme Radiatorknoppen.
Wat er hier gebeurt is dat de iedere kamer de draadloze ontvanger en daarmee de warmtepomp kan activeren. De vloerverwarming zal enkel verwarmen wanneer de vloerverwarming-thermostaat om warmte vraagt. Een radiator zal enkel verwarmen wanneer een tado apparaat om warmte vraagt en de radiatorknop zijn ventiel opent.
De suggestie van Herres voor een bypass is een erg goede suggestie.
0 -
@Rob , De Quatt warmtepomp wil graag modulerend aangesloten worden.
Dat lukt op de manier die je beschrijft niet.0 -
Dank voor jullie oplossingen. @Herres : is jouw oplossing niet een master-slave? Dus als ik de zoneklep van de radiatoren weg haal, dat deze dan de master wordt, en de vloerverwarming in de badkamer de slave? Dat is hoe Quatt het nu voorstelt. En @Rob bedoel je met feedbackloop hetzelfde als Herres met de bypass bedoelt? Deze zit er al tussen. Of bedoel je iets anders?0
-
@pjg
Nee, iedere ruimte stuurt op die manier zelf via de draadloze ontvanger de warmtepomp aan.
Dus niet als master/slave.0 -
Mooi, dank Herres en Rob. Dat helpt. Quatt kwam er niet uit, en zei dan maar dat het niet kon.0