Aansturing vloerverwarming: zoneklep of slimme radiatorknop
Hoi,
Wij naderen het einde van een verbouwing van ons huis. Daarbij heb ik op elke kamer op VD1 en VD2 (behalve de badkamers) een Slimme Radiatorknop geinstalleerd op LTV radiatoren van Jaga. Momenteel verwarmen we nog met een Nefit HRC30 CW5 II, maar na het vervangen van het dubbel glas door HR++, wil ik kijken of we het warm kunnen stoken in de winter op lage temperatuur, en dan een warmtepomp aanschaffen (en de ketel houden voor warm water). Dan kunnen we de woning daarna ook koelen in de zomer.
Op de volledige begane grond komt vloerverwarming te liggen: 16mm buizen, 10cm hoh, 12 groepen. Bijna de hele BG is open, behalve de hal (en toilet in de hal) en de bijkeuken. Het lijkt mij overdreven om een regelaar met meerdere zones te installeren met thermostaat per ruimte op de BG. In plaats daarvan denk ik een thermostaat in de woonkamer, en de groepen van de hal en bijkeuken iets knijpen zodat het daar wat koeler is.
Ik heb bedrading van de thermostaat in de woonkamer (4 aders) naar de meterkast in de hal lopen, hier komt de vloerverwarming verdeler. Vanaf daar loopt de bedrading door naar de ketel op de vliering.
Momenteel hangt de Wired Smart Thermostat (V3+) in de hal te bungelen en staat die "kamer" uit in de app (de woonkamer is nog niet af). Ik heb ook een Wireless Receiver.
Volgens mij heb ik nu twee opties om de vloerverwarming daadwerkelijk aan te sturen: met een zoneklep of Slimme Radiatorknop. Mijn gevoel (en wat research) zegt dat de zoneklep de "betere" oplossing is als je het toch nieuw laat aanleggen. Deze moet worden aangestuurd door de relais schakeling van de thermostaat.
Ook moet de ketel worden aangestuurd, maar kan dit dan met de andere twee draden vanuit dezelfde thermostaat? Hoe ziet het bedradingsschema eruit?
Als ik het goed begrijp kan de CV ketel dan niet op open therm staan, maar moet op aan/uit?
En dan nog, kan ik ook de pomp in- en uitschakelen als de vloerverwarming uit staat (maar wel 1x per dag draaien? Ik ga ook wel wat home automation draaien op HomeAssistent, dus een beetje maatwerk is geen probleem.
Zijn er nog andere dingen waar ik aan moeten denken? De installateur gaat een verdeler/pomp gebruiken die ook geschikt is voor een warmtepomp (weet niet precies wat het verschil zou zijn). Waar moet ik op letten bij specs van die pomp? Terugmodulerend vermogen?
Antwoorden
-
De sturing van de klep en de ketel kan niet vanuit dezelfde thermostaat. Je kunt de ketel met een 2e thermostaat of een draadloze extensie kit aansturen. Dat kan dan ook modulerend. Mogelijk heb je de helpdesk nodig om dit goed geconfigureerd te krijgen.
De aansturing van de ketel en de klep via dezelfde kabel kan, maar ik zou dit niet doen.
Zeker niet als de klep 230v is. Dan heb je een
kabel nodig die hiervoor bedoeld is, dus geen zwakstroom kabel.
Als alles nu toch open ligt, dan a.u.b extra kabel trekken
Pomp vloerverwarming niet schakelen. Deze hebben tegenwoordig electronica die dat niet fijn vind. Energie verbruikt is zo laag, da verdien je nooit weer terug0 -
Ik sluit me aan bij Douwe.
Thermostaat bekabeld aansluiten op een zoneklep. Daarnaast de draadloze ontvanger die je toch al hebt aansluiten op de ketel. Dat kan inderdaad ook gewoon modulerend.
Het resultaat zal zijn dat de thermostaat de zoneklep schakelt op basis van de warmtevraag in de woonkamer. Eventuele andere kamers hebben dan geen effect op de zoneklep; enkel de woonkamer schakelt de klep.
Daarnaast zal de thermostaat en eventuele andere kamers in staat zijn om via de draadloze ontvanger de ketel aan te laten sturen.
0