w.Intercom = i;Verwarming in badkamer — tado° Community

Verwarming in badkamer

Hallo,

Voor onze badkamer zijn wij op zoek naar een verwarming. Nu twijfelen we erg tussen een elektrische radiator en vloerverwarming.

Ik hoor over beide verschillende diverse verhalen, daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaring met deze verwarmingen. Wat bevelen jullie aan? Wat moet ik absoluut niet aanschaffen en waarom?

Ik hoor het graag!

Antwoorden

• Emcee
    Emcee Admin

Hallo @fennevanluik

Aangezien je post op het tado° community forum, neem ik aan dat je geïnteresseerd bent in het aansluiten van je nieuwe verwarmingssysteem met een tado° opstelling. Als dit het geval is, houd er dan rekening mee dat tado° alleen compatibel is met watergebaseerde (hydronische) systemen. Dat betekent dat een elektrische radiator niet werkt met tado°. Hydronische vloerverwarming zou daarentegen wel werken.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    De (elektrische) vloerverwarming die je aanhaalt via de link is absoluut ontoereikend om de ruimte te verwarming. Alleen geschikt voor erbij, lekker aan je voeten. Ik heb dat ook aangelegd ruim 10 jaar geleden, met een radiator als hoofdverwarming. Daar kun je tevens je handdoek of natgeregende kleding (😉) op drogen. De vloerverwarming heb ik al jaren niet meer gebruikt, ookal heb ik zonnepanelen en dus goedkope stroom. De vvw gebruik je nl vooral als de zon niet schijnt.
    De vloer opwarmen duurt te lang, en continu aan laten is zinloos wat mij betreft. Iets dergelijks geldt ook voor spiegelverwarming. Leuk, maar wel 75W dat te pas en te onpas aan bleef staan, dus heb ik losgekoppeld. Spiegel is sneller niet (meer) beslagen door goede ventilatie.
  • B79
    B79 Volunteer Moderator
    Ik zou niet zo snel voor elektrische verwarming kiezen.
    Als het eenmaal hangt heb je geen keuze meer.
    Een radiator met warm water zijn er meer mogelijkheden. Je kan de cv laten verwarmen. In de toekomst mogelijk een warmtepomp. Of in het ergste geval gewoon met een boiler.
    Je weet niet wat de toekomst gaat doen met de stroom.
    En vaak als je vloerverwarming hebt, heb de een radiator nog zelden nodig. En als je hem nodig hebt draait de cv toch al in de meeste gevallen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Let op wat Andre zegt: wat als "vloerverwarming" voor badkamers verkocht wordt (electrisch) dat is NIET bedoeld om de badkamer te verwarmen maar alleen om de kou van de tegels te halen.

Natuurlijk kun je een normale vloerverwarming zoals gebruikt wordt in woonkamers in een badkamer installeren maar dat is een ander verhaal.

Zelf heb ik de verwarming in de badkamer nooit aan. Ik ben daar nooit langer dan 15-20 minuten en als je binnenloopt is het misschien even kil (en koud aan je voeten) maar na 10 seconden merk je dat niet meer en als je onder de douche staat ook niet. Mij is het niet waard om geld te spenderen aan het warmhouden van zo iets.

(wel heb ik een badkamer die helemaal inpandig is en zonder raam. heb je dat wel dan is het in de winter misschien te koud. maar ik zie het nooit onder de 16-17 graden zakken)