w.Intercom = i;Bekocht! — tado° Community

Bekocht!

:'( voel me zwaar bekocht! Nog geen jaar geleden twee bridges en meer dan 10 radiatorthermostaatknoppen gekocht en dan nu een mail met de aankondiging van X! Niet compatibel, geen oplossing. Hartelijk bedankt voor de investering, wij schakelen over op een nieuw protocol. Een handreiking naar de eerste klanten zou toch op zijn plaats zijn.

Reacties

• Volgens mijn doen ze dat ook netjes, volledige ondersteuning en producten blijven bestaan, zie het probleem niet zo eigenlijk
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Hier op het forum was dit al enige tijd "bekend". Dat er een nieuw systeem zou komen wat incompatible is. Het enige wat "we" niet wisten was wanneer het zou uitkomen (ik had een jaar eerder verwacht).

Echter wat wel tegenvalt is dat er geen "als bestaande klant krijgt u geld terug voor uw oude spullen of korting op een aanschaf" is. Maar wieweet komt dat nog.

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Zolang het oude mig gewoon goed werkt is et geen probleem toch?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Nouja het probleem is natuurlijk dat MOCHT er een duidelijke verbetering in de software komen, de kans natuurlijk levensgroot aanwezig is dat we dan te horen krijgen "ja sorry maar de oude spullen kunnen deze grotere nieuwe software niet aan dus als u deze nieuwe mogelijkheden wilt hebben moet u wel even upgraden".

Maar goed dat ligt nu nog ver vooruit, want de software voor de nieuwe spullen is uitermate teleurstellend.

• B79
    B79 Volunteer Moderator
    Ik was gisteren even op de webshop aan het kijken. Als ik hetzelfde systeem opnieuw wil aanschaffen in de x vorm ben ik 1749€ kwijt.
    Dan heb ik hetzelfde als wat ik nu heb.
    Kom op zeg. Een temperatuur sensor kan toch wel compatibel gemaakt worden. Ding meet alleen temperatuur.
    Een slimme knop gaat alleen open en dicht.
    Zal de nieuwe slimme knop niet anders doen.
    In een nieuwe bridge en thermostaat zou ik best willen investeren als daar extra functies bij zitten.
    Maar dit is to much.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    17 mei aangepast

Het "probleem" is uiteraard dat alle nieuwe spullen op een totaal andere manier draadloos communiceren, en dat de nieuwe spullen een standaard gebruiken. De bridge voor de nieuwe spullen is gewoon een standaard ding wat je ook van andere merken kunt kopen (dat staat er ook eerlijk: als je al zo'n ding hebt hoef je er geen meer van Tado te kopen).

Maar die standaard bridges kunnen niet met de oude spullen praten. En zowel een oude als een nieuwe bridge in dezelfde installatie dat gaat niet zomaar, om dezelfde reden dat je in het oude systeem geen 2 bridges kon hebben: de communicatie mbt de regeling van de temperatuur (meten van de ruimtetemperatuur en aansturing van de ketel) loopt niet via internet maar direct over de radio-zijde van de bridge. Dus als je een nieuwe en een oude bridge zou hebben dan zou je in theorie wel "passieve" knoppen kunnen aansturen (dwz die geen zoneregelaar hebben) maar verder niets. En in de praktijk gaat dat ook niet door de beperkingen van de app (die ook tegenhouden dat je 2 huizen in je app hebt).

Tado zou een speciale bridge kunnen maken die zowel de oude als de nieuwe standaard ondersteunt en over en weer de communicatie goed regelt, maar dat willen ze niet want dan moeten ze weer een device ontwikkelen en er software voor maken, dat kost tijd en geld. En zo'n hybride systeem heeft dan niet de volledige mogelijkheden van het nieuwe systeem op basis van Thread en Matter.

• Rob
    Rob Admin

Ik sluit me aan bij de overige reacties.

Rob2 heeft gelijk: de producten zijn qua communicatieprotocol zo fundamenteel anders dat je ze niet eenvoudig compatibel met elkaar kan maken. Zijn complete post van vandaag is treffend 👍️. De genoemde beperking in de app staat trouwens relatief korte termijn in de planning van onze ontwikkelaars. Ik kan geen resultaten beloven, wel dat het gronding onderzocht wordt als optie. Ik persoonlijk zie het als een enorm zinvolle toevoeging. Vroeger al, maar nu met de incompatibiliteit tussen V3+ en X helemaal. Het zou de combinatie van beide binnen 1 huishouden mogelijk maken (met beperkingen).

tado X is uiteraard wel nieuwer dan V3+, maar niet de vervanging. We blijven ze naast elkaar produceren en verkopen. Er is mij geen einddatum bekend van V3+, ook niet intern. Ik verwacht dat we nog meerdere jaren lang V3+ thermostaten en radiatorknoppen blijven produceren (en dus verkopen). Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken en harde beloftes maken (anders dan wat in de officiele publicaties staat), maar dat is mijn persoonlijke inschatting als werknemer bij tado. En dat is het produceren en verkopen van de hardware. Het ondersteunen daarvan gaan we natuurlijk nog heel veel langer doen. En ja, dat is ook in ons eigen voordeel. Hoeveel Auto Assist abonnementen denk je dat we kunnen verkopen aan V3+ gebruikers wanneer we hun product verwaarlozen?

Qua korting op aanschaf: Als bestaande gebruiker heb je waarschijnlijk nu een mailtje gehad dat je kan inschrijven voor een aanbod. Vrijblijvend uiteraard. Ik kan me niet voorstellen dat dat aanbod zonder korting gaat zijn, dan zou het immers geen aanbod zijn. Waarom een aanbod rond september? De serieproductie loopt nog niet zo lang (en het is bijna zomer); we zorgen ervoor dat we voldoende voorraad hebben rond september, voordat het koud wordt. Dan hebben we ook meer hardware opties (incl draadloze ontvanger voor thermostaat).

Het ondersteunen van verschillende apps is duur. Dus hebben we gewoon 1 app voor beide producten. Wanneer we nieuwe features introduceren dan krijgen gewoon alle generaties die features. Verbeteringen in de app zijn dus in principe voor iedereen, mits het qua hardware kan.