w.Intercom = i;Zomerstand — tado° Community

Zomerstand

Hallo, nu het weer warmer wordt willen wij voor de zomermaanden de kachel niet aan hebben. Met onze oude thermostaat zetten wij de kachel op 15,5 (ivm warm water) en pas weer wanneer het weer kouder werd weer aan. Kan je dit met Tado ook doen of moet ik idd voor iedere knop het schema aanpassen voor de zomermaanden? Wij willen de verwarming helemaal niet aan tijdens de zomermaanden. Ook niet als het een dagje minder weer is. Of regeld Tado dit allemaal zelf?

Antwoorden

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    De kachel op 15 graden ivm warm water?

Dat heef geen enkel zin normaal gesproken.

Warm water heeft meestal eigen instellingen op de "kachel".

Soms kun je dat ook via Tado instellen, dan is er een tegel "warm water" in de app aanwezig. Voorwaarde is wel dat je dan tado via een busbesturing moet hebben gekoppeld en dat je ketel het ondersteund.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Nouja het heeft wel zin als je zoals zwiety01 zegt "de verwarming helemaal niet aan tijdens de zomermaanden. Ook niet als het een dagje minder weer is." wilt.

Dan moet je inderdaad de wenstemperatuur in alle kamers op 15 graden zetten. Dat zou je kunnen doen door in de schema's te kiezen voor "Dagen in het schema: ma-zo" (aangenomen dat je dit niet al zo hebt staan), en dan een schema te maken met 15 graden van 00-08 uur en 15,5 graden van 08-24 uur. Zorg er voor dat er altijd een temperatuurverandering gedurende de dag in het schema zit! Je oude schema krijg je dan simpel terug door de "Dagen in het schema" terug te zetten op wat je al had.

Je kunt ook simpelweg aanklikken "uitschakelen: alle kamers" bovenin het startscherm, dan gaan alle kamers op vorstbeveiliging (5 graden). Dat is geen 15 graden maar wellicht maakt je dat niet uit.

Een andere mogelijkheid is om het systeem op "afwezig" te zetten en bij ieder schema de "afwezig" temperatuur goed te zetten (15 graden). Dat is niet praktisch als je gebruik maakt van geolocatie want dan springt het systeem wellicht automatisch weer op aanwezig.

En de beide laatste opties (uitschakelen en afwezig) hebben het nadeel dat ze met een verkeerde handeling weer ongedaan gemaakt worden. Bijv een handmatige verandering op de thermostaat of knop zal het systeem weer inschakelen en dat heb je dan wellicht niet in de gaten. De temperatuurverandering in het schema zoals hierboven vermeld dient er voor om mocht je handmatig de verwarming aanpassen via een knop of de thermostaat, dit altijd weer een keer terug springt op je 15 graden (aangenomen dat per ruimte is ingesteld dat handmatige veranderingen gelden tot de eerstvolgende schema verandering). Dus hoewel het meer gedoe is, is die oplossing via het schema beter dan via uitschakelen of afwezig mode.

• Hey Rob2, ik heb nu idd alle kamers uitgeschakeld, ik hoop dat dit blijft staan totdat ik het zelf weer aanzet🤪 lijkt mij simpeller dan alles weer opnieuw instellen. Bedankt voor de hulp.
    En @Douwe , ons is ooit eens verteld dat de thermostaat op 15,5 graden moet staan anders heb je geen warm water meer. En koud douchen gaat mij iets te ver🥶 maar misschien is dit nu niet meer zo met de nieuwe ketels. De thermostaat staat nog wel aan. Alleen de kamers heb ik uitgezet. Wat gebeurt er als ik de thermostaat ook uit zet?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dat hangt er vanaf hoe de boel geconfigureerd is. In Aan/Uit mode blijft het warme water gewoon werken, als ie in een BUS mode staat (+/- aansluitingen) wellicht niet.