w.Intercom = i;intergas combi kompakt 36/30, opentherm en tado draadloze ontvanger — tado° Community

intergas combi kompakt 36/30, opentherm en tado draadloze ontvanger

Goedemiddag iedereen,

Ik heb nu ongeveer een jaar Tado in gebruik. Gestart met een bedrade slimme thermostaat die de vloerverwarming aanstuurde en de zoneregelaar was voor de radiatorknoppen die worden gebruikt. Dit werkte goed via het aan/uit protocol met mijn Intergas kombi kompakt hre 36/30 ketel.

Maar...

De problemen zijn begonnen sinds de installatie van de draadloze ontvanger.

Hiervoor was de slimme thermostaat bedraad aangesloten op zowel de ketel als de zoneklep voor de vloerverwarming via aan/uit protocol.

Dit werkte goed, op het feit na dat de vloerverwarming dus ook altijd aan ging als een radiator om warmte vroeg.

Nu is de slimme thermostaat alleen bedraad op de vloerverwarming (zoneklep) aangesloten via aan/uit. Dit gaat goed.

De draadloze ontvanger is aangesloten op de ketel via opentherm. De bedrading is in orde (ingang 11 en 12 op de ketel, + en - op de draadloze ontvanger) en getest door o.a. beide draden op de + in de ontvanger aan te sluiten zodat de ketel altijd aan staat, de ketel reageert dan goed op verschillende warmteaanvragen vanuit verschillende kamers.

De draadloze ontvanger is netjes via de wizard van tado geinstalleerd en is de zoneregelaar voor alle ruimtes. De ontvanger laat zien dat hij warmteaanvragen ontvangt en doorgeeft aan de ketel (warmtesymbool knippert langzaam), maar de ketel reageert er niet op.

Soms, na een lange tijd wachten is er opeens actie vanuit de ketel en wordt een kamer goed verwarmt. Als ik vervolgens aangeef dat bijvoorbeeld de woonkamer ook verwarmt moet worden, bij wijze van test 3 graden hoger, dan gebeurd er niets meer en gaat de ketel weer in rust stand.

Dit kan uren duren voordat er weer actie vanuit de ketel komt. Het lijkt wel alsof er niet goed gecommuniceerd wordt tussen de ketel en tado, of dat er wellicht iets in de ketel niet goed staat?

Ander voorbeeld is het schema dat s'ochtends tijdig moet gaan verwarmen in verschillende kamers. Maar dit gebeurd dus ook niet. Er is op dat moment 0 actie vanuit de ketel, terwijl tado aangeeft dat er wel verwarmt moet worden.

Samen met support is er al gekeken naar de instellingen en deze zouden goed moeten staan (Parameter E staat op 1 in de ketel en tado staat op opentherm ingesteld). Voor zover ik weet staat alles verder standaard in de ketel op de aanvoertemperatuur CV na, die staat op 55 ingesteld.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Controleer of de draadloze verbinding tussen je draadloze ontvanger en de Tado bridge in orde is.

Verplaats desnoods de bridge.

• avaessen
    1 februari aangepast
    Heeft dat ook zin als ik zie dat wanneer ik een opdracht verstuur, ik vrijwel direct op de draadloze ontvanger het verwarmingssignaal zie gaan branden (of juist uitgaan)?
    De app geeft in ieder geval aan dat het signaal goed is.
    Er hangt overigens wel mechanische ventilatie in de ruimte die ook rf signaal heeft, daar kan ik hem niet dichtbij hangen want dan treedt er inderdaad storing op.

Ik zal de ontvanger verplaatsen, het is het proberen waard!
  • Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    1 februari aangepast
    Zonder draadloze ontvanger, stuurde de bedrade thermostaat de klep én de ketel aan. Hoe je dat voor elkaar gekregen weet ik niet, maar ik denk dat er hardware matig iets doorgelust is

Kan het zijn dat deze koppeling er nog steeds is en dat de ketel alleen aan gaat als de vv warmte vraagt?
  • Dit heb ik nu dus gedaan, maar vanochtend nog steeds hetzelfde probleem. De ontvanger heeft wel het signaal ontvangen om te gaan verwarmen, maar de ketel staat uit.

Ik heb het vermoeden dat de verwarming het wel ging doen toen wij warm water tapte.

Nu zijn de schema's klaar en staat de ketel weer in rust. Dus ik dacht slim te zijn, heb 1 kamer op verwarmen gezet (ketel doet weer niks..), warm water te tappen om te zien of de ketel dan zou aanslaan en ook de verwarming weer zou gaan werken. Maar het vreemde nu is dat de ketel nog steeds uit staat, ik wel warm water kreeg en de verwarming het dus nog steeds niet doet??

De bedrading was inderdaad doorgelust naar de ketel en zoneklep tegelijk. Dit is er tussenuit gehaald, dus de bedrading loopt nu alleen naar de zoneklep. Het maakt geen verschil als ik alleen de vv aanzet, de klep gaat netjes open maar de ketel doet niets.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Het beste is om contact op te nemen met de servicedesk via de chat en hen het te laten uitzoeken. Zij worden er tenslotte voor betaald.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Ik zou de ketel (driewegklep) na laten kijken
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Die ketel heeft helemaal geen driewegklep...

• Andreplusplus
    3 februari aangepast
    Of hoe dat ding dan maar wisselt tussen CV en tapwater
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dat is er ook niet.

Deze ketels hebben een dubbele warmtewisselaar, er is een CV circuit met pomp en een warmwater deel wat in feite gewoon een geiser is. Als je warmwater vraagt stopt de pomp zodat alle warmte beschikbaar is voor het warm water. Als je de kraan dicht doet en er is nog CV warmtevraag gaat meteen de pomp weer lopen. Is er geen CV warmtevraag dan gaat de brander uit en is de boel in rust.

• Andreplusplus
    Dus de pomp pompt niet? Of heb je een andere verklaring voor het gedrag?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Nee het werkt hier prima, ik heb ook zo'n soort ketel.

• Dank voor jullie reacties zover. Ik heb op verzoek van de servicedesk de brug tussen 4 en 5 verwijderd en alles gereset.
    Ik ben gaan timen wanneer de ketel na aanvraag van warmte ook wat ging doen, tot nu toe 3x getest, duurde 31 minuten, 49 minuten en 22 minuten.
    Voor mijn gevoel is dat heel lang?
    Nu ook 2 ochtenden al meegemaakt dat het op de ingestelde tijd koud was en dat het systeem (niet getimed) ongeveer een half uur later pas wat ging doen
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik weet niet wat voor systeem je hier voor had maar wellicht zijn er daar voor parameters in de ketel veranderd.

Je kunt heel veel instellen in die ketel, zie het handboek (kun je ook downloaden).

Bijvoorbeeld wat ie moet doen als de thermostaat "heel weinig" warmte vraagt: niets doen, of op het minimale nivo van de ketel (wat hoger ligt) gaan branden. Dat laatste is volgens mijn de default, maar wellicht heeft iemand dat veranderd.