Eén kamer vraagt warmte, de rest krijgt een beetje: een oplossing

Opties

Ik loop al jaren tegen wat beperkingen aan in Tado.

Naast het bekende probleem van "1 radiator helemaal open of een bypass", vindt ik het ook altijd zonde als 1 kamer warmte vraagt (bijvoorbeeld kantoor), warmte niet kwijt kan en gaat pendelen. Met als gevolg: kantoor wordt nooit warm zoals gewenst.

mijn oplossing was al om badkamer passief in te stellen, en meteen mee op te warmen, wa ook niet lukte.

vervolgens kantoor passief ingesteld (vraagt niet actief om warmte), aangrenzend mijn keuken in de ochtend langzaam opwarmen, zodat kantoorradiator warmte krijgt omdat deze dan open staat.

allemaal niet ideaal, maar dat werkt. Maar in de nacht stel ik alles op 15 graden in. Soms daalt de temp in de bijkeuken veel sneller, knop vraagt warmte, maar gaat dan pendelen na een paar minuten. en vervolgens even later gaat mn kantoor warmte vragen, want die koelde nog gewoon af. zo zonde allemaal.

Waarom is tado niet zo slim, dat hij kijkt: hey, is er een ruimte ook bijna 15 graden? dan deze ook meteen opwarmen : en anders doen we niets.

Voor nu heb ik een oplossing gevonden. een Homey! En daarvoor een javascript geschreven die kijkt of één ruimte onder de 15 graden komt. Vervolgens gaat hij alle kamers met 0,7 graden opwarmen. Voor een kwartier. bijna allemaal: slaapkamer 5 minuten. De badkamer 20 monuten, die vangt de 5 minuten doordraaitijd van de ketel op (maar vraagt niet actief voor warmte), zodat de ketel niet in storing slaat.

Ik doe alle radiatoren bewust opwarmen, zodat de ketel veel warmte kwijt kan bij alle radiatoren. En daarna een andere kamer niet weer om warmte gaat vragen. resultaat, de ketel slaat snachts nog slechts 1 keer een kwartier aan vanwege 1 kamer die kouder wordt, ipv vele malen voor elke kamer apart.

Ik wil dit even aankijken. Volgende uitbreiding zal denk ik worden: niet alle kamers standaard 0.7 graden verhogen, maar eerst een check of een kamer onder de 16 graden is (dus bijna 15 graden)

Persoonlijk lijkt het mij iets wat tado standaard aan moet bieden.

de volgende stap is om een script te schrijven dat wanneer een knop sluit, alle knoppen gecheckt worden of ze nog verwarmen. zo nee (dit is dus de laatste en alles is dicht), dan de badkamer volledig open voor minimaal 5 minuten.

zo kan mijn "altijd open radiator" eindelijk dicht, slaat een bypass ook niet open, en is mn retourwater altijd kouder.

3
3 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    Tja, of je verlaagt het max vermogen en/of max cv watertemp op de ketel....
    Heb je die wel modulerend aangesloten, of aan/uit?
  • ErwinSv
    Opties
    Allemaal al op zn laagste stand.

    Maar volgens mij begrijp je ook niet helemaal waarom.
    Het is sowieso een beetje zo de om de ketel snacht elke kwartier aan te laten slaan voor elke ruimte. Ze koelen allemaal in een ander tempo af en kan de ketel wel 8 x aanslaan per nacht. Nu nog 1 keer.

    Dat bereik je niet "verlaag het maximum... "
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het Tado systeem heeft geen onderlinge coordinatie tussen wat de knoppen doen en waar warmte gevraagd wordt. Ik denk dat de hardware dit niet ondersteunt. Wellicht komt dit in versie 4?

  • ErwinSv
    Opties
    Heel vreemd. Draait op een cloud omgeving. Deze kan gewoon een request doen waarmee je alle huidige temperaturen opvraagt van alle devices. Je logica toepassen temperatuur aanpassen per device.

    Min of meer hetzelfde als wat ik nu op mn homey heb gezet.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Volgens mij heb je gewoon veel te veel vermogen ingesteld op je ketel. Maximaal vermogen te terugschroeven en maximale aanvoertemperatuur verlagen op je ketel. Is
    je problemen opgelost en stookt je ketel veel zuiniger, heeft een hoger rendement in dat geval
  • ErwinSv
    Opties
    Allemaal al op het minimum gezet.
  • ErwinSv
    Opties

    ps. het verlagen van de aanvoer temp is juist een belangrijke reden dat ketels gaan pendelen, dus dat moet je juist niet doen: Als er te weinig verschil is tussen je aanvoer temp en de kamer temp, dan kan je radiator minder warmte kwijt en gaat het te warm terug. Je ketel wil de temp opvoeren, maar stopt bij het maximum en slaat uit

  • Andreplusplus
    Opties
    je zegt alles al op min gezet. En toch pendelen? Ik geloof er geen barst van. Maar je hebt het toch opgelost? Hartstikke mooi.
    Maar tado zal het nooit voor je maken gezien de ervaringen met alle klantsuggesties. En daarbij, zoveel mensen, zoveel wensen.
  • ErwinSv
    Opties

    @Andreplusplus, waarom zou je er geen barst geloven? Heb deze aanpassingen allemaal gedaan: https://www.youtube.com/watch?v=HNJY8JyjTCk&t=610s

    de aanvoer temp verhogen was al een oplossing.

    maar 1 radiator langdurig aanzetten, dat is geeft echt pendelproblemen. dan moet mn aanvoer weer naar 70 graden vrees ik.

    maar goed, ik vind de oplossing die ik nu zelf heb gemaakt een waardevolle toevoeging, buiten het pendelprobleem, omdat het gewoon bespaart op deze manier. Zou mooi zijn als dat bij tado op de backlog zou komen als een standaard feature.

  • Andreplusplus
    Opties
    *verhogen*, ja dat kan pendelen veroorzaken.
    Maar laat maar, verder
  • ErwinSv
    Opties

    nee, het verlagen van de aanvoer temp, dat zorgde voor pendelen. Volgens een cv monteur was dat ook logisch, de ketel kan zn warmte niet kwijt. verschil tussen de temp van de radiator en kamertemp is te klein, ketel kan niet volende warmte kwijt. Retour temp is te warm, ketel wil gas bijgeven, maar mag niet vanwege maximum ingestelde aanvoer temp. en slaat uit.

    en achteraf klopt dat ook, de ellende begon met het verlagen van de aanvoer temp

    nu heb de aanvoer verhoogd en is het pendelen voorbij grotendeels voorbij.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Sterk verhaal, toevoer temperatuur verlagen, en de retour temperatuur stijgt. Bijzondere ketel is dat.
  • Zoek eens op youtube naar instellen van cv ketel door John Visser. Heldere uitleg waarom en hoe je het cv vermogen en de pomp verlaagt.
    Maar neemt niet weg dat het sluiten van kranen en dan uitzetten van de ketel een gebrek is van Tado. Een instelbare delay van sluiten kranen zou al prima zijn.
  • Hunting_b
    Opties
    Misschien je cv installatie waterzijdig ingegeven als je systeem uit balans is kun je programmatechnisch doen wat je wil maar krijg je het niet op orde of pomp een strandje langzamer zetten gaf bij mij ook rust in het systeem