Is bypass beter dan gewone aan-uit radiatorkraan met tado-systeem?

Opties

Hallo,

Ik heb een nieuwe ketel laten plaatsen op de 2e verdieping: Intergas extreme 36.

De monteur gaf aan dat er een bypass geplaatst moest worden vanwege gevaar te snel sluiten van de Tado slimme thermostaatknoppen. Voorheen had ik een gewone aan-uit radiatorkraan op de radiator beneden in een doorloopruimte open staan voor de doorstroming, maar die werd dan ook voor niets warm natuurlijk. Een andere gewone kraan is ook vervangen.

Nu zijn de 2 gewone kranen vervangen door een thermostaatkraan en er is dus op de begane grond een bypass geplaatst. De rest van de radiatoren heeft een tadoknop. De thermostaatkranen heb ik dichtgezet, vanwege de bypass.

Het systeem is meerdere malen via de ketel ontlucht. (bardruk liep best snel terug)

Momenteel slaat de ketel even aan en stopt er daarna mee.

Koud in huis dus. Enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

Ik ben geen techneut, maar wil wel graag begrijpen hoe en wat.

1
1 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Wat geeft de ketel voor code aan en wat zegt het boekje (van de ketel) daar van?

  • Renee7
    Opties

    Ha Rob, de ketel geeft geen code aan. Monteur is net geweest, een andere thermostaat er op uitgeprobeerd, ketel slaat aan. Ligt dus niet aan de ketel.

    Tadodraad teruggemonteerd , ketel reageert, maar nu de monteur weg is, ( na 15 min) slaat de ketel weer af.

    Geen foutmelding van Tado of van de ketel.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Te weinig informatie om hier iets mee te kunnen. Start een chat met de servicedesk die kunnen kijken wat er fout gaat.

  • ErwinSv
    Opties
    Lijkt (meer info zal nodig zijn) dat je ketel gaat pendelen. Is je aanvoer temp meteen ook verlaagd?

    Iets wat kan gebeuren als je met tado niet meer alle radiatoren open hebt staan, zoals op de ouwerwetse manier wel vaak was, omdat al je kamers "mee verwarmen".

    Vroeger vroeg 1 kamer (woonkamer) om warmte en niet allemaal los. Nu worden tussendoor andere kamers al eerder verwarmd, dus blijven dicht als je woonkamer weer gaat verwarmen.

    Bij mij ging het helemaal spelen met de nieuwe ketel. Eigenlijk te sterk voor losse kamers te verwarmen.

    En met een bypass ben je helemaal de klos. De ketel slaat aan voor 1 kamer, kan druk niet kwijt, bypass gaat open. Heet water direct terug naar ketel. Ketel kan warmte niet kwijt en slaat af.
  • Andreplusplus
    Opties
    Bypass is niks bijzonders, veel ketelfabrikanten geven in installatiehandleiding aan: thermostaatkranen-->bypass. Maar niet te dicht bij de ketel, er moet wel kans op warmteafgifte (via de buizen) zijn.
  • Renee7
    Opties

    Dank voor jullie meedenken. De bypass staat inderdaad 2 verdiepingen lager.

    Monteur heeft de bedrading van de thermostaat opnieuw aan de ketel bevestigd, daarna thermostaat gepaird, en nu werkt de ketel weer. Hopelijk blijft het zo.