Vochtigheid te hoog tado
Nu een andere vochtigheidsmeter er naast gezet en die geeft 50% aan. Tis totaal ook niet vochtig in huis. Kan ik dit regelen en of bij regelen in de app of zijn er andere manieren?
Dank..
Beste Antwoord
-
Vochtigheid meting is idd te hoog. Geeft meer dan 10% hogere vochtigheid aan dan Netatmo die er naast staat op zelfde hoogte.
Waarom geen instelling mbt vochtigheidscompensatie net zoals dat voorzien is voor temperatuur ? Tado geeft op die manier een zeer negatieve indruk en slecht gevoel bij de gebruiker alsof die in een ongezond huis leeft en elk moment met schimmel kan te maken krijgen ... Terwijl er niks mis is in de praktijk. Mijn inziens een echte aanrader om dat te voorzien in de instellingen ! Dat kan geen moeilijke aanpassing zijn denk ik zo ...1
Antwoorden
-
Nee, u kunt dit niet aanpassen.0
-
Aha oké, dank voor u snelle antwoord0
-
Welke van de twee is correct? Klopt die 50% wel?1
-
Die van 50 is net uit de doos … zegt ook niets haha
Klimaat is super en voelt niet als vochtig. Taco staat ook wel eens op 80 🤷🏻♂️ geen vocht of iets te merken.0 -
Precies! Dank je wel 😊
Ik dacht idd dat mijn huis heel vochtig was gezien wij ook een kruipruimte hebben die soms met de winterdagen wat grondwater heeft. Heb diverse meters gezocht die mij een goed gevoel gaven en uiteindelijk was het de tado die altijd rond de 10 hoger zat. Nu ik een aparte meter heb voor de vochtigheid geeft me dat meer rust. Heb nl ook een vrouw met problemen in de longen. Dank voor je antwoord en deling van uw kant. 👍🏻1 -
Ik heb vergelijkbare ervaringen.
Naar mijn idee, zijn de Tado Thermostaat en de draadloze sensor accurater dan de knoppen. Dat kan ook omdat je deze centraler plaatst. Dat geldt ook voor het meten van de temperatuur. Laat daarnaast relatieve vochtigheid en temperatuur ook nog eens gerelateerd te zijn. Daarom heet het ook relatieve luchtvochtigheid.
Ik heb zo'n kleine Xiaomi thermometer/hygrometer gekocht. Die schijnt redelijk nauwkeurig te zijn. En inderdaad één metertje wat je in het gehele huis kunt gebruiken geeft meer rust.
Deze steeds voor een week in iedere ruimte centraal op zo'n 1,5 meter hoogte geplaatst. Vervolgens die ruimte op een continue temperatuur in gesteld.
In de bijbehorende app kun je het gemiddelde temperatuurverloop in een grafiek volgen. Dat is nauwkeuriger dan steeds een momentopname op het metertje zelf.
Tijdens zo'n meetweek de temperatuurcompensatie steeds zo bijgesteld, dat deze naar tevredenheid gelijk was met het gemiddelde van de Xiaomi.
Je kunt de luchtvochtigheid zo inderdaad niet compenseren, maar na compensatie van de kamertemperatuur op de Tado geeft dit wel het meest betrouwbare luchtvochtigheid beeld.
Ik had wel last van een te hoge luchtvochtigheid. In de ene ruimte had ik ''s ochtends condens op het dubbele glas. De oplossing was de minimum temperatuur hier verhogen naar 18C. Nu was ik al bezig met de voorbereiding naar het plaats van een warmtepomp. Daarbij moet je niet te grote verschillen tussen dag- en nacht temperatuur hebben, dus dat paste in het plaatje.
Onze wasmachine en droger staan bij ons op de overloop. Ook daar mat ik een hoge luchtvochtigheid bij het gebruik van deze apparaten. De ruimte heeft geen directe ventilatie. Een luchtontvochtiger mee laten lopen met deze machines bleek de oplossing.
0