w.Intercom = i;Warm water — tado° Community

Warm water

Ik kan de temperatuur van warm water instellen. Wat stel ik hier precies in? Is dit een continue voorraad warm water zodat de kraan snel heet is? Dus, vooral handig om in te stellen rondom tijden dat er wordt gedoucht? Of doet dit ook nog iets met de (vloer)verwarming?

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dat hangt er vanaf welk merk/type ketel je hebt.

• Ik heb een intergas kombi kompakt hre 36/30
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Die heeft geen voorraad vat. Dan stel je alleen de tapwater temperatuur in.

Bij deze ketel is het beste om de warmwater functie van Tado altijd "aan" te zetten (maak een schema voor maandag t/m zondag 00:00-24:00 met het water AAN) en daarin zet je dan de gewenste tapwater temperatuur.

Op de ketel zelf zorg je dat bij het kraantje de led bij het klokje brandt. Dan werkt het vanzelf optimaal.

• Super, dank voor je bericht!
  • Beste Rob2, geld dit ook voor de remeha tzerra m 39c plus?
    Heb sinds vandaag de bedrade versie en voorlopig 2 radiator knoppen.
  • Ik weet niet of je de foto kunt zien.
    Zo ja, is dit een nuttige instelling?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik heb geen Remeha maar ik heb bovenstaande info zelf in het handboek van mijn Intergas ketel gehaald dus ik suggereer dat jij dat ook doet.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    En blokken met 45 graden, ik weet niet wat het voordeel dan is. Heb je voorraadvat in de ketel dan is die zo leeg, en moet je alsnog wachten op heet water. Heb je geen voorraadvat, dan maakt een lagere temp helemaal niets uit.
    In beide gevallen levert ketel max 45 graden, en dat kun je wel of niet genoeg vinden.
    Mensen maken zich dan druk over legionella, maar dat valt in mijn ogen wel mee.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Mijn Intergas ketel heeft geen voorraadvat en dan is de temperatuur dus gewoon de temperatuur van je tapwater. Er is geen legionellarisico, zeker niet als je de diverse tappunten allemaal dagelijks gebruikt.

Bij een voorraadvat ligt dat heel anders. Een voorraadvat op 30-40 graden zetten is het domste wat je kunt doen mbt legionella. Daarom zijn zonneboilers ook zo slecht.

(en nee, een zonneboiler die de hele dag het water op kweektemperatuur houdt even naverwarmen met je CV naar hoeveel graden dan ook dat gaat NIET helpen tegen legionella want daarvoor is het water veel te kort op temperatuur)

• Hey Rob en Andre.
    Bedankt voor de reacties!
    Ben een beetje aan het testen/spelen met de thermostaat en knoppen, qua instellingen dan.
    Heb inderdaad geen voorraadvat en heb de water temp. ‘snachts van 00u00 tot 06u00 op 45° ipv 30° gezet, met “opdracht” van mijn vrouw die het water om 22u45 te koud vond om te douchen.. 😂
    Voor de rest vind ik het tot nu toe prima werken.
    Groetjes Alex.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Het heeft geen zin om de temperatuur gedurende de dag te varieren, althans niet voor het gasverbruik. Als het comfort minder wordt zou ik het niet doen. Bij mij staat ie van 00:00-24:00 op 50 graden, dat kan ook 45 zijn als je dat genoeg vind.

• Ik heb de temperatuur overdag van 06u00 tot 00u00 op 60° staan. Maar die verlaging ‘snachts maakt dus geen verschil qua verbruik… Beetje jammer maar goed, ik volg je raad op en laat hem constant staan op 60°. Wederom dank!

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Waarom is dat jammer? Het verbruik is NUL zolang je geen kraan open draait. Dat is nou juist zo mooi van een systeem zonder buffervat. En als het NUL is dan kan het toch niet lager worden?

• Dus ik kan dat evengoed uitschakelen op de thermostaat en de ketel het zelf laten regelen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik geef het op hoor!

• Haha ja is goed, doe ik ook. 😂

• Verschil tapwater temperatuur en CV verwarmingswater temperatuur zijn 2 aparte instellingen. Nu alles ff teruglezen...👍
  • Ik heb een andere ervaring. Nu ik het warm water uit heb staan, is mijn gasverbruik toch echt lager. Ik merkte dat hij eerst toch 1 of 2 keer per dag even aansprong. Ondanks dat er geen warm water vraag was. Nu staat hij uit en is het (sluip)verbruik volledig weg. Ook al staat hij uit en je vraagt warm water, dan duurt het gewoon een paar seconde extra en je hebt gewoon warm water.

• Heeft je ketel mogelijk een inwendige boiler ? Ook je tapwater op ECO instellen (kan op mijn Nefit) in ieder geval.
  • Nope, het is gewoon een CV ketel met water doorvoer. (Remeha Calenta Ace)

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Bij Intergas kun je dit gedrag in- of uitschakelen en zelfs een automatisch schema instellen waarbij de warmtewisselaar alleen wordt opgewarmd op tijden dat je wel eens warm water gebruikt.

Geen idee hoe dat bij Remeha werkt. Lees de handleiding.