Tado-systeem verwarmt niet constant
Hallo community!
Al enige tijd heb ik in iedere ruimte in mijn woning een slimme radiatorknop van Tado hangen. De situatie is als volgt:
Ik heb stadsverwarming en er is geen thermostaat of ketel aanwezig. Ik heb uitsluitend radiatoren: iedere ruimte heeft zijn eigen radiator met een radiatorknop.
Nu loop ik tegen het volgende aan. De radiatoren verwarmen goed, maar er is in geen velden of wegen een constante temperatuur. Als ik de ruimte instel op 19,5 graden, dan gaat Tado de radiator aanzetten zodra de temperatuur 19,5 is geworden: so far so good. De radiator knalt dan redelijk fors aan en slaat op een gegeven moment volledig af. Uiteindelijk is het dan in de ruimte zo'n 21 graden. Vervolgens koelt de ruimte dus weer af, omdat de radiator helemaal uit gaat. Vervolgens voel je het kouder worden tot het weer is afgekoeld tot 19,5 graden. Dan knalt de radiator weer aan en start hetzelfde riedeltje. In onderstaande afbeelding zie je precies wat er gebeurt.
Dit lijkt me niet echt goed voor het energieverbruik en ook het comfort is niet echt lekker met die temperatuurschommelingen.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat er een constante verwarming is in plaats van pieken.
Reacties
-
Je mag zelf helemaal niets configureren bij Tado. Men denkt daar dat gebruikers dat niet zouden kunnen.
Je kunt wel je probleem bij de support chat melden en dan kunnen ze daar aan de regelparameters sleutelen tot je er tevreden mee bent.
0 -
Waterflow beperken door de radiator1
-
Hoi, kun je een foto maken van de knop? Horizontaal of verticaal? Ik heb het vermoeden dat jouw radiator niet goed ingeregeld is waardoor het dicht bij de radiotorknop snel warm wordt - de klep zal dan dichtlopen omdat hij denkt dat ruimte op temp is. Vervolgens koelt de radiator af en dan begint de riedel opnieuw. Ik zou zelf een thermostaat nemen die je in de midden van de kamer plaatst op 1,5m hoogte. De goed ingeregelde radiator; zie YouTube. Ik heb ook overal knoppen in 8 kamers maar overal thermostaten midden in de kamer.0
-
Je ziet in de grafiek mooi het PID gedrag en ook dat het heel langzaam wat beter wordt. Dus met wat geduld wordt het wel beter, maar het is wel een grote schommeling. Inderdaad denk ik ook dat het te verbeteren is door de radiator waterzijdig in te regelen, waardoor de temp afgifte geleidelijker gaat (eigenlijk is het wel mooi dat de radiator veel warmte afgeeft, dat ga je dan beperken), maar veel beter nog een draadloze tempsensor in de ruimte te plaatsen. De knop heeft nu een te grote invloed van de radiator omdat die de temp meet die snel oploopt in de buurt van de radiator.
Zit de knop misschien wat ingebouwd of onder een vensterbank of zo?0 -
Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inderdaad vrijwel alle radiatoren onder een vensterbank zitten. In het aangehaalde voorbeeld, de woonkamer, heb ik aan de achterzijde twee ramen (met ventilatieroosters) en aan de voorkant één zonder ventilatierooster. De voor- en achterzijde zijn zo'n 7-8 meter van elkaar verwijderd. De knoppen zijn allemaal horizontaal.
Zie de bijlage voor de situatie aan de achterzijde (met de twee roosters). De radiatorknop aan de voorzijde is sowieso volledig vrij. Ik heb een ruimte gecreëerd met alle 3 de knoppen in één groep op de Tado app. Mijn vermoeden is dat voor de temperatuur dan het gemiddelde van de drie knoppen wordt gebruikt?
Nogmaals dank voor de hulp tot zover!
0 -
Je kunt het regelgedrag vaak ook wel verbeteren door een extra "draadloze temperatuur sensor" te kopen en die tegen een binnenwand van de ruimte te hangen, en te configureren als meetapparaat voor die ruimte.
0 -
@Rikkert "Mijn vermoeden is dat voor de temperatuur dan het gemiddelde van de drie knoppen wordt gebruikt?"
Nee, 1 van de knoppen is als meettoestel voor de kamer geconfigureerd in de app. Ws de 1e die je hebt toegevoegd. Je kan evt een andere instellen om te zien of het dan iets beter wordt. Maar de suggestie van Rob2 is beter.0