Draadloze slimme thermostaat ipv Honeywell cm937
Hallo,
Ik zou graag mijn huidige thermostaat: een honeywell cm937 die opentherm is aangesloten aan mijn cv ketel, een Viessman Vitodens 100-W Type WB1C, willen vervangen door een draadloze slimme thermostaat van Tado.
Onze situatie is nu dit:
- in 2010 huis van 1955 verbouwd. Begonnen met verdiep 1 en 2. Er is dan ook de viessmann cv ketel geplaatst en 1e en 2de verdiep hebben moderne verwarmingen met gewone thermostatische kranen. Dus cv ketel voor verwarming en warm water. Gelijkvloers hebben nog 2 accumulatiekachels die werken op stroom (en deze gaan nu weg).
- De thermostaat heb ik voorlopig in de kelder laten plaatsen voor gemakkelijk bereik later en gemakkelijk doortrekken van de draad. Ik heb die thermostaat geprogrammeerd op 2 keer warmen per dag, 1x voor slaaptijd van kinderen en 1x voor slaaptijd van ons (de ouders dus :) )
- Nu gaan we gelijkvloers verbouwen (open trekken en uitbouw) en gaan we hier ook radiators plaatsen verbonden met cv ketel. Accumulatiekachels gaan dus weg.
- Nu dacht ik de verwarmingsinstallatie slimmer te maken met Tado en een draadloze installatie te kiezen. Waarom? Omdat de verbouwingen in september beginnen en dan kan best de thermostaat op 1e verdiep de temperatuur voelen en regelen omdat de verbouwingen het beneden koud gaan maken.
Huidige honeywell is zo aangesloten
Ik dacht dus een starterskit te kopen voor draadloze installatie. Maar ik had eerst een mail gestuurd naar tado support voor compatibiliteits check.
Hun antwoord vandaag:
Waarom kan ik niet gewoon de draden die nu in de honeywell steken in de draadloze ontvanger steken? En dan de stappen van tado app volgen? Moet dit echt met een professional?
Als ik via https://www.tado.com/be-nl/productzoeker de check doe en 'zonder voorbereide draad' neem dan stelt de site toch draadloze variant voor... Kunnen we niet alsof doen dat er nog geen draad aanhangt?
Ik dacht dit zo te doen en de bridge op 1e verdiep waar een internet connector zit in de slaapkamer van mijn zoon. Lekker centraal in het huis.
Antwoorden
-
Als je vragen wilt stellen aan Tado over wat en waarom moet je bij de servicedesk zijn, niet hier. Hier praat je met medegebruikers.
Ik zie ook niet waarom het niet zou werken maar misschien heeft Tado iets opgepikt uit je (veel te lange) verhaal.
Overigens moeten alle apparaten verbinding kunnen maken met de bridge. Dus bij een draadloze oplossing zowel de thermostaat als de "draadloze ontvanger" die bij de ketel komt.
0 -
Sorry voor het lange verhaal. Ik wou onze situatie schetsen en de keuze voor draadloos argumenteren.
En waarom zou ik het hier niet vragen? Soms heb je duidelijker antwoord van de community en zijn er mensen in mijn situatie geweest die van draad naar draadloos zijn gegaan?0 -
Ik snap geen hout van je verhaal, maar omdat je gaat verbouwen, zou ik gewoon een kabel trekken van ketel naar de plek waar je bedrade thermostaat komt te hangen. Als het enigszins via kabel kan, moet je niet via draadloos gaan doen.
En: minder componenten is minder kans op storing.
Draadloze variant is alleen een uitwijk voor als het echt niet anders kan.
Is bovendien goedkoper qua Tado investering.1 -
Ok Douwe,
Ik heb proberen uitleggen dat de verbouwing waarschijnlijk in de winter gaat uitlopen.
Dus thermostaat kan nog niet op gelijkvloers hangen omdat tijdens de winter daar nog niet verwarmd wordt en dus het daar koud gaat zijn.
Dus we willen draadloze thermostaat momenteel gebruiken van tado voor 1e en 2e verdiep. Later na verbouwing verhuist die naar gelijkvloers.
Maar enige dat ik vraag om het simpel te zeggen, kan ik de draden die nu opentherm zijn aangesloten gebruiken op de draadloze ontvanger. En zo verder instellen, volgens de professionele handleiding moet ik instelling d01 gebruiken.0 -
Het is zo dat je de bedrade thermostaat kunt vervangen voor een draadloze. Voor het configureren zou ik je aanraden geen gebruik te maken van de handleiding voor profesionals maar gebruik de wizard op tado.com/start in de app
Maar voor een tijdelijke situatie zou ik wat anders bedenken0