w.Intercom = i;Tado draadloze temperatuursensor stuurt radiatorknoppen niet aan — tado° Community

Tado draadloze temperatuursensor stuurt radiatorknoppen niet aan

Ik heb mijn draadloze temperatuursensor geïnstalleerd (op min 1,5 m hoogte en ca. 3 meter vanaf de bridge) en deze werkt nu vanuit de Tado-app, althans ik kan de temperatuur up/down erop instellen en je ziet het display direct veranderen van temperatuur. De verbinding met de bridge/app is dus OK. Echter ondanks dat ik de temperatuursensor dezelfde zonenaam als de radiatorknoppen heb gegeven ("Woonkamer"), geven de Tado radiatorknoppen geen reactie, niet fysiek, maar ook niet in de app. Heb de bridge al eens opnieuw herstart, maar ook dat had geen effect. De Tado radiatorknoppen werken wel gewoon via de app. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en wat ik nog kan proberen?

Beste Antwoorden

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Wat bedoel je met dezelfde zone naam geven?

Heb je als zone regelaar de thermostaat ingesteld? Als de spullen fysiek in dezelfde ruimte zitten, moet je ze in de app ook in dezelfde ruimte plaatsen. En niet in verschillende ruimtes met toevallig dezelfde naam
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Bij het koppelen aan een bestaande ruimte moet je de naam kiezen uit een lijstje. Als je de naam intypt krijg je een nieuwe ruimte, mogelijk met dezelfde naam als een bestaande. Je ziet dan ook twee tegels "Woonkamer".
    Dus ik vermoed dat je de thermostaat moet verplaatsen naar de andere woonkamer.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

'Echter ondanks dat ik de temperatuursensor dezelfde zonenaam als de radiatorknoppen heb gegeven ("Woonkamer")'

Dat is NIET goed! je moet ze niet "dezelfde naam geven" maar "in een bestaande kamer zetten". Als je een nieuwe kamer maakt en die ook Woonkamer noemt dan is dat evengoed een andere kamer en werkt het systeem niet goed.

Je kunt de sensor verplaatsen naar de andere "Woonkamer" en dan wordt die verkeerd toegevoegde kamer vanzelf verwijderd.

Antwoorden

• Feelfree
    april 2023 aangepast
    Het lijkt nu goed te werken dank!
    Klopt het dat je alleen nu niet meer kunt zien via de app wat de losse radiatorknoppen afzonderlijk doen, zodra je de temperatuur wijziigt via dus de temperatuursensor?
    Ik heb 3 radiatoren waarvan er twee in een radiatorput zitten en een losse designradiator. De sensor zal aan de een wat harder moeten trekken vermoed ik dan de ander.
    Groet,
    Ron
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Je moet alle knoppen en de sensor in 1 kamer hebben. Inderdaad kun je ze dan niet meer apart monitoren.

"de een wat harder laten trekken dan de ander" dat kan het Tado systeem (voor zover bekend) niet! dat moet je oplossen door "waterzijdig inregelen" dwz door een extra regelkraan als onderdeel van het thermostaatventiel of als voetventiel erbij te hebben waarmee je de maximale doorstroming per radiator op elkaar kunt afregelen.

(bijvoorbeeld "Heimeier Eclipse" kranen)

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Bij het koppelen van een temperatuur sensor en een aantal knoppen in dezelfde ruimte, dan is het enige wat er gebeurt dat de meetwaarde van de temperatuur sensor gekopieerd wordt naar de slimme thermostaat knop. De regeling zit nog steeds in de knop zelf volgens mij.
  • Die 2 kranen in de convectorput moet ik altijd handmatig, dus zonder temperatuursensor op 23 graden zetten om het in de kamer op 21 graden te krijgen. Waarschijnlijk omdat de temperatuurvoeler in de put zelf (in kraan) en het daar sneller de 21 bereikt dan in de kamer zelf. Voor de designradiator was dit minder. Ik ga wel even bij de kranen zelf kijken hoe hoog deze opgeschroefd wordt door de sensor. Bedankt in elk geval voor jullie reacties. Ik ben ermee geholpen!😀
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Dat laatste wat je schrijft klinkt niet logisch. Als alle knoppen in 1 ruimte in de app zitten, wordt de temp bepaald door het meettoestel van die ruimte, hier dus de temp sensor. De knoppen gaan allemaal tegelijk even ver open/dicht tot de ingestelde temp bereikt is.
    Als je dan tempverschillen in de ruimte hebt, kun je de temp sensor verplaatsen naar een 'gemiddelde' plek, of inderdaad de radiatoren/convectoren waterzijdig inregelen om eea in evenwicht te brengen.
    Ik zou het niet gek vinden om in jouw situatie de convectoren altijd open te hebben staan (gewoon conventionele kraan en die open zetten) en tado knop op de design radiator. Die convectoren moeten toch het hardst werken/hoogste watertemp hebben om goed te functioneren. De knop op de designradiator kan ws als temp sensor/meettoestel fungeren, dus heb je zelfs de losse temp sensor niet nodig.
    Dit kan echter niet als je soms andere kamers wilt verwarmen maar de woonkamer niet (de altijd open convectoren geven warmte als er elders in huis verwarmd moet worden - dat kan je dan alleen voorkomen met tado knoppen)