0,5 graden en zien of de cv ketel brandt.

Opties
Op de Tado kamer thermostaat kun je de temperatuur niet met 0,5 graad verhogen. Zou dit wel gerealiseerd kunnen worden.

Dan een tweede vraag .

Is het mogelijk ook op de ook op de kamerthermostaat zichtbaar te maken dat de cv ketel brandt om de kamer op temperatuur te brengen.
Een vlammetje op het scherm bv.
2
2 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee dat is niet mogelijk en dat is al heel vaak uitgelegd hier. De thermostaat werkt op batterijen en die zouden niet lang meegaan als er langdurig lampjes branden. En voor 0,5 graden instelling is er niet genoeg ruimte op het scherm (en de wil ontbreekt bij Tado om er wat aan te herschikken).

  • A3drie
    Opties

    Maar wat is het probleem om inplaats van 1 x per jaar/1,5 jaar de batterijen moet vervangen, of 1 x per 9 maanden. (Er zijn ook oplaadbare batterijen). Dit is echt een heel slecht argument.

    Laat het aan de gebruiker over of hij die functie wil gebruiken, of niet. In het Instellingen menu, bij Skils moet dat heel makkelijk te realiseren zijn. Dat geldt ook voor een symbooltje dat de cv brandt, of in “rust” is.

    Ik zie het probleem voor Tado niet. Een Toon heeft deze functies ook. (Die wil ik overigens niet gebruiken/ of vergelijken). Maar om als voorbeeld te gebruiken.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    januari 2023 aangepast
    Opties

    "Laat het aan de gebruiker over, instelmogelijkheid" dat is zo NIET de filosofie van Tado...

    Alles hardcoded, of bij uitzondering instelbaar via de servicedesk (via de chat uitleggen wat je wilt en hen er van overtuigen het in te stellen).

    Zelfs een lijst van wat de servicedesk kan instellen is er niet.


    Overigens denk ik dat de batterijen in een week leeg zijn als er leds blijven branden, maar dat is een ander verhaal. Ze gaan het toch niet bouwen.

  • A3drie
    Opties

    Ha Rob,

    Bedankt voor je reactie. Mijn vorige thermostaten waren een Toon, en Intergas Touch thermostaat. Bij allebei was zichtbaar als de kachel brandt. Nu zaten in een Toon 3 batterijen inplaats van 2. Het heeft echt jaren geduurd voor deze leeg waren. De Touch (ook 2 draads aansluiting) werd waarschijnlijk gevoed vanuit de ketel. En had deze functie ook.

    We praten er over, maar m.i. is er maar 1 reden om iets niet te doen. Namelijk als het technisch niet mogelijk is. Met mitsen en maren komen we nergens. Ik kan me niet voorstellen dat Tado dit niet kan. De abonnementsbijdrage van al de gebruikers biedt daar ook mogelijkheden voor. En natuurlijk moeten ze keuzes maken. Dat begrijp ik ook. Maar als veel gebruikers vragen om bv. op de thermostaat de temperatuur met 0,5 graden te verhogen, is dit dus voor de gebruikers belangrijk. En m.i. zijn er dan twee antwoorden die Tado kan geven:” Het kan technisch niet, of , we gaan dit ontwikkelen op verzoek van de gebruikers”. 😉

  • Safetyman
    Safetyman
    januari 2023 aangepast
    Opties
    De tado laat wel een temperatuur zien op decimalen, dus in theorie is er ruimte om dit toe te passen voor het instellen.

    Eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom men wil zien of de ketel wel of niet aanstaat. Je stelt een temperatuur in en de rest doet tado vanzelf. Ga je de temperatuur veranderen als je weet dat deze niet aanslaat? Dat weet je ook als de temperatuur in de kamer hoger is dan de ingestelde temperatuur of mis ik hier iets?

    Ik zou trouwens wel permanent willen zien hoeveel graden het in de kamer is ipv eerst op de knop te drukken.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Die andere thermostaten die je noemt die worden uit het lichtnet gevoed met een voedingsunit die ofwel in de ketel zelf zit ofwel er apart bij hangt. De stroom loopt via dezelfde draadjes naar de thermostaat als waar ook de communicatie over loopt (zgn fantoomvoeding). De batterijen in de Toon zijn er (denk ik) alleen om de informatie en datum/tijd te bewaren als de stroom uitvalt.

    Tado werkt alleen op de batterijen die er in zitten. Je kunt de thermostaat van de muurhouder halen en dan blijft ie gewoon werken, tenminste als je de draadloze module hebt. Dit is dan dezelfde thermostaat die ook bedraad kan werken. Je zou kunnen denken "had er een accu in gemaakt dat ie geladen wordt als ie op de muur zit" maar dat zit er dus allemaal niet in.

    Het beleid van het bedrijf is ook voor mij een grote teleurstelling, maar achteraf wel verklaarbaar. Ik had ook verwacht dat het vergelijkbaar was met andere IoT bedrijven, waar je iedere paar maanden nieuwe updates met nieuwe features krijgt en waar de ontwikkelaars meepraten op een forum en als je iets plaatst reageren met "dat is een leuk idee, dat zetten we op de lijst!" en een paar weken later zit het er ineens in.

    Maar zo werkt Tado niet. Het zijn Duitsers. 3 man hebben een bedrijfje opgericht, een verkoper, een hardware man en een software man. Ze hebben een product gemaakt wat aansloeg, en nu hebben ze het hardstikke druk als manager van het bedrijf. Ze hebben fabricage geregeld, een shipment afdeling opgetuigd, een servicedesk, etc. Maar hun baby hebben ze nooit uit handen gegeven aan nieuwe mensen die het verder ontwikkelen. Dus gaat de ontwikkeling maar heel langzaam, zo nu en dan werkt onze softwareman er een vrijdagmiddag aan.

    (Tado mensen zelf hier praten over "een heel ontwikkelteam" maar als dat zo is dan komt daar per manuur wel HEEL weinig uit! Ik heb het systeem nu 3 jaar en in die tijd is er in feite niks veranderd, op wat frutseltjes hier en daar na. De ideeen voor nieuwe features en veranderingen herhalen zich maand op maand, je bent al wel de 20e die met bovenstaande ideeen komt. maar er wordt NOOIT wat mee gedaan, ook niet als het wel technisch mogelijk zou zijn)