Algoritme bij afschakelen laatste thermostaat.

Opties
Het algoritme kan slimmer.
Als je een ruimte verwarmd en daarna stop je met verwarmen, dan gaat als eerste de thermostaatknop dicht en pas later stopt je pomp van je CV. (Als er nog andere ruimtes zijn die warmte vragen, dan kan ik dit begrijpen)
Je kunt het algoritme toch wel zo maken dat wanneer de "laatste" kamer stopt met warmte vragen, dat je eerst de cv afschakelt, wacht tot de pomp stopt, en daarna pas de laatste thermostaatkraan dicht stuurt...
Het lijkt mij een fluitje van een cent en het zorgt ervoor dat je nooit tegen een dicht systeem staat te pompen.(ja, ik weet dat daar ook bypass kleppen voor zijn maar dat is niet efficient).
En wat zou er op tegen zijn om het niet zo te programmeren?
4
4 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    december 2022 aangepast
    Opties

    Dat klopt, dat heb ik ook al vaker voorgesteld. In feite hoef je de laatste kraan helemaal niet dicht te draaien: gewoon wachten tot er weer ergens warmtevraag is, en als dat dan toevallig in dezelfde kamer is dan staat je kraan al open. Is het in een andere kamer dan draai je die open en deze dicht. Dan heb je ook geen bypass nodig!

    Iets anders is dat in een ruimte die als enige warmte vraagt, de kranen altijd VOLLEDIG open moeten gaan, dus niet een beetje open als er maar een beetje warmte nodig is. Dat moet pas gebeuren als er een ruimte is die weinig warmte vraagt terwijl een andere ruimte veel warmte vraagt.

    Ik denk dat de reden dat het niet zo werkt, is dat de kranen niet van elkaars bestaan weten. Iedere kraan stuurt signalen via de bridge naar de zoneregelaar over hoeveel warmtebehoefte die heeft (als de zoneregelaar niet op onafhankelijk staat), en de zoneregelaar telt die aanvragen een beetje bij elkaar op en stuurt dat naar de ketel, maar er is geen component in het systeem die precies bijhoudt wat de totale status van het systeem is en die opdrachten naar bijvoorbeeld kranen kan sturen op basis van situaties uit het verleden ("jij staat nog open maar je moet nu dicht want ik zet de ketel aan voor een andere ruimte").