Indicatie in de app toevoegen als de CV ketel aan staat

Opties
Ik heb 8 zones, als ik wil weten of de ketel aansl staat of uit moet ik alle 8 kamers aanklikken in de app om te kijken of er streepjes staan om te weten of de ketel aan of uit staat.
Een simpele indicatie aan/uit in de app zou voldoende zijn maar je zou ook de 3 streepjes kunnen weergeven in elke kamer op de homepage, dan weet je direct welke kamer de cv ketel om warmte vraagt. Of je zou met kleurtjes kunnen werken (huidige kleurtjes die veranderen nav temperatuur vind ik niet zo nuttig de temperatuurgetallen staan er toch? Beter kleurtjes gebruiken om warmtevraag weer te geven.
6
6 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Is al veel gevraagd. Is niets mee gedaan.

  • Is te zien via de tegel Care & Protect. Hier staan alle zones vermeld met daarachter het aantal streepjes en percentage (onder kopje verwarmd momenteel)
  • Andreplusplus
    Opties
    @Safetyman Als je een abonnement hebt
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Via een homeautomation als Domoticz of Homeassistant kun je die percentages ook zien en daar evt wat slims mee doen.

  • Andreplusplus
    Opties
    @Jan_nl percentages vraag per kamer ja, maar niet vermogen%/watertemp dat tado aan de ketel vraagt. Dus in mijn ogen niet bruikbaar (ik heb domoticz en ook de hele tado api uitgeplozen)
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Ik gebruik ook Domoticz. Niet heel bruikbaar inderdaad, maar je moet denk ik met name kijken naar de percentages die een relatie hebben tot de zoneregelaar en niet de percentages van de knoppen die min of meer passief meedraaien.

    Over een week of 2 krijg ik overal (bijna overal) thermostaatkranen (van Tado) en kan ik daar wat slimmer naar gaan kijken. Meteen maar eens kijken wat het extra kost om op de meeste plekken ook uitstroomventielen te laten plaatsen.

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    december 2022 aangepast
    Opties

    @Jan_nl Datbpercentage heeft toch alleen betrekking op de ruimte waar de zoneregelaar geplaatst is?

    Ik hoop niet dat mijn ketel op 100% wordt aangestuurd, want dat is wat ik zie nl:

    En gelukkig valt het mee:

    Dus een indicatie wat er werkelijk aan de CV gevraagd wordt is zeker welkom.

  • Ik heb het abonnement genomen, inderdaad bij Care&Protect een en ander te zien.
  • Er is alleen indicatie aan/uit en aantal uren aan per dag te zien. Dus ik sluit me bij de anderen aan dat het % warmtevraag aan de CV interessant is. Ik ken al iemand die een opentherm brug tussen draadloze ontvanger en CV heeft geplaatst om dat in te zien, om aan te geven dat er behoefte aan is.
    Zo'n grafiek door de tijd zoals bij de individuele kamers zou ook nuttig zijn om te zien welke kamer het meest "verbruikt"/vraagt.
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    @Andreplusplus Niet helemaal, ik zie ook een knop die onafhankelijk is (geen zoneregelaar) gewoon 100% heatingpower geven/vragen in Domoticz.

  • Andreplusplus
    Opties
    @Jan_nl Dat is toch wat anders, geen vraag van thermostaat aan ketel?
    De vraag van de knop kan er wel zijn, maar onafhankelijk, dus niet aan ST doorgegeven, dus leidt niet tot brander aan.
  • Tado_Ace
    Opties
    Ik vind die percentages die de Tado⁰ plugin in Domoticz aangeeft per kamer best wel handig.
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Die percentages zijn ergens wel handig, maar, als je een kamer (bijkeuken in mijn geval) die op 10gr staat en passief meestookt op de woonkamer die op 15gr staat ('s nachts en als we weg zijn), dan staat die bijkeuken zo'n beetje altijd aan (als het flink onder 0 is buiten), waardoor het gasverbruik in de bijkeuken door Tado veel hoger wordt ingeschat dan in de woonkamer en het daarom niet klopt.

    @Andreplusplus Klopt, de brander gaat niet aan, maar Tado verdeeld de gasvraag wel over de tijd dat de knop en thermostaat aanstaan over de beide kamers. En niet over de tijd dat de ketel aanstaat, maar over de tijd dat de ruimte (knop) warmte vraagt. Zoals meer dingen kan dit denk ik veel slimmer

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als de ketel aan is terwijl een "onafhankelijke" Tado knop wel open is (maar geen warmte kan vragen omdat die onafhankelijk is), dan kost dat wel degelijk meer gas. Immers omdat er water door die radiator stroomt wat er niet door zou stromen als de kraan dicht was, gaat er relatief minder naar de plek waar de warmte gevraagd wordt, duurt het dus langer om daar de boel te verwarmen, en draait je ketel langer. je krijgt niets voor niets.

    Echter, wat een BUG is dat is dat als de onafhankelijke kraan open is en de ketel is uit omdat er in de andere ruimte geen warmte gevraagd wordt, er dan toch gasverbruik geteld wordt. Dat is op geen enkele manier goed te praten.