Handmatige instelling blijft actief bij afwezig modus

Opties

1 Kamer handmatig ingesteld “tot je het schema hervat”, andere kamers lopen volgens schema.

Handmatig op Afwezig gezet (met de geolocatie tegel in de app). Alle kamers keurig naar de temp die ingesteld is bij Afwezig in het schema, behalve die ene kamer, die blijft op de handmatig ingestelde temp. Dat is niet wat ik verwacht. Afwezig is afwezig, óók voor handmatig aangepaste kamers.

2
2 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Waarom begin je hier een nieuw onderwerp over? Dit is al vaak bediscussieerd en volgens mij zelfs door jou ontkend. Het is beter om de discussies per onderwerp bij elkaar te houden ipv steeds nieuwe te beginnen, want op een gegeven moment komt de Tado medewerker met "ja nou kan ik het allemaal niet meer overzien, ik archiveer alles en we beginnen opnieuw"...

  • Andreplusplus
    Opties
  • Tado_Ace
    Tado_Ace
    december 2022 aangepast
    Opties
    Het kan zijn dat je per ongeluk de tijd voor het terugzetten hebt gezet op 6 of 8 uur of oneindig ipv op 1 uur. (of zo)
  • Andreplusplus
    Opties
    Nee. Het is echt een bug in mijn ogen. Afwezig betekent bij mij "alles laag" (op ingestelde temp bij schema per ruimte, tab Afwezig). En niet "alles, behalve handmatige instelling".
    Ik kan nog snappen dat op Afwezig alles op de juiste temp gezet wordt en je daarna nog handmatig iets anders kunt instellen, maar niet zoals het nu werkt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De reden om het te willen zoals het nu is, is dat bijv als iedereen weg is die bekend is in het systeem maar er blijft toch nog iemand in huis, bijv een babysitter of schoonmaakster, die dan de verwarming toch hoger kan zetten met de handmatige instelling.

    Eigenlijk zou het instelbaar moeten zijn hoe het werkt, zodat iedereen het kan instellen aan de hand van persoonlijke wensen. Maar Tado doet niet aan instelbaarheid (en zeker niet instelbaarheid door de gebruiker)...

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    En als je weer thuiskomt? Overal schema hervatten of alle kamers terug naar de instelling die er vooraf was?

  • Wjcb
    Opties

    Ik had hier recent ook last van. De reactie van tado is dat dit geen bug is, maar dat het zo hoort te werken. De automatische Afwezigheidsmodus heeft blijkbaar geen invloed op kamers waarvoor je via de app of een tado-apparaat een aanpassing van de temperatuur hebt gedaan. Die 'aangepaste' kamers blijven de aanpassing volgen, ondanks dat iedereen afwezig is en alle andere kamers wel automatisch op 'Afwezig' gaan.

    Ik vind dit een ontwerpfout. Het idee van het abonnement is juist dat het systeem automatisch op thuis en afwezig zijn reageert. Nu moet ik als ik weg ga alsnog zelf controleren of alle kamers wel automatisch naar 'Afwezig' schakelen. Ook als ik zelf niet thuis ben en een huisgenoot na mij thuis weggaat, moet ik of mijn huisgenoot controleren of er misschien kamers niet automatisch op 'Afwezig' gaan. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van een abonnement?

    Ik zal ook op de andere post stemmen. Zoals het nu werkt hoort het echt niet te werken.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Het is een andere interpretatie denk ik. Ik zie er geen probleem in
  • Andreplusplus
    Opties

    Het is WEL een probleem: je verwacht bij Afwezig (of dat nu automatisch of met de hand wordt ingesteld) dat ALLES op de ingestelde afwezig-temperatuur gaat draaien. En als je daarna nog wat handmatig wil instellen, prima. Maar niet als er iemand om wat voor reden dan ook aan de knop heeft gedraaid en dan treedt de Afwezig modus is, dat dan die kamer door bljift hobbelen op de ingestelde temperatuur.

    Als iets automatisch gaat moet dat met de intuïtie kloppen en er moeten geen rare uitzonderingen zijn.

    Nou is het zo dat ik toch geen geofencing gebruik, en ik stel handmatig op Afwezig in. Nu heb ik mezelf aangeleerd om eerst de knop “Schema hervatten Alle kamers” aan te tikken en dan pas de Thuis/Afwezig tegel….

  • Wjcb
    Opties

    Precies wat @Andreplusplus zegt. De belangrijkste reden dat ik een abo heb is dat ik mijn huisgenoten niet hoef te leren om steeds als ze weggaan het systeem op Afwezig te zetten. Nu moeten we alsnog, ondanks het abo, controleren of alle kamers wel op Afwezig gaan.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Dat betekend dat als iemand niet de app heeft omdat hij/zij niet tot je huishouden behoord nooit de verwarming kan aanzetten volgens mij.

    Voor mij werkt het daarom ook logisch.

  • Andreplusplus
    Opties

    Tuurlijk wel, je kan toch gewoon de knop een slinger geven of op de thermostaat gewenste temp instellen.

    En dat is prima *nadat* de afwezigheidsmodus is ingesteld.

    Maar als ik tado vertel "niemand is meer thuis" dan moet er nergens nog een radiator stiekem zorgen dat de CV ketel blijft branden.

  • Wjcb
    Opties

    Ik snap de behoefte van o.a. @Jan_nl, maar ik vind het niet logisch als ik een abonnement heb (zodat het systeem automatisch op 'Afwezig' gaat als alle telefoons het huis verlaten) dat er dan toch een kamer is die niet op 'Afwezig' gaat, omdat een bewoner eerder die dag die kamer handmatig of via de app heeft aangepast.

    Het zou ook niet logisch zijn als in een kamer waarvoor 'Open raam detectie' aan staat de verwarming toch blijft branden als het raam open gaat, omdat eerder die dag iemand die kamer handmatig of via de app heeft aangepast.