w.Intercom = i;HOE kan Slimme Thermostaat alleen CV aansturen. — tado° Community

HOE kan Slimme Thermostaat alleen CV aansturen.

Bedrade Slimme Thermostaat
tado°

Wat moet ik doen zodat de Slimme Thermostaat alleen reageert op de Slimme knoppen en niet zelf de temperatuur meet voordat hij in actie komt?

Wij hebben Tado Slimme Thermostaatknoppen 6 kamers die probleemloos functioneren.

We hebben ook een Tado Slimme Thermostaat bedraad (2 draden). Hij schakelt de CV aan/uit. Maar hij meet de temperatuur van de kamer waar hij geplaatst is en dat wil ik niet.

De Slimme Thermostaat moet de CV-ketel aanzetten als één van de Slimme Thermostaatknoppen een warmtevraag heeft. Welke ruimte daar is dat wisselt maar is meestal niet de ruimte waar de Slimme Thermostaat hangt.

Met de huidige werking is moeten we zelf in de gaten houden dat Slimme Thermostaat 'aan' staat, anders gaat de CV-ketel niet aan. De ruimte waar de Slimme Thermostaat zit is daardoor altijd warm. 🤨

Beste Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

Ik bedoelde fmoerkerken. Als je een thermostaat op 5 graden zet terwijl het in die kamer 10 graden is dan staat de ketel toch helemaal niet "aan"... hoe komt ie daar toch bij.

• Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Antwoord ✓

Bij elke knop (die zelfstandig een kamer moet verwarmen) dient de slimme thermostaat als zoneregelaar ingesteld te worden.

• Safetyman
    Antwoord ✓
    Stel ik heb overal tado knoppen, ook in de woonkamer waar de zoneregelaar zit. Ik wil in slaapkamer A dat het warm word en de rest uit. Ik draai aan de knop in Slaapkamer A en zet deze op 21 graden. Hoe zorg ik ervoor dat de rest van de kamers automatisch uitblijven? Of dien ik die allemaal handmatig via de Tado app uit te zetten? Denk als dit helder is, dan is de originele vraag ook beantwoord (hoop ik althans)

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Maak een aparte "ruimte" aan voor de slimme thermostaat, die noem je bijvoorbeeld "thermostaat".

Zet in die ruimte de temperatuur op 5 graden ofzo. Maak in alle andere kamers de zoneregelaar die slimme thermostaat.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    @fmoerkerken Blijkbaar begrijp niet hoe het werkt. Je vraag is niet bijzonder en heeft dus ook geen bijzondere oplossing nodig.
    6 kamers met knoppen Elke kamer heeft de ST als zoneregelaar (zodat die indien gewenst de ketel aan kan zetten).
    Zit de ST in 1 vd 6, of in een 7e kamer?

1 vd 6: dan is dit het meettoestel voor die kamer en bepaalt dus de in te stellen temp.

nr 7: dan is het zoals @Rob2 schrijft. Maar als je in die kamer ook radiatoren hebt, dan gaan die meedoen als 1 vd 6 kamers warmte vraagt en radiator in 7 open staat. Plaats dan ook daar tado knoppen als je dat niet wilt (dan heb je zelfde situatie als "1 vd 6" maar dan "1 vd 7"). Of je doet de radiatoren dicht, maar waarom zou je dan in die ruimte se ST ophangen?
  • @Rob2, als ik doe wat jij voorstelt is de ketel dus altijd AAN, want de ST vindt dat het warmer moet worden. Dat klinkt niet logisch. De ST moet wat mij betreft niet zelfstandig een actie ondernemen, maar alleen als een Knop erom vraagt. Lijkt niet zo eenvoudig. Overigens, nog niet vermeld, de ST zit in de woonkamer omdat daar de draden uit de muur komen. Ik wil niet de woonkamer altijd warm hebben als er alleen in de werkkamer iemand is.
  • @Andreplusplus , dank voor de uitgebreide reactie. De ST zit in de woonkamer omdat de oude schakelaar daar zat. Op die radiator zit ook een SK want ik wil de woonkamer niet verwarmen als er niemand is. Toch kunnen andere kamers wel in gebruik zijn en geven die SK een warmtevraag af. De ST kan daarom niet bepalend zijn voor de ruimte waar hij zit (=altijd warme woonkamer = ongewenst).

Je 2e model haalt het niet omdat de ketel dan altijd AAN staat.

Ik begin de indruk te krijgen dat een ST geen nuttige functie heeft als hij niet als zoneregelaar mag/kan werken.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik geloof inderdaad dat je het niet begrijpt...

• Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Nee, inderdaad. Hij wil precies waar Tado voor bedoeld is. De werkkamer verwarmen en de woonkamer niet.

Het feit dat de thermostaat in de woonkamer hangt wil niet zeggen dat diezelfde thermostaat de ketel niet aan kan zetten zonder de knoppen in de woonkamer aan te zetten en zo te verwarmen.
  • Andreplusplus
    @fmoerkerken Nogmaals: wat je wil is standaard tado functionaliteit.
    ST is zoneregelaar voor alle ruimtes. De woonkamer heeft twee apparaten, SK en ST. De ST kan gewoon meettoestel zijn voor woonkamer. Kamer 1-5 hebben elk een SK die als meettoestel werkt.
    Stel je wil alles 'koud' en kamer 3 warm. Zet kamer3 op 20 graden, laat de rest uit/vorstbeveiliging of 10 graden of zo.
    Kamer3 SK stuurt seintje naar ST, ST schakelt ketel in. De SK in woonkamer blijft dicht, dus woonkamer wordt niet verwarmd.
    Is het zo helder?
  • fmoerkerken
    januari 2023 aangepast
    @Andreplusplus
    Hi, ergens mis ik de oplossing. Zoals het nu ingeregeld is moet ik op de ST een temp instellen. Als ik die op bv 5 graden zet dan staat de CV ketel altijd 'aan'. Dit terwijl er vanuit geen één kamer warmte gevraagd wordt. Hoe voorkom ik dit?

Misschien moet ik de vraag anders stellen: hoe regel ik het in dat de CV-ketel alleen aan gaat als een SK daarom vraagt?
  • Andreplusplus
    Ik weet niet waar je het allemaal vandaan haalt, maar als de ST op 5 graden staat en het is warmer dan 5 graden in die ruimte, staat de CV ketel niet aan (tenzij er een andere ruimte is met de ST als zoneregelaar die wel verwarmd moet worden.)
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Inderdaad, het is alleen maar kierewiet wat hij praat. En "afkeer" geven. Met hem komen we niet verder denk ik.

• Andreplusplus
    januari 2023 aangepast
    @Rob2 bedoel je mij of @fmoerkerken ?
  • Ik begrijp het cynisme en met m'n typo over de cv aan/uit werd het niet beter.

Even kort: de ST staat nu op 10gr en het hele huis wordt koud. De SK's geven aan dat er verwarmd moet worden, maar de CV slaat niet aan.

Ik heb de ST enkele malen gewijzigd van zone-regelaar Ja/Nee. Het blijft koud.
  • @Jan_nl, dat ga ik proberen.
  • Andreplusplus

Hehe, volgens mij waren we in Dec al op dat punt…

• @Jan_nl, dank. Dit was voor mij de het ontbrekende schakeltje. Nu werkt het naar wens.
  • Andreplusplus
    Tja, doe je je best om te helpen, wordt he antwoord maar half gelezen en een maand later geeft iemand anders hetzelfde antwoord.... Motiveert niet echt...
  • @Andreplusplus Schouderklopje voor jou..