Max gas verbruik per dag

Opties
Per ruimte kan ik zien wat ik verbruik via tado.
Stel je wilt het 20 graden in je woon kamer hebben. Maar als dat dan 3m3 meer zou kosten. Ga je daar toch anders over denken.
Als je in zou kunnen stellen bijvoorbeeld verbruik 5-7 m3 per dag. En dat prioriteit wat je het belangrijkste vind. Bijvoorbeeld 18-20 graden woon kamer douche 15-20 graden. En dan woonkamer prio1geven. Mocht je het koud hebben kan je altijd zelf nog beslissen of je hem hoger zet.
1
1 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt dit zelf knutselen met een home-automation systeem wat je koppelt met je Tado en je slimme meter gegevens.

    Tado zelf heeft niet dat soort intelligentie. Men werkt wel aan een integratie met de slimme meter (zelfs dat kost al jaren) maar ik verwacht dat dit niet verder gaat dan het maken van grafieken, waar je nu de meterstanden zelf voor moet invoeren. "Als dit dan dat" functionaliteit heeft Tado niet.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Je kunt per ruimte helemaal niet zien wat je verbruikt. Zodra Tado een knop openzet, gaat de m3 meter lopen. Ook als die knop geen zoneregelaar heeft toegewezen en de ketel dus helemaal niet gaat verwarmen.

    Zo heb ik een bijkeuken waar ik vooral wil dat het niet vriest en de knop op 10gr staat. Soms gaat bij het naar bed gaan de knop al open en staat de ruimte m3 te verbruiken volgens Tado, terwijl pas als de woonkamer op 15gr komt (of 's morgens) de bijkeuken in 15min die 10gr weer bereikt. Volgens Tado heeft de knop dan bv 8 uur vol staan stoken. In de berekenen heeft de bijkeuken dan evenveel gas verstookt als de hele woonkamer gedurende een dag dat iemand thuis is.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat eerste wat je noemt is natuurlijk gewoon een bug. Tado weet wanneer de ketel niet aan is, en zou dan geen gasverbruik moeten registreren voor een knop die open is.

    Als de ketel wel aan is wordt het moeilijker. Je weet dan eigenlijk niet hoeveel van het gasverbruik wat je op de meter ziet veroorzaakt wordt door de kamer die ingesteld is dat ie de ketel moet starten of de kamer die als onafhankelijk staat ingesteld (de verhouding van die 2).

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Helemaal mee eens, dat is ook een bug. Andere bug is dat alle gas naar verwarming gaat en niks naar warm water (volgens mij), althans niet zichtbaar.

    Als de ketel wel aan is kun je wel een verdeling maken op basis van de tijd en de stand van de knop. Nooit helemaal goed, maar toch zeker een indicatie.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tja het zal afhangen van de samenstelling en gebruiken van het huishouden, maar hier is het gasverbruik tbv warmwater (en van koken) ook wel te verwaarlozen tov verwarming. Je hoort domme nitwits als Robbie Jetten wel uitkramen dat we korter moeten douchen want dan sparen we gas en geld, maar dat slaat echt helemaal nergens op! Tenzij je 4 gezinsleden hebt die ieder 20 minuten onder de douche staan gaat dat niks schelen.