w.Intercom = i;Aanvoertemperatuur wordt niet gehaald — tado° Community

Aanvoertemperatuur wordt niet gehaald

De cv staat ingesteld op een maximale aanvoertemperatuur van 75 graden. De aanvoertemperatuur wordt echter niet hoger dan 50 graden. Het gevolg is dat de kamers niet snel genoeg op temperatuur komen. Dit kan namelijk wel 8 uur duren. Als het überhaupt gehaald wordt.

We hebben een goed nageisoleerd huis met een Remeha avanta 28c ketel. Bedrade slimme thermostaat

Een modulerende thermostaat berekent de benodigde aanvoertemperatuur begrijp ik. Hoe kan ik zorgen dat de aanvoertemperatuur hoger wordt en de kamers sneller opwarmen?

Beste Antwoord

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Ok, duidelijk. Wel vreemd (en interessant).

Er is een installateurs app, waar sinds kort voor open therm de watertemperatuur kan worden ingesteld. Normaal staat die op 70, bij jou misschien niet? Je zou het kunnen zien (en aanpassen) in de installateurs app.

Antwoorden

• Herres
    Herres ✭✭✭

Even een check. Waar heb je watertemperatuur gemeten? Heb je het temperatuurverloop bij de ketel gevolgd gedurende een langere tijd, zeg een uur of zo? Is het misschien zo dat de ketel snel opwarmt, dan boven zn max komt, en dan stopt zodat het bij de radiatoren lijkt of er niet meer dan 50 graden wordt geproduceerd?

• Youri
    december 2022 aangepast
    De gemeten temperatuur komt rechtstreeks van de cv ketel. Ik ben er al dagen mee in de weer. Maar de aanvoertemperatuur wordt nooit hoger dan 50 graden. Ik heb ook met het vermogen gespeeld van de cv ketel. Zowel vol vermogen als laag vermogen doet niets voor de aanvoertemperatuur. De ketel gaat alleen pendelen op hoger vermogen
  • Waar vind ik die installateurs app?
  • Ik denk dat ik m gevonden heb
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Heeft dat iets opgeleverd?
  • Ik heb niet gezien waar ie op ingesteld stond. Maar wel opnieuw de aanvoertemperatuur ingesteld en het is gelijk opgelost. Ik zit er weer lekker warm bij. Bedankt
  • Hey! Ik heb exact hetzelfde probleem als jij Youri. Heb intussen ook via deze post de installateur app gevonden maar zie niet waar ik hier de aanvoer temperatuur zou kunnen aanpassen? Zouden jullie me hier een tip over kunnen geven? ;)

Om even mijn situatie te geven:

Heb een Vaillant Ecotec plus VCS 346/5-5 CV ketel die verbonden is met een draadloze thermostaat met deextensiekit via de BUS aansluiting. Heb hetzelfde probleem dat de aanvoertemperatuur op de ketel zelf op 70 graden staat maar deze haalt ook maar 50graden met ook hetzelfde gevolg dat het uren duurt om een kamer warm te krijgen (als ze al de gevraagde temperatuur haalt). Wanneer ik de extensiekit loskoppel en de "oude" draadloze thermostaat weer gebruik van vaillant, werkt alles perfect.

Zit na weken zoeken met de handen in de haren dus ben al blij dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Alvast bedankt!

• Dag Jeroen,

Bij " controleer installatie status " kan je checken of alles werkt naar behoren. Daar wordt ook de Verwarmingsketelgegevens bekeken. Als je dat open klapt kan je de temperatuur instellen.
  • Hey Youri,

Bedankt voor je snelle reactie, heb het gevonden..MAAR..

Mijn systeem is aangesloten via vaillant ebus, en niet opentherm. Hierdoor kan je de de gegevens m.b.t. aanvoertemperatuur niet aanpassen omdat: "de temperatuurgrens op de verwarmingsketel moet worden ingesteld"

uiteraard de instellingen op de ketel al 1000x gechecked om zeker te zijn dat dit op 70 staat, wat ook zo is. Wat wel opvalt is dat als ik in de installateursinstellingen op de ketel ga dat de "cv-aanvoertemp. gewenste temp." meestal op 50 staat maar af en toe wel eens naar 70 gaat voor 2 seconden(deze "instelling" kan je niet aanpassen maar is enkel ter info). Ook de Ebus aanvoertemperatuur blijft op 50 graden staan (ook deze "instelling" is enkel ter info en niet aan te passen).

Denk dat ik niet anders zal kunnen dan te proberen om via de helpdesk van tado te gaan zodat zij dit kunnen aanpassen?

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dat klopt ja. Wat je kunt instellen (bij OpenTherm ketels) is alleen de maximale temperatuur, de temperatuur die hij kiest om te verwarmen, aan de hand van de huidige en gewenste temperatuur, die kun je zelf niet bepalen.

Daar moet je voor langs de servicedesk.

• Bedankt Rob voor de reactie, intussen contact genomen met Tado, hopelijk snel reactie dat ik terug warm kan hebben :)

Wel raar dat het vroeger wel werkte en nu nietmeer, misschien iets fout gelopen tijdens een update ofzo..
  • Hey Iedereen,

Blijkbaar is het front paneel van de vaillant ecotec plus ook een receiver voor de calormatic 350f thermostaat van vaillant. Deze front panel had ik nooit verwijderd omdat ik simpelweg niet wist dat dit ook gezien wordt als een timer/controller, laat staan dat het duidelijk was dat deze te verwijderen was.

Toevallig vandaag op het forum iets van tegen gekomen nadat de helpdesk van Tado als 1 van de vragen had of er toch geen timer of controller aanwezig was in de ketel. Heb hem er uitgehaald, ketel gereset en temperatuur gaat nu mooi naar 70°C.

Enorm bedankt aan zowel jullie, als het Tado° Team. :)

• wat bedoel je met frontpaneel verwijderd? :)

bedoel je misschien de opentherm module die in sommige ketels ingebouwd zit?

• Hallo allemaal,

Weet iemand wellicht of de Nefit Trendline HRC30 CW5 2 ook een dergelijke controller heeft zoals @JelleB beschrijft? Ik heb exact hetzelfde probleem met het niet behalen van de aanvoertemperatuur. Wellicht komt het doordat ik een combinatie van vloerverwarming (benedenverdieping) en radiatoren (bovenverdieping) met slimme Tado radiatorknoppen gebruik?

Hoor het graag.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Nee, zo'n (ontvanger)module heeft Nefit niet.
    Staat je max aanvoerwatertemp wel hoog genoeg? (Dat moet je op de ketel instellen)
  • Jeroen_V, hoe doe je precies die receiver verwijderen? Ik heb dezelfde ketel en hetzelfde probleem. Mijn aanvoertemperatuur komt niet boven de 35 graden uit..