w.Intercom = i;Ik wil mijn vloerverwarming continu op temperatuur houden — tado° Community

Ik wil mijn vloerverwarming continu op temperatuur houden

Goedemiddag,

Ik wil mijn vloerverwarming 24-7 op 1 temperatuur houden.

Nu wordt hij via een slimme thermostaat V2 bediend. Als deze ziet dat het bijv. 20 graden is zoals ingesteld dan gaat de toevoer uit en koelt mijn vloer af. Als ik s'avonds als het afkoelt weer wat warmte wil hebben is mijn vloer helemaal afgekoeld en duurt het weer even (lang) voordat deze warm is. Ik heb hier dan geen profijt van. Hij staat steeds s'nachts op te warmen. De overige radiatoren in huis bediend hij ook maar deze hebben we uit staan en gebruiken we nooit. Eventueel zou ik in de badkamer een slimme thermostaatknop kunnen toepassen. Deze staat open ivm de circulatie.

Graag hoor ik van u of het mogelijk is wat ik wil en welke producten ik hiervoor nodig heb.

Bedankt.

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Nee dat kan niet met Tado. Tado regelt alleen het aan/uit staan van de verwarming aan de hand van de ruimtetemperatuur, niet de temperatuur van het water. Wellicht zijn er andere producten specifiek voor vloerverwarming waarmee dit kan, maar of je die dan met Tado kunt combineren moet je goed onderzoeken voor je het aanschaft.

Ik denk ook dat niet veel mensen dit soort dingetjes nog willen nu het gas zo duur is.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator

Ik snap het probleem niet - je wil dit op een standaard manier regelen: een thermostaat in de ruimte met een vast ingestelde temperatuur (zeg 19 graden) en een vloerverwarming die de warmte kan leveren om die temperatuur te bereiken. Het is niet tado specifiek.

*dat*is*hoe*het*werkt*. Temp daalt een beetje, er moet warmte toegevoerd worden. Dus de thermostaat schakelt de ketel in, water gaat stromen, en temp stijgt. Dan stopt de thermostaat en schakelt de ketel weer uit. En zo'n systeem, zeker met vloerverwarming, is l a n g z a a m. Dus het schiet een beetje door, en het zakt er een beetje onder- het is niet zo dat precies op het 19 graden punt in- of uitgeschakeld wordt (zoek maar op hysteresis), dus dat zit in de PID regeling ingebakken.

Misschien is je probleem dat het te traag gaat? En dus de temp te veel daalt en het te lang duurt voor de ruimte weer op de gewenste temperatuur komt. Dat kan meerdere oorzaken hebben - bijv. de thermostaat regelt niet adequaat (laat de temp te ver zakken voordat de ketel wordt ingeschakeld), of de capaciteit van de vloerverwarming is niet toereikend (bij- ipv hoofdverwarming of te klein bemeten).

Dus je vraagt naar iets wat je al hebt (hoewel het blijkbaar niet goed genoeg regelt) en waar je niets extra's voor nodig hebt. Vind je dit geen bruikbaar antwoord, misschien moet er dan een CV deskundige ter plaatse komen en kijken wat er aan de hand is.