w.Intercom = i;CV ketel instellen — tado° Community

CV ketel instellen

Hoi allemaal,

Ik heb een technische vraag hier, sinds een tijdje (op 2 platen na, tbv by-pass), alle radiatoren voorzien van een Tado knop en 1 centrale thermostaat. Intergas aangesloten met OpenTherm. Werkt allemaal prima.

Alleen fluiten nu soms de leidingen en heb ik het idee dat de ketel best lang blijft nalopen, terwijl alle Tado platen al dicht zijn. Dan pompt te cv dus alleen water door de twee 'standaard' platen. Ook vraagt er soms maar 1 plaat warmte en gaat de ketel dan toch vol aan.

1. Moet ik op de ketel zelf nog iets instellen? Bijvoorbeeld de naloop uitschakelen, het pomp vermogen terug zetten, of nog iets anders?
  2. Kunnen we Tado zo instellen dat de plaaten nog even open blijven tijdens het nalopen en dan pas de kranen sluiten, of doet Tado dit zelf al en vergis ik mij hier? Moduleert Tado eigenlijk de ketel, of de platen?

Alvast bedankt,

Arno

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Lees even de overige topics op dit forum, we hebben het er al vaak over gehad maar Tado wil het gewoon niet oplossen, zij vinden (zoals altijd) dat zij alles goed doen en dat de klant er niks van snapt.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    @Rob2 als je alleen maar klaagt en niet probeert de vraagsteller te helpen, hou dan je snavel ajb.
    @azevenhuizen Fluiten kan vele oorzaken hebben. Kun je meer specifieker zijn wat er precies geluid maakt en wanneer? Een knop of een radiator of algemeen gesuis in de buizen? Komt het pas voor sinds je tado hebt?
    Op tado kun je niets instellen om kranen open te laten etc. Je kan ws wel wat op de ketel instellen, pompsnelheid en nalooptijd. Ik zou daar eens mee experimenteren.
    Tado thermostaat moduleert de ketelaansturing obv warmtevraag van zichzelf en de knoppen samen. Tempverschillen bepalen hoe groot de vraag is en de thermostaat maakt daar een percentage van.
    De knoppen hebben blijkbaar 5 standen (hoewel je zou zeggen dat dat traploos kan): dicht, beetje open, half open, bijna helemaal en helemaal (0,25,50,75,100%)
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

@Andreplusplus ik heb je toch al vaak zat gezegd dat je je bek dicht moet houden als je tegen me praat???

DOE DAT DAN OOK

• Hoi @Andreplusplus,
    Dank voor je feedback. De werking verhelderd zeker al het een en ander qua modulatie. Dat fluiten is inderdaad sinds ik Tado heb geinstalleerd. Voorheen stonden er 9 platen een beetje open. Maar nu zijn dat er over het algemeen maar 2-3 tegelijk, omdat Tado natuurlijk alleen maar kranen opent die warmte vraag hebben.

Het lijkt me dan ook te verwachten dat het water veel te hard door het systeem loopt momenteel. Ik zal de benodigde flow eens proberen uit rekenen. Wel ff zoeken naar de juiste formules dan...

En @Rob2 , ik begrijp je frustratie als er iets niet naar verwachting werkt. Alleen op je laatste opmerking ziet niemand te wachten. Zou je die uit mijn topic willen verwijderen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

@azevenhuizen Die Andreplusplus uit zich op een manier tegen mijn die mij niet bevalt! Hij moet daar mee KAPPEN.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    @tado_mod @System @Jurian @Joey @Rob graag even aandacht voor bovenstaande inclusief privebericht van Rob2 aan mij
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik weet niet of je wel spprt @Andreeplusplus. Jij begint zelf over "mijn snavel houden". Dat pik ik niet van je Andre! En dan ook nog "bij de moderator melden". Man man wat ben jij een sneu figuur!