Zoneklep vloerverwarming op afstand inschakelen
In de woonkamer en keuken ligt vloerverwarming en in de kamers radiatoren. In de kamers plaats ik een Tado thermostaatknop. De thermostaat in de woonkamer gaat bedraad naar de ketel. Nu wil ik een zoneklep op de vloerverwarming laten zetten maar deze aansluiting zit ver weg van de thermostaat in de woonkamer en een draad trekken is niet mogelijk. Hoe kan ik de zoneklep het beste bedienen?
Met vriendelijke groet,
Ronald
Reacties
-
Hier is geen oplossing voor. Tado gaat er vanuit dat je een draadloze ontvanger bij de ketel plaatst en een draad trekt van de thermostaat naar de zoneklep.
Dit is ook de reden dat mensen proberen om in paats van de zoneklep een slimme radiatorkraan te gebruiken want dan kan het wel. Maar dat heeft andere nadelen.
0 -
Kun je niet de thermostaat bij de zone klep plaatsen, een draadloze ontvanger bij de ketel en een draadloze temperatuursensor op de plek waar nu de bedrade thermostaat hangt?0
-
Pffff..... Bedrade ST aan de ketel. Bedrade ST aan de klep. Door supportdesk in dezelfde kamer laten plaatsen en klaar.0
-
Je bedoeld 2 dezelfde bedrade thermostaten?0
-
@Rohsch Ja, inderdaad, 1 ingesteld zoals het moet zijn voor je ketel, de andere in relais mode. Je kan ze niet zelf in 1 kamer plaatsen in de app, dat moet tado voor je doen.
0 -
@Rosch ik heb een vergelijkbare installatie. In de kamer radiatoren en in de keuken VVW. Ik heb in de kamer een bedrade thermostaat en in de keuken een draadloze. Ik heb in de aanvoer van de VVW een elektrische kogelkraan geplaatst. Achter deze kraan zit een pompschakelaar.
De kogelkraan stuur ik aan via Home Assistant (kan uiteraard ook met ieder ander domotica systeem) waarin Tado middels cloud en HomeKit (lokaal) is toegevoegd.
De kogelkraan wordt geopend bij warmtevraag keuken en sluit (+ 30 minuten) nadat er geen warmtevraag uit de keuken is.
De kraan opent en sluit in 16 seconden.
Dit werkt perfect en je hebt niet de nadelen dat:
- doorvoer diameter beperkt wordt door stk
- de klep wordt afgesloten terwijl er nog veel warm water in het circuit zit (daarom pomp ik nog een half uur door, pompschakelaar grijpt wel in bij lage temperatuur)
- de doorvoer is altijd volledig open of volledig gesloten.
- je hoeft Tado niet te contacten1 -
Goede avond. Ik wil jullie graag een vraag voorleggen betreffende de toekomstige Tado°installatie.
Vereenvoudigd gesteld, wil ik de temperaturen regelen van twee afgescheiden ruimtes. Beide vertrekken bevinden zich op het gelijkvloers en worden verwarmd dmv VV. Onze huidige thermostaat staat in ruimte1 en is aangesloten dmv bedrading op de CV-ketel. De CV-ketel (merk chaffoteaux) staat in de garage. Ook de collectoren waarop de vloerverwarmingslussen aangesloten zijn bevinden zich in de garage.
Als ik het nu goed begrijp dient de te plaatsen zoneklep (voor ruimte1) rechtstreeks (en via kabel) verbonden te worden met de slimme thermostaat. De draadloze ontvanger zou vervolgens de ketel aansturen. Om de tweede ruimte te regelen, dient er dus een slimme thermostaat bijgeplaatst te worden, dewelke een bekabelde verbinding maakt met de te plaatsen zonneklep.
Als het voorgaande klopt zit ik met een probleem gezien ik geen kabel meer kan leggen tussen de tweede ruimte en de garage (waar ook de 2e zoneklep komt te zitten).
Is er een andere mogelijkheid om deze regeling te realiseren?
Alvast bedankt om mee te denken
0 -
Is al heel vaak gevraagd en beantwoord. Inderaad is de officiele positie van Tado wat je hierboven schrijft, en inderdaad is dat meestal heel onhandig.
Wel schijnt het zo te zijn dat las je een extra thermostaat erbij zet (dus 1 bedrade thermostaat aan de ketel, en 1 bedrade thermostaat aan de zoneklep, en geen draadloze ontvanger) het door de servicedesk werkend gemaakt kan worden.
0 -
Hartelijk dank @Rob2.
Even mee redeneren...
Als het goed is heb ik op die manier dus 1 bekabelde ST, dewelke de temperatuur meet en regelt in/vanuit ruimte1. Deze kabel verbindt de ST met de corresponderende zoneklep1 in de garage.
Bijkomend (en dit is een veronderstelling): Plaats ik dan nog een draadloze ST (in ruimte2, waar geen bekabeling aanwezig is) Dit gezien er ook een temperatuurmeting moet gebeuren in ruimte2, om zo tot aansturing/regeling van de corresponderende zoneklep2 te komen.
In dit geval zal de draadloze ST (in ruimte2) gaan communiceren met een bekabelde ST welke verbonden wordt met de zoneklep2 (?)
Tot slot is er dan nog de bedrade ST welke aan de ketel verbonden wordt.
Maw 4 ST'en om de situatie werkzaam te maken, zonder een bijkomende kabel te voorzien. Klopt mijn redenering? Thx voor je feedback alvast0 -
Ik raad je aan de conversatie met de servicedesk te voeren zodat je niet achteraf iets gekocht blijkt te hebben wat niet kan werken.
0