CV water temperatuur op ketel ineens verlaagd naar 31 graden

Opties

Sinds ik tado heb is de CV water temperatuur op de ketel al 2 keer ineens verlaagd naar ca 31 graden.

Dit resulteert in 'wel vraag van tado voor verwarming' maar de ketel slaat direct weer uit omdat de temperatuur bereikt is.

Je zoekt je het schompes naar waarom de verwarming niet aanslaat en dan blijkt de temp zo laag te staan. Nu weer handmatig op 60 gezet net als de vorige keer.

Enig idee idee hoe dit kan gebeuren? Met mijn vorige thermostaat (behorend bij mijn Atag) nooit last van gehad dus lijkt mij een tado dingetje.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tado stuurt die temperatuur aan afhankelijk van de warmtevraag. Ik heb wel vaker de kritiek gezien dat er veel te lage temperaturen uit komen. Je kunt de support vragen het aan te passen, zelf kun je daar niets aan veranderen.

  • MSL
    Opties

    De vorige keer was midden in de winter toen het nog maar 17 graden in huis was maar ingesteld op 21.

    Na lang zoeken bleek de temp op 31 te staan. Nadat ik deze handmatig weer terug gezet heb op de ketel is het heel lang goed gegaan. Dus ik denk dat de suggestie dat tado deze stuurt afhankelijk van de warmtevraag lijkt mij onjuist tenzij tado dit volledig random doet.

    Lijkt mij dan meer een bug.

    Kan support het ook zo instellen dat deze de temperatuur helemaal met rust laat en ik dit dus zelf bepaal op de ketel?

    Zo niet dan denk ik dat ik maar eens op zoek ga naar een ander systeem waar ik zelf de controle heb.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je zelf de controle wilt hebben moet je sowieso naar een ander systeem, dus dan kunnen we de andere punten overslaan.

    Er zitten inderdaad zat bugs in. Bijvoorbeeld als je de ondersteuning voor warm water uitschakelt (dus dat icoon niet meer hebt) dan stuurt Tado evengoed nog de laatst ingestelde warmwater temperatuur naar de ketel, die je dan niet meer kunt veranderen. Wellicht gebeurt er ook zo iets bij verwarmen, wie weet.

  • MaRe
    Opties

    Dit heb ik ook al een aantal keren mee gemaakt, dat de CV temperatuur naar 31 graden wordt gezet. Wat heel apart is dat je zelf niet via tado je cv temperatuur kan instellen, maar tado wel doet.

    De tado doet veel dingen met de ketel waar je totaal geen invloed op hebt.

  • Andreplusplus
    Opties
    Tja, dat heet moduleren. En bij verkeerde limieten in de ketel geef je tado te weinig modulatiemogelijkheden. Bijv door maximum vermogen of max watertemp te laag in te stellen.
  • MSL
    Opties

    Tja, en dat heet niet lezen...

    De limieten in de ketel stonden altijd goed zoals de max watertemp maar die word dan ineens door tado op 31 gezet. Dat is een max temperatuur en heeft dus niet met moduleren te maken. In zoverre dat bij het moduleren er dus een max temp is van wat ingesteld is. Maar als tado daar zelf 31 van maakt valt er niet veel meer te moduleren.

    Dus niets verkeerde limieten, een buggy tado!

  • MaRe
    Opties

    MSL heeft gelijk.

    Moduleren gaat niet via cv water temperatuur maar past het vermogen aan (de brander wordt aangepast). En niet zoals Andreplusplus zegt via de cv watertemperatuur. En als tado de temperatuur op 31 zet, dan is er weinig vermogen om te verwarmen.

    Gewoon een software foutje van Tado.

  • Andreplusplus
    Opties
    @MSL Was zeker midden in de nacht.... Ik zie nergens in de eerdere berichten dat je "de limieten in de ketel [..] altijd goed " had. Niet bij jou en niet bij @MaRe
    Zover ik weet (kan OT anders zijn, dat heb ik niet) kan tado niet eens limieten wijzigen want dat zit niet in de protocollen (moet je op de ketel zelf doen)
  • Ik heb hetzelfde probleem met een ATAG E 325, is hier een oplossing voor gegeven door Tado?

  • MaRe
    Opties

    Nee, Tado heeft hier geen oplossing voor gegeven.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Als je op internet zoekt, dan lijkt het alsof dit probleem alleen bij Atag ketels voorkomt. Mogelijk is deze niet 100% OpenTherm compatible.
  • Is hier al een oplossing voor? Ik heb een Atag325ec met dezelfde terugkerende storing. Cv water temp spontaan naar 31gr. Nu al 4x gehad in ongeveer 1 jaar tijd. Ergens komt een signaal vandaan die dit aanpast…
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Heeft geen zin er hier over te discussieren. Je moet echt bij Tado support zijn.

  • Hier hetzelfde probleem met een atag i36ec. Ik dacht eerst dat het door de OTGW die ik er zelf tussen heb geplaatst, maar lees hier dat jullie exact hetzelfde probleem hebben.

    Als het probleem bij mij vaker gaat voorkomen dan zal ik de OpenTherm communicatie tussen Tado en de ketel gaan loggen.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Is een probleem van Atag, ander ketels hebben dit probleem niet
  • MaRe
    Opties

    @Bulldozer hoe kan je dit loggen?

  • @MaRe door een OTGW tussen de ketel en Tado te plaatsten. Deze leest het OpenTherm verkeer tussen de ketel en Tado.
  • Maarten_v
    Opties

    @Bulldozer Heb je iets kunnen vinden?