w.Intercom = i;Vloerverwarming - verdeler met m30x1/2 zone regeling ingebouwd. — tado° Community

Vloerverwarming - verdeler met m30x1/2 zone regeling ingebouwd.

Ik heb deze verdeler https://www.warp-systems.nl/product/kunststof-open-verdeler/ .

De vraag: Kan ik hierop de tado thermostaatknoppen zetten?

De verdeler heeft zone regeling met M30 x 1/2 aansluitingen (zie de blauwe doppen, waarvan ik er 1 heb verwijderd om te laten zien):

De vraag is dus: Kan ik hierop de tado thermostaatknoppen zetten?

Op de website van de verdeler:

"De verzamelbalk is voorzien van geïntegreerde thermostaat ventielen M30x 1,5. Deze zijn geschikt voor de meeste merken thermische motortjes ten behoeve van eventuele na regeling met ruimte thermostaten."

Na het nogmaals navragen bij de leverancieer van de verdeler:

"Moet er een zoneklep geïnstalleerd worden of werkt het met de M30x1.5 aansluitingen?

Op onze verdelers zitten M30x1.5 aansluitingen voor de motortjes (zoneklep) van de meet- en regeltechniek."

Dus het lijkt alsof het wel zou moeten werken met de slimme thermostaatknoppen van tado?

De vraag is of de software het aankan om de temperatuur te meten in een kamer via een slimme thermostaat en daarop gebaseerd de slimme thermostaatknoppen aan te passen voor de vloerverwarming.

Heeft iemand advies hierover?

N.B. Ik zet *geen* thermostaatknop op de pomp, want die bepaalt de temperatuur voor de hele vloerverwarming: https://www.warp-systems.nl/product/mengshunt-met-alpha-2l-pomp-tbv-verdeler/

Ik zag dat een concurrent Plugwise specifiek thermostaatknoppen heeft die werken op zulke verdelers: https://www.plugwise.com/zone-control/?lang=en

Antwoorden

• Michiel88
    september 2022 aangepast

Hoi Jaspertado,

De Tado slimme radiatorknoppen passen standaard op M30x1,5mm draad en worden geleverd met diverse adapters. Zie ook deze handleiding:

Smart_Radiator_Thermostat_Compatibility_Guide_NL_V12-min.pdf (brandfolder.io)

Dus mechanisch gaat het wel passen. Je moet wel even rekening houden met de afmetingen van de Tado knoppen en de onderlinge steek van de aansluitingen op je verdeler. Anders komen de knoppen tegen elkaar aan.

De tweede vraag is of je de knoppen kunt gebruiken om verschillende vloerverwarminglussen slim te regelen. Dat weet ik niet. Officieel wordt het nog niet door Tado ondersteund, anders zou het in de installatiehandleiding staan. Op het forum vond ik wel een topic hierover, bijvoorbeeld:

Thermostaatknop op verdeler? — tado° Community

p.s Mooi spul heb je uitgezocht

Groet

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Als je een temperatuurvoeler in de kamer hebt (tado radiatorknop, thermostaat of drl temp sensor) dan kun je een tado knop plaatsen op alle strengen van de vvw in die kamer. In de app plaats je die in dezelfde ruimte en de tempvoeler wijs je aan als meettoestel voor die ruimte.
  • @jaspertado, ik kende plugwise niet, maar via jouw link de site gezien. Dit lijkt mij een betere (completere) oplossing dan wat tado biedt.
  • Michiel88
    september 2022 aangepast

@Andreplusplus : je bedoelt dat je dan een Tado draadloze temperatuursensor ophangt in de desbetreffende kamer en "master" maakt? De knoppen vallen dan onder die master.

Voordeel van Plugwise is dat de slimme knoppen een draad met voeding hebben en niet op batterijen werken.

@jaspertado : ga je verschillende ruimtes verwarmen met die verdeler of liggen alle lussen in 1 kamer? Anders kun je afvragen wat de meerwaarde is van slimme knoppen op je verdeler. Je kunt t.z.t de de vloerverwarming nog waterzijdig inregelen om het iets te optimaliseren. Die Warp verdeler heeft debiet meters zo te zien, dus dat is nog handiger.

• @Andreplusplus Bedankt, mooi om te weten dat de Tado temperatuursensor in de kamer, de knoppen aan kan sturen, door ze in "dezelfde ruimte" te plaatsen als de app en dan de temperatuursensor aan te merken als het meettoestel.

Ja dat Plugwise niet op batterij werkt vind ik ook fijn, en het heeft ook een specifieke vloerverwarming oplossing. Ik ga even beiden goed vergelijken.

@Michiel88 Ik zou inderdaad de kamers apart willen verwarmen, dus verschillende lussen anders aansturen. Ik weet vrij weinig van waterzijdig inregelen.. is dat moeilijk of beter door een installateur te laten doen?

• Hoi Jaspertado,

Waterzijdig inregelen van je radiatoren en/of vloerverwarming is prima zelf te doen.

Bijvoorbeeld zo: Tips & Trucs #20 Hoe regel je de groepen van een vloerverwarmings verdeler waterzijdig in... - YouTube

Het idee achter waterzijdig inregelen van je vloerverwarming is dat elke lus evenveel warmte gaat afgeven. Je wilt een vloer die gelijkmatige warmte afgeeft. Niet elke lus is even lang en daardoor verschillen de intere stromingsweerstanden. Dit geeft al gevolg dat het volumedebiet van water wat door de lus stroomt niet overal het zelfde is. Hier kun je mee spelen. Jouw verdeler heeft debietmeters dus dat maakt het nog wat makkelijker. Anders moet je met een infrarood temperatuurgun voor elke lus de in- en uitgaande temperaturen meten en zodanig de lus smoren of juist verder open zetten.

• Andreplusplus
    @jaspertado Een temperatuurvoeler kan een tado radiatorknop, een thermostaat of drl temp sensor zijn.
    Die stel je in als meettoestel voor de ruimte. Dus als je bijv een radiator met knop en vvw hebt in een kamer, kan je de knop als meettoestel instellen. Is er alleen vvw, dan heb je een drl temp sensor nodig.
    In de ruimte met de tado thermostaat kaan díe als meettoestel dienen.
  • mtoskamp
    mtoskamp
    5 augustus aangepast

Hallo allen,

Dank allemaal voor de nuttige informatie in deze post. Vermoed dat ik een heel stuk wijzer ben geworden over de werking van Tado i.c.m. WARP vloerverwarming.

Toch heb ik nog wel wat vraagtekens en hoop ik, ondanks dat de laatste post alweer zo'n 2 jaar geleden was, dat er nog gereageerd zal worden op mijn onderstaande vraag.

@jaspertado ik ben sowieso benieuwd hoe je huidige setup er nu uitziet, mocht je nog voor Tado hebben gekozen uiteraard. Zelf heb ik ook WARP aangeschaft en geïnstalleerd, maar nu ben ik zoekende naar wat de beste toepassing van Tado gaat zijn op dit systeem. Zie jij mogelijkheid een foto te delen en eventueel andere relevante informatie?

In je eerste post gaf je bewust aan dat je geen Tado thermostaatknop overwoog op je pomp unit, maar was het niet logischer dit wel te doen? Vooral als ik in de installatiehandleiding van de pompunit(/verdeler) lees dat deze thermostaatknop de temperatuur door de leidingen monitort.
    De gewenste watertemperatuur in de SpeeTube vloerverwarmingsbuis kun je met de op de pompunit gemonteerde thermostaatkop (10) instellen.
    De Tado thermostaatknop kan hier uiteraard ook een perfecte rol spelen en hopelijk de pomp correct aansturen zodat deze zonder al teveel poespas correct functioneert.

Zelf zat ik dan ook aan het volgende te denken, zie onderstaand diagram, maar zou graag willen weten wat jouw/jullie ervaring is.

Alvast bedankt voor (een mogelijke) reactie. 😁

ps @Andreplusplus dank voor je eerste post in deze thread, dit gaf mij weer wat vertrouwen in de keuzes die ik tot nu toe heb gemaakt. Betekent wel dat ik (opnieuw) radiator knoppen moet aanschaffen aangezien ik er afstand van had gedaan in de verwachting ze niet meer nodig te hebben. 🤪

• Andreplusplus
    De thermostaatknop op de verdeler kun je niet vervangen door een tado knop!!!
    Beide knoppen werken geheel anders.
    Je kan wel een tado knop voor de verdeler in de aanvoerleiding plaatsen, maar dat wordt afgeraden - dit forum staat er vol mee waarom. Je kan dan beter een klep toepassen.
  • @Andreplusplus dank voor de terugkoppeling. Ik zag inmiddels ook dat het een geheel andere knop betrof. Na zelf nog wat verder onderzoeken verwacht ik dan ook voldoende te hebben aan radiator knoppen op de verdeler zelf en meer niet.

In ieder geval bedankt voor het extra aanduiden dat dit niet kan.
  • @Andreplusplus met betrekking tot je bericht op 7 augustus: “De thermostaatknop op de verdeler kun je niet vervangen door een tado knop!!!”

Dit gaat over de thermostaatknop voor de pomp neem ik aan!? Die regelt de temperatuur van vloerverwarming. Op de verdeler met de zonekleppen kunnen tado knoppen gezet worden, die je koppelt met een temperatuur sensor/thermostaat in de desbetreffende ruimte. zoals eerder beschreven in deze thread?

Heeft iemand dit uiteindelijk werkend met een warp systeem? Heb zelf tado, maar aan het kijken naar vloerverwarming en warp is een goede optie.
  • @KAb ik hou je op de hoogte, ik ben nu nog in afwachting van de radiatorknoppen en ik moet überhaupt CV ook nog installeren. Als het allemaal werkt laat ik het je weten.

• Andreplusplus
    Op de verdeler per groep kun je wel tado knoppen toepassen, daar zijn meerdere voorbeelden van te vinden op dit forum.