w.Intercom = i;Nieuwe tado gebruiker - Pagina 2 — tado° Community

Nieuwe tado gebruiker

2»

Antwoorden

• JouryDM
    mei 2022 aangepast

Hey @Herres ja dat snap ik ... maar ik wil het gewoon werkende krijgen. We zijn nu 1 week verder na de installatie van de nieuwe radiatoren + tado knoppen en het werkt nog niet.

Ik heb deze morgen ook een mail gestuurd naar Bulex zelf en het probleem uitgelegd, en vooral dat er over het gebruik van OpenTherm zeer weinig beschreven staat in de handleiding. Ik zal zien wat ze zeggen ... maar het lijkt mij een werkje van lange adem.

Misschien toch nog eens extra om te confirmeren:

De ketel staat op 55 graden voor water en 60 graden voor de verwarming.

Op alle radiatoren zitten tado's, behalve op de 2 convectoren die in de convectorput zitten in de woonkamer (ik had dit gedaan als overloop).

Is het normaal indien de ketel op idle staat dat de temperatuur 55 graden en 60 graden blijft op de ketel, ook al wordt er nergens warm water gevraagd + dat de 2 convectoren ALTIJD loeiend warm worden?

Ik kan mij inbeelden dat de convectoren warm worden als er een andere radiator warmte vraagt, omdat het enkel aan/uit draaiknoppen zijn op de convectoren. Ik zou er van uit gaan indien er geen enkele warmte gevraagd wordt dat de 2 convectoren toch niet mogen opwarmen?

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Nee dat is niet normaal, maar dat gaan we hier niet oplossen omdat we niet weten hoe die ketel werkt en dat ook niet uit de handleiding kunnen halen.

Ik kan alleen zeggen dat ik een andere ketel heb (intergas) en dat daar alles prima werkt, de Tado stuurt de ketel aan via de bus en zet de temperaturen goed. Als het in huis warm is dan is de ketel uit. ZO hoort het te werken.

Maar bij mijn ketel zit een installatiehandboek waarin WEL staat hoe je thermostaten kunt aansluiten, hoe je de ketel kunt configureren, enz. Daar heb jij niets aan natuurlijk.

• JouryDM
    mei 2022 aangepast

@Rob2 ik heb meermaals contact gehad met tado en ze hebben nu op afstand iets aangepast en ze beweren dat het nu opgelost is.

Momenteel heb ik enkel deze feedback gehad: "We kunnen nu de juiste gegevens zien binnenkomen. Het zou nu moeten werken".

Ik heb gevraagd wat ze exact gedaan hebben zodat ik het ook weet en zal het delen zodat mensen de zoekfunctie kunnen gebruiken.

De rede dat ze zeggen dat ze nu de juiste gegevens zien binnen komen was omdat volgens hun tado af stond wat niet juist was, dus heb ik maar enkele screen shots gestuurd.

Ik heb net een test gedaan, warmte gevraagd voor een bepaalde radiator:

Wat ik zag was het volgend. de ketem ging van 10 graden naar rond de 60 graden (dit is wat ik ingesteld heb van temperatuur). Van zodra ik de chauffage op tado uit valt na een kleine minuut de brander uit en valt hij weer terug op 10 graden. Volgens mij is dit hoe het moet werken, niet?

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja dat lijkt me heel goed. Wat er precies op het scherm komt dat wisselt per merk, ik weet niet wat normaal is maar wellicht weet je dat zelf nog van voor de Tado installatie. Maar als het goed is dan moet hij gewoon afkoelen naar kamer temperatuur behalve wellicht dat het warme water op temperatuur gehouden wordt (afh van hoe dit ingesteld is) en het toestel daardoor iets warm blijft. Maar de verwarmings leidingen moeten gewoon koud zijn als het huis al een tijd op temperatuur is.

(hier brandt met het weer zoals het nu is de verwarming de hele dag niet, die is al weken uit en het is nu 22 graden hier binnen. dat komt door zon instraling, grote ramen en een plat dak)

• Zoals het nu is lijkt het mij ook te werken. Ik ben uiteraard wel zeer benieuwd naar wat tado op afstand aangepast heeft. Dit is wat ze intussen gezegd hebben:

"Je hebt bevestigd dat de thermostaat is aangesloten. We hebben gecontroleerd of we gegevens van de verwarmingsketel kregen en we kunnen de juiste gegevens zien.

Er is van onze kant niets veranderd, alleen dat we de configuratie voor uw verwarmingsketel hebben aangepast en dat het geen Opentherm-ketel is. Het is een Vaillant Bus die uw verwarmingsketel aanbiedt, vergelijkbaar met Opentherm."

Ik heb nog eens bevestiging gevraagd of ze het dan hebben over die DC07, HC01 etc ... en wat dan de juiste waarden zijn volgens hun. Ik heb een Bulex ketel, geen Vaillant ... misschien daarom de verwarring langs mijn kant.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Nee maar DC07 is ook geen OpenTherm dus ik ging er vanuit dat dit wel de goede code was.

Wat je ook doet: ga nu NIET meer zelf met die installateurmode van de thermostaat prutsen! Zelfs niet om te kijken hoe het nu staat! Want dan is er een flinke kans dat het configuratiewerk wat ze gedaan hebben weer ongedaan gemaakt wordt en het weer fout gaat. Dat hebben we hier op het forum vaker gezien bij anderen die het uiteindelijk werkend hadden en de nieuwsgierigheid niet konden onderdrukken.

Naar mijn mening zou er een pagina op de website moeten zijn waar je precies kunt zien hoe alles voor jou is ingesteld. Maar Tado denkt daar anders over, die houden alle kaarten op de borst gedrukt. Helaas.

• Ik ga er wel een punt van maken bij tado dat ik echt wil weten wat er fout was.

Al exact 1 week ben ik aan het mailen, in overleg met de installateur, zelfs gedemonteerd en gemonteerd, kabels gecontroleerd, ... om dan uiteindelijk de oplossing aangerijkt te krijgen door tado op afstand 🤐

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeer tevreden met de oplossing, maar kon tado dit dan niet onmiddellijk gedaan hebben? Waarschijnlijk omdat ik deze morgen gezegd heb per e-mail dat ik al enorm veel tijd verloren heb en spijt heb van de aankoop dat het in een stroomversnelling gekomen is 🤬

Het was zelf zo dat ik de factuur van de installateur niet volledig wou betalen aangezien het systeem niet werkt. Als blijkt dat het tado is die het opgelost heeft wil ik ook mijn excuses aanbieden bij de installateur, want dan lag het probleem niet bij hem 😱

• Intussen feedback gehad van tado:

Het probleem was dat ze geen gegevens kregen van de verwarmingsketel omdat bv mijn oude ketelmodule in het systeem was geregistreerd zodat het systeem automatisch D01 geconfigureerd heeft ipv D07.

Aangezien de ketelmodule wel weg was moet het eigenlijk D07 zijn.

Ik snap er niets van, want ik had nochtans alle stappen doorlopen volgens de PDF, maar er is dan toch blijkbaar iets fout gegaan bij het opslaan 😱

Eind goed al goed ... na 1 week veel tijd verloren te hebben 😡

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Tjsa, zo kun je er tegenaan kijken.
    Leuker is om te (proberen te) denken “het is gelukt, en ik heb er ook nog wat van geleerd”.
  • Tja ... gelukkig was het geen winter, of mijn gasverbruik had ook de moeite geweest met mijn sauna ... €€€ 😁

• Ik heb net hetzelfde probleem.

Zou je mij verder kunnen helpen (gezien het probleem bij jou opgelost is ;) ):

• heb je de draden van de thermostaat op je boiler aangesloten op de bus-poorten of op de RT24V ?
    • Op welke setting staat je thermostaat? D01 / D07 / iets anders ?

Alvast bedankt

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    @Mvanimpe voor jouw Bulex ketel: D07, BUS en draadjes op +/- op de tado.