w.Intercom = i;Stadsverwarming met vloerverwarming — tado° Community

Stadsverwarming met vloerverwarming

Tarecco
Tarecco
maart 2022 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hoi,

Ik ben op zoek naar de juiste configuratie voor mijn vloerverwarming, komende zaterdag kunnen wij hem aanzetten, kan iemand ons helpen met een idee of is het mogelijk is.

Ik dacht 2 radiators knoppen veranderen met 2 Tado met een draadloos sensor in de woonkamer.

PS: bovenste knop moet altijd 5 graden lager dan de onderste.

bedankt alvast

Reacties

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Lees aub de andere topics die hier al over zijn, daar worden al je vragen in beantwoord.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    maart 2022 aangepast

En een waarschuwing vooraf: NIET de knoppen op de verdeler vervangen door tado slimme radiatorknoppen. Die knoppen hebben een heel andere functie en werking. Je loopt het risico je vloer te vernielen doordat die veel te heet kan worden.

Overigens een wonderlijke configuratie die ik nog nooit heb gezien: 2 thermostaatkranen op de verdeler, 1 in de aanvoer en 1 in de afvoer, waarvan je zelf al aangeeft dat er een paar graden verschil tussen moet zitten (bijv 30 graden de vloer in en 25 graden de vloer uit). Zou wel kunnen werken - als het water te warm er uit komt stroomt het blijkbaar te snel dus gaat de afvoerkraan knijpen. Maar het zou toch ook moeten kunnen met de aanvoer thermostaatkraan. En ik zie geen temperatuurbegrenzer voor als de aanvoerknop stuk is/vast zit/verkeerd ingesteld staat waardoor de vloer te heet zou kunnen worden.

• Herres
    Herres ✭✭✭

@Andreplusplus de RTL regelaar in de retourleiding wordt vaker toegepast bij stadsverwarming. Als ik het goed heb om te zorgen dat er minder warm water wordt teruggestuurd naar het net ter beperking van de verbruikskosten.

• @Herres houd het in dat ik geen slimme thermostaten kan gebruiken?

Bedankt alvast.
  • Herres
    Herres ✭✭✭

Als je bedoelt om de RTL knoppen te vervangen door Tado knoppen zoals je hierboven lijkt te zeggen, dat moet je beslist niet doen. Zoals Andreplusplus ook al zei.

• Hoe kan ik mijn vloerverwarming slimmer maken of is het niet mogelijk?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Het forum staat vol met artikelen over vloerverwarming. Lees svp eerst, echt alle mogelijke oplossingen zijn beschreven. Zonde om opnieuw te doen.
  • Andreplusplus

@Herres, ja RTL ventielen zijn me niet vreemd, maar dit is een thermostatische met een voeler die de temperatuur van de retour meet. Dat had ik niet eerder gezien

• @Andreplusplus
    Hoi, kan ik jouw oplossing ook gebruiken? Ik heb ook stadsverwarming van Essent.

https://tado.vanillacommunities.com/nl/discussion/11748/tado-i-c-m-stadsverwarming-heb-ik-de-juiste-setup-gekozen
  • Andreplusplus
    @Tarecco Bedoel je de oplossing in de link uit je bericht hierboven? Want dan zou ik zeggen ja dat kan ook, want die situatie lijkt me gelijk aan die van jou.